* ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ * | ||
ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ (ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½) ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ | ||
ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ | ï؟½ï؟½ï؟½شگï؟½ï؟½ |
فهرست نظرات |
41 |
نام و نام خانوادگي: جلال کلانتري -
تاريخ: 03 تير 92 - 01:15:26
بنام خدا با سلام اگر خلاصه مطلب در ابتداي آن مي آمد بهتر بود. به مخاطبي كه مي خواهد مطلب را مجمل و مختصر بداند. |
42 |
نام و نام خانوادگي: ايمان -
تاريخ: 08 مرداد 92 - 19:22:45
بابا تا زماني که هيچ گونه اطلاعي درباره امام زمان (عج) نداريم اگر مسلمانيم و اسلام را قبول داريم نبايد حرفي بزنيم.شايد مشکل از ما است که نمي توانيم روايات درست را از نادرست تشخيص دهيم.کوچکترين حرف نادرستي که در مورد امام زمان به حق يا نا حق بزنيم تهمتي به محضر مقدس ايشان زده ايم و اين خودش يک از گناهان کبيره است.اميدوارم که دل مولايمان از شنيدن اين حرفها نگرفته باشد.به اميد آن روز .......يا حق |
43 |
نام و نام خانوادگي: حسن رسولي چ -
تاريخ: 24 خرداد 93 - 21:04:39
مهم اينه که ما با تمام وجود زندگي کردن امام زمانمان را بين خودمون قبول داشته باشيم و به اون يقين کنيم. و ايمان داشته باشيم که در هر شرايطي دستگيرمون هستند. السلام عليک يا مولانا يا صاحب الزمان(عج) |
44 |
نام و نام خانوادگي: سيد طاھر نقوي کشور پاکستان -
تاريخ: 29 خرداد 93 - 00:32:37
اگر امام زمان عج ازدواج کردہ باشند در اين صورت اين سوال پيش مي آيد کہ آيا زن و بچہ ايشان مانند خود ايشان دارياي جسم و بدن ثابت مي باشند يا مثل افراد عادي داراي رشدو نمو و داراي جواني و پيري مي باشند کہ در اينصورت لازم مي آيد کہ امام زمان عج از آغاز غيبت صغري تا امروز بايد چندين ازدواج کردہ باشند چون زنان قبلي حضرت بطور طبيعي از دنيا بروند امام با زنان جديد ازدواج بکنندو نفس سوال در مورد فرزندان نيز مطرح است کہ تعداد فرزندان حضرت ع بايد بسيار زياد باشد کہ در اين صورت اين نظريہ خدشہ دار مي شود و پس در مقابل آن ايا نظريہ ازدواج نکردن حضرت ع قوت نمي يابد؟؟ منتظر پاسخ شما جواب نظر: باسلام
دوست گرامي؛ ممکن است تقويت کند. ولي اوضاع ايشان را نبايد بر شرايط عادي تطبيق کرد. چون ايشان در شرايط ويژه قرار دارند ممکن است در تمام موارد خلاف شرايط طبيعي که ما شاهد آن هستيم داشته باشند يا شايد همينطور باشد به هر حال انشاء الله تشريف بياورند همه چيز معلوم خواهد شد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1) |
45 |
نام و نام خانوادگي: سيد داود -
تاريخ: 30 تير 93 - 02:31:26
با نام خداوندكه جدمان مهدي را خلق نمود . شرمنده دوستان عزيز من آنچنان معلوماتي ندارم ولي يه خواهش دارم از شما بهتر است هر زماني كه در مورد چيزي اطلاع كافي نداريم راحت بگيم نمي دانيم نه اينكه توضيح بدهيم ژايه هاي دين سست ميشوند خيلي ها هستند از صحبتهاي شما نكته عليه شما ميگيرند همه اجدادمان بعد از پيغمبرضربه خوردن همين اعتقادات بودند يادتان نره و سعي كنين شما هم ضربه نزنيد بگيد الله العلم ممنونم از شما |
46 |
نام و نام خانوادگي: سيد محسن -
تاريخ: 13 مرداد 93 - 13:50:19
در متن شما (قسمت دوّم: امام زمان(عليه السلام) لزوماً به اين سنّت و امر شرعى عمل ميكند.) همين بس که صفت مضطر بودن حضرت را درک بفرماييد وقتي ايشان از پنج سالگي غائب شدند ومضطر؛ ديگر اين سنت سالبه بانتفاع موضوع است. کمي علم اصولتون را قوي بفرماييد. با تشکر |
47 |
نام و نام خانوادگي: رضا کاوياني -
تاريخ: 14 شهريور 93 - 17:41:29
خدا اموات اين آقاي سيد داوود را بيامرزد.آقاجان راست ميگويد.اما خداوکيل هر چي به قضيه نگاه ميکنم :از چپ از راست از هرطرف:نتيجه اين است که چرا خدا ولي خودش را در ميان مردم قايم کند؟يک نفر بشر را خلق کند هزار و چند صد سال بين مردم يواشکي زندگي (که چه عرض کنم- من حاضر نيستم اينجوري زندگي کنم)کند اونوقت با چه حکمتي؟ به اين دليل که زمين نميتواند از حجت خدا خالي باشد چون اگر حجت خدا نباشد در زمين اسمان و زمين کن فيکون ميشود و فلان و ...-من يک سوال دارم :مگر مريخ از حجت خدا خالي است ؟يا زهل يا مشتري يا فلان کهکشان؟يا بعد از حضرت مسيح تا پيامبر چه کسي حجت خدا بود بر زمين؟آقا جان بياييد ساده باشيم.آسمان حجت خداست.زمين حجت خداست.درختها-کوهها و همه آفرينش حجت خداست.پس نه آسمان و نه زمين از حجت خدا خالي نبوده و نيست و نخواهد بود.هر خلقتي حجت خداست.آقايان- حضرات- بزرگان- از اين درازگوشي که سوارن بيان پايين با هم بريم-آقا هر وقت در دوره اي پيامبري نياز داشت انسان- خداي رحمان پيامبري آفريد که مثل همه بني آدم از مادر متولد شد و شير خورد و کم کم بزرگ شد تا موقع رسالتش اومد.هر وقت باز هم خدا تشخيص بده اين بني آدم خلافکار دوباره نياز دارن که نجات پيدا کنن اونوقت مهدي متولد ميشه(شايد هم اخيرا متولد شده باشه يا نه چه ميدونيم) و خلاصه مهدي خواهد آمد اما برادران بزرگان مهدي از نسل آدم است مثل همه پيامبران. با اين فلسفه ديگه اين پيچيدگيها و بدبختي ها و سوالات جورواجور حل ميشه- خواهشا به من حمله نکنيد.به حرفم التفات کنيد. من روحيم لطيفه دوستان. جواب نظر: باسلام
دوست گرامي
1. شما اول اثبات کنيد که امام زمان (عج) فقط بخاطر خالي نبودن زمين از حجت لازم است روي زمين باشد و اينگونه زندگي کند؟ چه کسي چنين سخني گفته است؟ ما تنها از اين اصل ثابت شده براي اثبات وجود يک حجت در هر زمان کمک مي گيريم. فوايد امام بسيار است مانند مديريت عالم و حکومت بر قلبها و دستگيري از حاجتمندان و نيازمندان و واسطه فيض به موجودات و اميد بخشي و حفاظت و نگهباني از شريعت و...
2. منظور از وجود حجت در زمين تمام نظام آفرينش است نه اينکه منظور فقط همين کره خاکي باشد.
3. بعد از حضرت عيسي عليه السلام اوصياي او مانند شمعون و يحيي و عزير و... در زمين بوده اند و اينگونه نيست كه در آن دوره زماني زمين از حجت خالي بوده باشد.
4. آسمان و زمين و درخت و ... همه نشانه هاي خدايند ميتوانند شاهد اعمال ما باشند ولي حجت نيستند بلکه آنها هم نياز به حجت دارند و مطيع اوامر اويند.
5. مهدي(عج) از نسل رسول الله صلي الله عليه و آله است روايات در اين مورد متواتر است.
اميدواريم سخن شما رو ملتفت شده باشيم. مواظب روحيه لطيفتان هم باشيد!
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1) |
48 |
نام و نام خانوادگي: سالار -
تاريخ: 14 شهريور 93 - 18:08:40
با عرض پوزش مقاله تان بيشتر شبيه دست و پا زدن در باتلاق ابهام و نا فهمي است. هرچه قدر بيشتر بنويسيد بيشتر در گل فرو ميرويد |
49 |
نام و نام خانوادگي: رضا کاوياني -
تاريخ: 16 شهريور 93 - 16:05:32
نه نميخواستم بگم از نسل پيامبر نيست.درسته از نسل پيامبر هست قبول دارم.منظور شما هم از حجت معني خاص آن است.توي يکي از کتابهاي فقها(يادم نيست به خدا کدوم ولي راست ميگم) حجت دو معني عام و خاص معني کرده بود.گفته بود که به هر دو معني درسته .اما راجع به مهدي (ع) شما به معني خاص آن توجه داريد.من حجت را به معني کلي آن به کار ميبرم.قبول کنيد که تا به علت زندگي مهدي به اين کيفيت ايراد گرفته ميشه يکي از مهمترين دلايل که گفته ميشه عدم امکان وجود نداشتن حجت در زمينه.باور کنيد کسي از امکان زنده بودن خضر ميگفت بعد از عيسي به بعد که من گفتم که خوب پس اگر خضر زنده باشه ديگه حجت ديگه اي که ضروري نيست-حالا کاري به اين قضيه ندارم-ولي من يک سوال دارم.در زمان دايناسورها که نه گونه انسان روي زمين بوده و نه نسناس و..(قبول کنيد) حجت به اين معنا که شما ميگيد روي زمين کي بوده؟ در زمان شکل گيري کره زمين که حياتي روي اون نبود و همش گدازه آتش فشاني بود و آب در اون نبود بود حجت خدا چه کسي بوده؟پس امکان نبودن حجت به اين معنا که شما ميگيد بوده قبلا.منظور بنده رو متوجه شديد؟حرف من اينه.يعني وجود حجت به اين معنا که شما ميگيد که درصورت نبودنش مشکل درست ميشه ضروري نيست. از توجه شما به روحيه لطيف بنده هم متشکرم.راستي ي سوال کوچولو از محضرتون دارم.من که معتقد هستم مهدي متولد ميشه و اينطور که شما ميگيد قبول ندارم از جرگه اسلام که بيرون نيستم انشالا؟ جواب نظر: باسلام
دوست گرامي
1. اينطور نيست که در تمام روايات لفظ «حجه» آمده باشد تا شما بخواهيد بحث را لفظي بدانيد بلکه در برخي از روايات که در اين زمينه آمده همين مضمون بدون لفظ حجه آمده است مانند اين روايت که در آن لفظ امام آمده است. امام باقر عليه السلام فرمود: «وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ أَرْضاً مُنْذُ قَبَضَ آدَمَ ع إِلَّا وَ فِيهَا إِمَامٌ يُهْتَدَى بِهِ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لَا تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى عِبَادِهِ» ثانياً در برخي از روايات که حجت آمده هم اين حجه به امام تفسير شده است مانند روايت امام رضا عليه السلام که فرمودند: «إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ وَ أَنَا وَ اللَّهِ ذَلِكَ الْحُجَّةُ» در اين مورد روايات مختلفي در کافي، کتاب الحجه، ابوابي مانند: «بَابُ أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّة» و «بَابُ أَنَّهُ لَوْ لَمْ يَبْقَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا رَجُلَانِ لَكَانَ أَحَدُهُمَا الْحُجَّة» وجود دارد.
2. در مورد پيامبر بودن حضرت خضر عليه السلام اختلاف است اگر ايشان پيامبر بوده باشند هم با آمدن رسول بعدي يعني حضرت موسي عليه السلام رسالت و نبوت ايشان ديگر جايگاهي نخواهد داشت اگر با وجود ايشان چه نيازي به حجت در اين زمان است اين سوال در مورد زمان رسول الله صلي الله عليه و آله هم مطرح خواهد بود همچنانکه در مورد حضرت عيسي عليه السلام هم همين مساله مطرح مي شود پس همانطور که با وجود آنها خداوند رسول ديگري فرستاده، حال هم حجت ديگري قرار داده است مثال واضح ديگر آن حسنين عليهم السلام اند که امام حسين عليه السلام در زمان حيات امام حسن عليه السلام حجت نبودند ولي بعد از شهادت امام حسن عليه السلام اين مقام به ايشان داده شد.
3. با عدم اعتقاد به تولد امام زمان (عج) انسان از اسلام خارج نمي شود ولي باعث خروج از ايمان است. در مورد تولد امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف به مقالات ذيل مراجعه نماييد:
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
|
50 |
نام و نام خانوادگي: حسينعلي خياطي . زاهدان. -
تاريخ: 17 شهريور 93 - 18:29:23
سلام . لازم است قبل ازاينکه درخصوص ازدواج حضرت صاحب الامربحث ومجادله ايي داشته باشيم کنکاش وتحقيقي درخصوص پيامبران متفق القبول تمامي مذاهب وفرق اسلام قبل ازايشان که طول عمرشان به مراتب بيشتراز حضرت حجت ميباشدداشته باشيم .1- آياحضرت خضرنبي ازدواج کرده است.2- آيا حضرت عيسي روح ا...ازدواج کرده اند ومهمترين سوال اينکه آيااين حضرات بزرگوار داراي نسل وفرزندان وهمچنين داراي همسران متعددبوده وهستنند وهنوز هم همچنان همسرداري وفرزندداري ميکنند. قطعادرطول تاريخ بوده اندمرداني روحاني وباخدا که جيره خوارسفره اين مردان عظماي پروردگاربوده اند وهرگزدرحياتشان ازدواج نکردندوخللي هم درزندگي دنيوي شان رخ نداده است .پس مهمترين عامل .اين موضوع ميباشدکه اگرتقوا وايمان انسانهاي خاص بقدري باشدکه نفس حتي عماره درمقابل آنان تسليم مطلق باشد. ويابطورکلي به امرپروردگاربراي اين افراد چيزي بعنوان شهوت وجودنداشته باشد چه نيازي به ازدواج دارند شايدلذتهاي آنهاباعامه مردم فرق داشته باشد. مگرغيرازاين است که اين بزرگواران افرادخاص وبراي ماموريتي خاص ازجانب خداوندميباشند.بنابراين بهتراست دراين خصوص ديدگاهمان راتغييردهيم .3-سوال من ازعلماي بزرگواراين است .که مگرغيرازاين است .که هستندانسانهاي باتقوايي که ميرسندبه محضرحضرت امام عصرآيابهترنيست جواب اين سوال راازخودايشان بپرسندآياجواب اين سوال ازروايت موضوع انارجناب کافي کمتراست.البته اين نظرشخصي من است وبهتراست اين موضوعات فقط نزدعلماومتخصصين علم ديني مطرح شودوجواب نيز ازناحيه مراجع باشد . جواب نظر: باسلام
دوست گرامي؛ ممنون از مثالهاي زيباي شما
1. ازدواج يکي از سنن موکد الهي است و از اين جهت که اولياي الهي مانند امام عصر عجل الله فرجه مجريان و هاديان اوامر الهي اند و در اين کارها براي ديگران اسوه هستند چنين سوالاتي پيش آمده که تحليلهاي مختلف در اين مورد بيان شد.
2. ازدواج افرادي مانند حضرت خضر و حضرت عيسي عليهما السلام هم همانند امام زمان عجل الله فرجه از آن حيث که افرادي داراي شرايط خاص هستند در حد احتمالات مطرح است البته حضرت عيسي عليه السلام بنا بر روايات در آسمان چهارم هستند و پيامبر بودن حضرت خضر عليه السلام هم اختلافي است لذا ممکن است در اين مورد با امام عصر عجل الله فرجه فرق داشته باشند.
3. انسان داراي شهوت است و نفي کردن آن از افرادي همچون اولياي الهي ولو بطور احتمال صحيح نمي باشد چون اين يک نقص است و آنها از عيب و نقص مبرّي هستند و اگر اين نيروي مهم در امتحان الهي را نداشته باشند چگونه بتوانند الگوي ديگران باشند؟ البته کنترل شهوت يک مساله اي است که در مورد همه انبيا چه در مواقع تعهل و چه مجرد بودن مطرح است از آن مي توان به عنوان يک احتمال در قسمتي از دوران زندگي آنها آنهم بجهت شرايط خاص ياد کرد.
4. ازدواج يا عدم ازدواج کردن آنها آنقدر داراي اهميت نيست تا قرار باشد علما آن را به عنوان يک دقدقه بيان کنند و عموما اينگونه مسائل نزد آنها جايگاهي براي فکر کردن و درگير کردن ذهن ندارد مضاف به اينکه افرادي که با ايشان در ارتباط هستند از ارتباط خود سخني نمي گويند و عموما يا گمنام اند و يا ارتباط خود را مخفي مي دارند و تشرفات آنها آنقدر معنوي و روحاني است و افراد از خود بي خود و محو جمال حضرت شده که اينگونه مسائل در يادشان نمي ماند بقول سعدي: گفته بودم چو بيايي غم دل با تو بگويم ؛ چه بگويم که غم از دل برود چون تو بيايي
5. جريان انار که مرحوم کافي در سخنراني هاي خود بيان مي کنند هم يک گزارش تاريخي از يک واقعيت مربوط به مردم بحرين است و قضه آن با اينجا خيلي فرق دارد در آنجا بحث جان برخي از شيعيان و هدايت و عدم هدايت افراد و... مطرح است اما در اينجا يک مساله غير مهم و فرعي و غير ضروري که حل ان تاثير بخصوصي در دين و دنياي مردم ندارد مطرح است.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1) |
51 |
نام و نام خانوادگي: رضا کاوياني -
تاريخ: 17 شهريور 93 - 18:39:28
بزرگوار شما جواب اين سوال بنده رو نداديد.شما فرموديد درختها و آسمان و زمين و... هم نياز به حجت دارند و مطيع اوامر او هستند. بنده هم پرسيدم در زمان دايناسورها که نه گونه انسان روي زمين بوده و نه نسناس و يا چيزي شبيه انسان (اين از علوم قطعيه و زيست شناسي است) حجت به اين معنا که شما ميگيد روي زمين کي بوده؟ درختهاي 100 متري اون زمان و دايناسورها و خورشيد از چه حجتي اطاعت ميکردن؟ در زمان شکل گيري کره زمين که حياتي روي اون نبود و همش گدازه آتش فشاني بود و آب هم نبود و هيچ موجود زنده اي نبود حجت خدا چه کسي بوده؟ ببخشيد خداوکيل قصد و نيت ناجوري از اين سوالات ندارم.دنبال حقيقت ميگردم. جواب نظر: باسلام
دوست گرامي
اين دورانهايي که شما مطرح مي کنيد اولا هيچ دليلي بر اثبات آن نيست. ثانياً اگر بتوان چنين دورانهايي را اثبات کرد هم، اثبات عدم وجود انسانهايي در آن زمان معلوم نخواهد بود. ثالثاً موجودات عالم غير از نبات و گياه، جن هم هست که در صورت عدم وجود انسان ممکن است از ميان آنها حجج الهي بوده باشد. رابعاً نياز درختان و آسمان و زمين به حجت با نياز ما به حجت فرق دارد نياز آنها به حجت از آن جهت است که طبق روايات، ائمه عليهم السلام واسطه فيض اند و باران و باد و ... خدمت رساني خود را باجازه و يمن حضور آنها دارند و همه آنچه در دنيا آفريده شده به برکت انسان کامل است. خامساً خداوند در قرآن مي فرمايد: «خلق لکم ما في الارض جميعا» هرچه در روي زمين است براي شما خلق کرديم. حال اگر عصر ديگري بوده که فقط دايناسورها و يا ... بوده اند يا همراه آنها انسانهايي هم بوده اند که از ميان آنها حججي براي خداوند وجود داشته و يا نبوده که در اين صورت اين ادعا مخالف با اين آيه خواهد بود و ارزشي نخواهد داشت.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1) |
52 |
نام و نام خانوادگي: حسينعلي خياطي . زاهدان -
تاريخ: 18 شهريور 93 - 12:31:33
سلام .ازشمابزرگواران علماخواهش ميکنم جواب راهيچگاه درشبهه نگداريدشماباماعامه فرق ميکنيدخوب است قيل ازاينکه جوابهاداخل سايت ثبت شوند دراتاق فکربقدرکافي تجزيه وتحليل شودتاهمان سوالهايي که احنمال دارددرجامعه باعث طولاني ترشدن مبحث شوددرجواب هضم شده باشد بطورمثال: درجواب سوال اين حقيرشمافرموديدکه حضرت عيسي روح ا..درآسمانهاست اگرانسان است وداراي غريزه .زمين وآسمان چه فرقي مبکند خداوندجل اعلي براي بنده اش درقيامت حورالعين قرارداده است که جايگاه همگان است بفرماييدکه درآسمان ايشان که بنده خاص هست چگونه ازاين لذات حلال بهره ميجويند اگردورازاين مسايل است .که بفرموده شما.اين دورازشان وجودي يک انسان است.پس بفرماييدمراوده ايشان چگونه است..درخصوص حضرت خضرنبي .شماکه ميفرماييدايشان پيغمبرنيستند.بفرماييدبه دستورکدام فرمانده عمرطولاني گرفته ودست به کشتارفرزندان مردم وسوراخ کردن کشتي بچه يتيم وهکذا..ميزند.درنهايت به اين نتيجه ميرسيم که قطعا ايشان ازطرف خداوندامرميشوند.خب آقايان حضرات آيافزدي که بيشترين طول عمربشري رابنابه فهم امروزمن دارد.ودرخصوص مسايل دنيوي ازپيغمبرخداونددرزمان خودش .حضرت موسي کليم ا...بيشترازدردجامعه آگاه است وازديدگاه شخصي من .خداوندباايشان خيلي صميميتراست.تاحضرت موسي.وچه بساماموريتهاي ويزه وخاص هم به ايشان ازطرف پروردگارسپزده ميشد .چگونه ميتوانيم درپيامبري ايشان شک بکنيم جواب باشماست .درضمن موضوع سوال جديدي مطرح ميکنم .آيااگرچنانچه اثبات بشودحضرت خضر. نبي . بوده وهمچنان ياشندواززمانيکه حضورايشان درزمين اثبات شده است ودرتاييدحيات وحضورشان پيغمبراسلام هم وي رابعنوان برادرم خطاب فرمدند.آيااززمان حضرت موسي به بعد درزمين دوپيغمبروجودداشتندولوباماموريتهاي مخنلف.وازديدگاه شخصي من هرکس که ازجانب خداوند.ولويک ماموريت داشته باشد پيامبراست چراکه مامور انجام کاري شده است.ولويکبار.وسوالي ديگرمطرح ميکنم آيااگرحضرت خضرسلام ا.عليه اکنون درزمين حيات داشته باشندکه قطع به يقين دارند.حجت خداوندحساب نميشوند .اگرنميشوندلطفادلايل بسيارمحکم وباسندواگرنيست عامه پسندبياوريد.واگرحجت خداوندمحسوب ميشود. آيا مادرزمين دوحجت داريم .البنه ازنظرمن حجت حق ومولاحضرت وليعصرميباشند.چون بعدازيشان آمده وامام است بروي .ولي درهرصورت حجت .ماموريتيست ازسوي خداوندقديم وجديدهم ندارد.حجت بخاطراثبات حقانيت و.وجودخداونداست وگرنه برانجام امورکارهاي دنيوي وکهکشاني خداوند خود قادرمطلق است .وهمه هرآنچه هست ونيست دريدقدرت اوست .موفق باشيد. جواب نظر: باسلام
دوست گرامي
1. حضرت عيسي عليه السلام در آسمان و در جوار خالق غريزه و شهوت است حتما خداوند امکاني براي ايشان فراهم نموده است در اينکه از اين جهت چگونه زندگي مي کند روايت و آيه اي نيست و فکر ما هم براي دريافت وضعيت ايشان ناتوان است پس بهتر است در اين مورد بحث نکنيم و منتظر ظهور امام عصر و نزول ايشان باشيم آنوقت اين حقايق براي ما مکشوف خواهد شد.
2. شکي در بالاتر بودن مقام حضرت موسي نسبت به حضرت خضر نيست چون حضرت موسي از پيامبران اولوالعزم است و الهامات الهي ممکن است بر افراد صالح و عالم همچون خضر و لقمان و ذوالقرنين و ... بشود و نبي هم نباشند چنانکه عاصف بن برخيا در زمان حضرت سليمان عليهما السلام قبل از وصايتش تخت بلقيس را آورد خداوند مي فرمايد ما علم من الکتاب را به او داده بوديم و... در کتب تفسيري روايتي از امام على بن موسى الرضا ع نقل شده که از آن استفاده مى شود قلمرو ماموريت حضرت خضر و موسي عليهما السلام با يكديگر متفاوت بوده و هر كدام در كار خود از ديگرى آگاهتر بود.
(مجمع البيان، جلد 6، صفحه 480 ؛ تفسير نمونه، ج12، ص 516)
3. خداوند در قرآن مي فرمايد: «فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً» (کهف/65) که دلالتي بر پيامبر بودن ايشان ندارد همچنين از امام صادق عليه السلام روايت شده «صَاحِبُ مُوسَى وَ ذُو الْقَرْنَيْنِ كَانَا عَالِمَيْنِ وَ لَمْ يَكُونَا نَبِيَّيْنِ.» البته در مقابل، رواياتي هم بر پيامبر بودن ايشان وجود دارد و همچنانکه گفتيد برخي از قرائن قرآني هم بر نبي بودن ايشان دلالت دارد علما نيز اکثرا ايشان را پيامبر دانسته اند.
4. حضرت خضر طبق سخن امام صادق عليه السلام خداوند به ايشان عمر طولاني داده است تا براي مخالفان طول عمر امام عصر حجتي باشند از اين لحاظ حجه اند ولي حجه به اصطلاح خاص آن نيستند بلکه امام عصر حجت اند.
5. امکان دارد در يک عصر چند حجت باشد و هرکدام بر قوم خاصي حجت باشند مانند حضرت ابراهيم و لوط عليهما السلام که در يک عصر بودند و حضرت زکريا و عيسي عليهما السلام و حضرت موسي و خضر و... و يا بر يک قوم دو نفر حجت باشند مانند موسي و هارون.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1) |
53 |
نام و نام خانوادگي: حسينعلي خياطي . زاهدان. -
تاريخ: 18 شهريور 93 - 12:42:40
باسلام وخداقوت . احسنت به جواب سوال جناب کاوياني جواب بايد اينگونه پخته وبي درز باشد انصافا من خيلي بهره بردم انشاالله که موفق باشيد عيدکم ا... |
54 |
نام و نام خانوادگي: حسينعلي خياطي -
تاريخ: 18 شهريور 93 - 22:26:27
باسلام وعرض ادب محضرعلماي بزرگوار: من ازجوابهاي شماکاملاقانع شدم زيراازنظرعقلاني وروايتهاي موجودکاملاقابل قبول است وماحق نداريم لجاجت راجايگزين منطق بکنيم .فقط موضوعيکه فرموديدامکان دارد.دريک عصرچندحجت باشدوهرکدام برقومي خاص حجت باشد.لطفاموضوع رابازتر نماييد. آيا حضرت صاحب الامردرحال حاضر بر تمامي اديان وتمام انسانها حجت هستند يافقط براي مسلمانها حجتند اگرفقط براي مسلمين وياپيروانشان حجتندلطفاسندارايه بفرماييد. زيرا ازنظراين حقير. امام زمان. امام است وحجت برتمامي خلق . جواب نظر: باسلام
دوست گرامي؛ امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بر همه جهان حجت اند زيرا دين اسلام دين جهاني است خداوند در قرآن مي فرمايد:
وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشيراً وَ نَذيراً وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (سبا / 28) و ما تو را جز براى همه مردم نفرستاديم تا آنها را به پاداشهاى الهى بشارت دهى و از عذاب او بترسانى؛ ولى بيشتر مردم نمى دانند. همچنين مي فرمايد: «تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان / 1) زوالناپذير و پربركت است كسى كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا بيم دهنده جهانيان باشد.
اما در مورد پيامبراني که رسالت آنها مربوط به قوم خاصي بوده به آن تصريح نموده است مانند:
وَ إِلى مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً (اعراف / 85) وَ إِلى عادٍ أَخاهُمْ هُوداً (اعراف / 65) وَ إِلى ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً (اعراف / 73) موفق باشيد گروه پاسخ به شبهات
(1) |
55 |
نام و نام خانوادگي: حاج شهريار سليم زاده -
تاريخ: 27 شهريور 93 - 13:04:21
با سلام از متنتان کپي کرديم ممنون http://shahryarsalimzade.blog.ir/ |
56 |
نام و نام خانوادگي: فاطمه م -
تاريخ: 22 آذر 93 - 11:01:49
مرسي تا حدودي از سردرگمي در اومدم. |
[1] [2] | صفحه قبل |