* ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ *
ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ (ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½) ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½
  ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ |  ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ |  ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ |  ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ |  ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ |  ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ |  ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ |  ï؟½ï؟½ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ ï؟½ï؟½ï؟½شگï؟½ï؟½
تاريخ: 03 بهمن 1388 تعداد بازديد: 110751 
چرا پيامبر اسلام (ص) با عايشه و حفصه ازدواج كردند ؟
گروه نبوت  

سؤال كننده : يداله تبرائي

پاسخ :

در مورد اين ازدواج پاسخ هاي فراوان داده شده است :

پاسخ نقضي و اجمالي :

در ابتدا مي توان پاسخي نقضي داد که :

رسول خدا طبق نظر اهل سنت علم غيب ندارد :

طبق نظر اهل سنت پيغمبر علم غيب ندارد و ازدواج و يا دوستي وي با کسي نمي تواند دليل بر صحت عقايد و رفتار وي باشد .

علت همان علت ازدواج حضرت نوح و لوط با همسرانشان بوده است :

حتي اگر بگويند رسول خدا وي را مي شناخته و با وي ازدواج کرده است ، علت ازدواج را همان علت ازدواج حضرت نوح و حضرت لوط با همسرانشان مي دانيم . با اينکه در قرآن کريم آمده است  که همسر ِ حضرت نوح و نيز همسر حضرت لوط ، همراه و همنظر با دشمنان ايشان بوده اند .

پاسخ تفصيلي  :

علت امتحان رسول خدا صلي الله عليه وآله و مردم بوده است :

در شعر زيباي حافظ مي خوانيم :

من که ملول گشتمي از نفس فرشتگان     قيل ومقال عالمي مي کشم از براي تو

رسول گرامي اسلام در نهايت توجه به عالم بالا و مقام اقدس الهي بوده اند ؛ و حتي به قول شاعر نفس فرشتگان و هم صحبتي با ايشان براي رسول گرامي اسلام سخت بوده است ؛ زيرا نوعي اشتغال به غير خداست .

اما خداوند هر کسي را به نوبه خود آزمايش مي کند و براي آزمايش رسول خدا از ايشان خواست که با عايشه ازدواج کند و با اين دستور ، در خانه وي کسي را قرار داد که مي توانست  مايه آزمايش ايشان باشد  ؛ زيرا امتحان مردان بزرگ بايد به بزرگي خود ايشان باشد .

اما چون اين آزمايش مي توانست سبب اشتباه برخي ، در مورد شخصيت واقعي همسران رسول گرامي اسلام باشد ، خداوند هم در قرآن  با بيان برخي اشکالات و اشتباهات همسران رسول خدا و همسران پيغمبران گذشته ، راه هدايت را براي مردم باز گذاشته است .

به عنوان مثال در سوره تحريم آيه ده همسر حضرت نوح و همسر حضرت لوط را به عنوان دو نمونه براي کفار معرفي مي نمايد که با وجود حضور در خانه پيغمبران الهي ، باز گمراه شدند .

و در همين سوره در آيه 4 در مورد دو تن از همسران رسول خدا مي فرمايد :

إِنْ تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِنْ تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ

سوره تحريم آيه 4

اگر ( شما دو همسر رسول خدا) به درگاه خدا توبه کنيد ، دل هاي شما به سوي او ميل پيدا کرده است ، اما اگر عليه او بر يکديگر کمک کنيد در حقيقت خدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مومنان (نيز ياور اويند) و گذشته از اين فرشتگان نيز پشتيبان او خواهند بود .

و نيز  در مي بينيم که رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در در مورد ِ آينده ي برخي از همسران خويش سخناني فرموده اند كه مي تواند ملاك تشخيص حق از باطل در موارد نياز باشد . به عنوان نمونه مي توان به روايتي که بخاري آن را نقل کرده است اشاره نمود که گفته است :

رسول خدا به خانه عايشه اشاره فرمودند و سه بار گفتند : فتنه ( آزمايش ) در اينجاست ؛ فتنه در اينجاست ، فتنه در اينجاست .

2873 - حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا جُوَيْرِيَةُ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَطِيبًا فَأَشَارَ نَحْوَ مَسْكَنِ عَائِشَةَ فَقَالَ هُنَا الْفِتْنَةُ ثَلَاثًا مِنْ حَيْثُ يَطْلُعُ قَرْنُ الشَّيْطَانِ

صحيح بخاري کتاب فرض الخمس باب ما جاء في بيوت ازواج النبي صلي الله عليه وسلم

رسول خدا به سخن ايستادند ، پس به سمت خانه عائشه اشاره کردند و سه بار فرمودند اينجاست فتنه ؛ همان جايي که امت شيطان ظهور مي کنند .

علت ازدواج حضرت با ايشان سياسي بوده است :

يكى از اهداف ازدواجهاى پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) جهت  سياسى - تبليغى بود ؛ يعنى با ازدواج موقعيتش در بين قبايل مستحكم گردد و بر نفوذ سياسى و اجتماعيش افزوده شود و از اين راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نمايد.

حضرت به خاطر دست يابى بر موقعيتهاى بهتر اجتماعى و سياسى ، در تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب و جلوگيرى از كارشكني هاى آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد زمينه مساعد براى مسلمان شدن قبايل عرب ، به برخى ازدواج ها رو آورد .

در راستاى اين اهداف پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) با زنان ذيل ازدواج کردند :

عايشه دختر ابوبكر از قبيله «تيم».

حفصه دختر عمر از  قبيله بزرگ «عدى».

ام حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله نامدار بنى اميه.

ام سلمه از قبيله بنى مخزوم .

سوده از قبيله  بنى  اسد.

ميمونه از قبيله  بنى هلال.

صفيه از بنى اسرائيل .

 ازدواج مهمترين پيوند و ميثاق اجتماعى است، به ويژه در آن فرهنگ تأثير بسيارى از خود به جا ميگذارد.

در آن محيطى كه جنگ و خونريزى و غارتگرى رواج داشت، بلكه به تعبير "ابن خلدون" جنگ و خونريزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود، ( مقدمه ابن خلدون (ترجمه)، ج 1، ص 286) بهترين عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پيوند زناشويى بود.

از اين روي،  پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با قبايل بزرگ قريش ، به ويژه با قبايلى كه بيش از ديگران با پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دشمن بودند ، مانند بنى اميه و بنى اسرائيل ، ازدواج نمود . اما با قبايل انصار كه از سوى آنان هيچ خطرى احساس نميشد و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نكرد.

گيورگيو ، نويسنده مسيحى مي‌نويسد:

 محمد (صلي الله عليه وآله وسلم) ام حبيبه را به ازدواج خود درآورد تا بدين ترتيب داماد ابوسفيان شود و از دشمنى قريش نسبت به خود بكاهد. در نتيجه پيامبر با خاندان بني اميه و هند زن ابوسفيان وساير دشمنان خونين خود خويشاوند شد و ام حبيبه عامل بسيار مؤثرى براى تبليغ اسلام در خانواده هاى مكه شد.

محمد پيامبرى كه از نو بايد شناخت، ص 207.

در بعضى از تواريخ مى خوانيم كه پيامبر با زنان متعددى ازدواج كرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز آميزش با آنها نكرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبائل قناعت كرد.

و آنها به همينقدر خوشحال بودند و مباهات مى كردند كه زنى از قبيله آنان به نام همسر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) ناميده شده ، و اين افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به اين ترتيب رابطه و پيوند اجتماعى آنها با پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) محكمتر، و در دفاع از او مصممتر مى شدند.

ام سلمه از طايفه بنى مخزوم - طايفه ابوجهل و خالد بن وليد -  بود، وقتى كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) وى را به همسرى خويش درآورد ، خالد بن وليد موضعگيرى شديد خود را در برابر مسلمانان مورد تجديد نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد.

پس از ازدواج رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) با جويريه و صفيه هيچگونه تحركى را از سوى بنى نضير و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى كنيم . از سوى ديگر، مشاهده مى كنيم كه جويريه از جهت بركت آفرينى براى قوم و قبيله اش يك زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا(صلي الله عليه وآله وسلم) يكصد خانوار از اسيران قوم و قبيله وى را بخاطر ازدواج پيامبر(صلي الله عليه وآله وسلم) با او آزاد مى كنند و مى گويند: اينان خويشاوندان رسول خدايند! و پرواضح است كه چنين منت گذارى بر يك طائفه و قبيله از سوى مسلمانان چه تاثير بسزايى در عمق جان آنان داشته است.

بنابراين ، ازدواج پيامبر با عايشه و حفصه ، نه به خاطر نبودن زني بهتر در آن جامعه و بلكه به خاطر مصالح مهمي بوده است كه جز با ازدواج پيامبر با آن دو تحقق نمي ‌يافته است .

موفق باشيد             

گروه پاسخ به شبهات           

موسسه تحقيقاتي وليعصر عج الله تعالي فرجه الشريف



    فهرست نظرات  
201   نام و نام خانوادگي:  شمس الدين جليليان     -   تاريخ:  03 آبان 91 - 02:09:34
http://valiasr-aj.org/fa/page.php?bank=question&id=1344 با سلام خدمت دوستان ام المومنين خوانده شدن زوجات نبي(ص) صرفا به خاطر عدم جواز ازدواج مسلمين با آنان بوده چون در آيات قبل به ممنوعيت ازدواج با زنان پيامبر (ص) تصريح گرديده و الا اگر اين لقب در معناي واقعي كلمه ي مادر به كار رفته باشد ‘ زنان پيامبر در بين مسلمانان نيازي به رعايت حجاب نداشتند چون مادر مسلمين بودند اما مي بينيم كه چنين نيست و قرآن در خصوص نحوه ي راه رفتن هم به آنان تذكر داده است . و ام المومنين عايشه براي محرم شدن با اصحاب بعد از رحلت حضرت رسول (ص) خواهرش را براي شيردادن به اصحاب مهيا فرموده بود و بر همين اساس هم امروز مي بينيم شيخ علي الربيعي ‘ مفتي وهابي از زنان كارمند و منشي هاي ادارات مي خواهد كه سه نوبت به مديران خود شير بدهند تا محرم شوند ولي نگفته اند اگر زني شير نداشت تكليفش چيست ؟ و چگونه مي شود مرد نامحرم پستان زن را بمكد قبل از اينكه محرم شود ؟ و ...
202   نام و نام خانوادگي:  ارادتمند شما     -   تاريخ:  03 آبان 91 - 16:35:34
هر چه کني به خود کني گر همه نيک وبد کني کس نکند به تو چنين آنچه که خود به خود کني در حديثي آمده که پيامبر (ص)در جمعي نشسته بودند :شخصي بدو بيراه گفت ورفت شخصي ديگر آمد ودر مورد خوبي ها گفت ورفت .وبعد کساني که در جمع بودند پرسيدند.سپس آنحضرت (ص) فرمودند:"شخص اول هر چه در خودش بود را بيان کرد ورفت شخص دوم هر چه گفت در خودش بود . (نتيجه گيري =)ان شاالله امام زمان ظهور کند تا ريشه ضور گويان وياوه گويان ازبيخ کنده شود
203   نام و نام خانوادگي:  م.حميدزاده     -   تاريخ:  15 آبان 91 - 10:50:00
مطالب جالب و قابل استفاده بود.موفق باشيد انشاالله
204   نام و نام خانوادگي:  اميد     -   تاريخ:  03 آذر 91 - 03:47:54
خسته نباشيد!!
از يه طرف حرف از الفت مي زنيد و از طرف ديگر حرف از سياست.. ... آخر چي شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
النبي اولي بالمومنين من انفسهم و ازواجه امهاتهم.....
چرا اينقد حماقت به خرج مي دين و به حرفي که مي زنين فکر نمي کنين؟؟
205   نام و نام خانوادگي:  محمد     -   تاريخ:  12 آذر 91 - 20:18:26
دلايل شما تا حدي قبول .ولي از نظر سني چه دليلي ميتونيد بياري؟؟؟ آيا سطح فکري حضرت محمد با دختر 9 ساله قابل مقايسه هست؟؟ اگه به خاطر سياست با عيشه ازدواج کرده پس حق عايشه چي ميشه؟ واقعا عايشه صرفا يه ابزار و وسيله براي رسيدن حضرت محمد به خواسته هاش نبوده؟؟؟؟ ممنون ميشم اگه جواب اين سوالا رو بگيد و يه کمکي بهم بکنيد
جواب نظر:
با سلام
دوست گرامي
در اين مورد در مقاله زير پاسخ داده ايم. مراجعه كنيد:
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
206   نام و نام خانوادگي:  احسان     -   تاريخ:  17 آذر 91 - 10:14:58
جوابمو نگرفتم کامل نبود

207   نام و نام خانوادگي:  مسعود صادقي     -   تاريخ:  17 آذر 91 - 10:58:59
سلام و ارادت
خيلي عالي بود ولي توضيحات بيشتر بدهيد بيشتر استفاده ميکنيم
208   نام و نام خانوادگي:  فرشته صديقي     -   تاريخ:  18 آذر 91 - 23:00:20
اين يک دروغ بيش نيست چون زنان حضرت پيامبر (ص) امهات مسلمين بودند و کسي نميتوانست با انها ازدواج کنند و آنها فقط زنان مبارک انحضرت (ص) بودند و همچنان حضرت بي بي عائشه (رض) يک صحابه بسيار مهترم و يک شخصيت عالي قدر و معلم اسلام بودند اين توهين به آنها توهين به اسلام است.
209   نام و نام خانوادگي:  شمس الدين جليليان     -   تاريخ:  24 آذر 91 - 23:05:55
بسم الله الرحمن الرحيم ولله الحمد . سركار خانم فرشته صديقي با سلام خدمت شما به عرض مي رساند بيشتر ازدواج هاي پيامبر بعد از حضرت خديجه ي كبري سياسي بوده از جمله ازدواج با عايشه و حفصه دختران ابوبكر و عمر و تعدا ديگري از همسرا آن حضرت نظير صفيه از قبيله ي طي و ازدواج با زينب به دستور خدا و براي كوبيدن يك سنت غلط و ...و شيعه به چند دليل كه از نظر شما اهل سنت هم موجه و مستند است ‘ عايشه را قبول ندارد . 1- وصيت پيامبر عظيم الشان به ايشان در خصوص عدم منازعه با علي عليه السلام وماجراي پارس سگان حواب و تمرد از فرمان آن حضرت2- فتواي قتل عثمان و جهود خواندن او و سپس به راه انداختن اولين جنگ بين مسلمين 3- خروج عليه خلفه ي زمان كه به نظر اهل سنت گناهي بزرگ است .4- ممانعت از دفن امام حسن در جوار جدش رسول الله و تيرباران شدن تابوت مبارك ايشان5- آزار پيغمبر تاجايي كه خداوند ايشان را در قرآن سرزنش و تهديد نمود.6- بدعت گذاري در احكام اسلام از جمله مسئله ي رضاع و محرميت رضاعي تا جايي كه امروز فقهاي وهابي با تمسك به سيره ي عايشه محرميت با ساندويچ را هم مجاز مي دانند .7- تمرد از دستور خدا كه خطاب به همسرا پيامبر و خصوصا ايشان مي فرمايد : در خانه هايتان بنشينيد . اما بر خلاف امر خدا همراه نامحرمان بر شتري سوار مي شود و خانه كه هيچ شهر به شهر و منزل به منزل مي گردد و خون ريزي و مسلمان كشي را پايه گذاري مي كند .
210   نام و نام خانوادگي:  شمس الدين جليليان     -   تاريخ:  24 آذر 91 - 23:42:05
ازدواج در صدر اسلام يك شاخص مهم براي حق و باطل بودن كسي نيست و در نهايت سهولت انجام مي شده ربط چنداني هم به اختلافات خاندانها و قبايل نداشته است . زبير دشمن علي است ولي دختر امام حسين همسر مصعب بن زبير است . اشعث بن قيس كندي از خوارج و زمينه ساز شهادت حضرت علي است اما دخترش جعده همسر امام حسن است . ابوسفيان دشمن پيغمبر است اما دخترش همسر پيغمبر است و نمونه هاي ديگر كه حتي در بين نوادگان امام حسين و يزيد هم ازدواج صورت گرفته است . لذا ازدواج نبايد مبناي تشخيص حق از باطل باشد . قضيه ي افك از نظر قرآن كذب است و شيعه هم هيچ گاه اين تهمت را روا نمي داند و بانيان اين تهمت هم خود اهل سنت بوده اند اما مبرا بودن ام المومنين عايشه از افك به معني معصوم بودن ايشان و باطل نبودن ايشان در جنگ جمل و فتنه ي بزرگ نيست و قطعا خداوند بزرگ در روز قيامت ايشان را به سبب اين گناه عظيم و گمراهي مسلمين مواخذه خواهد كرد . از همه ي اينها كه بگذريم اهل سنت بزرگوار تعصبشان در باب عايشه به احترام رسول خدا نيست بلكه به سبب اين است كه دختر ابوبكر است و الا پيغمبر زنان ديگري نيز داشته است از جمل حضرت خديجه كه تا ايشان زنده بودند پيامبر با هيچ زني ازدواج نكردند و خدماتي كه اين بانوي قديسه به اسلام نوپا نمودند بي نظير و شايد هم سنگ مجاهدت هاي اصحاب پيامبر در غزوات مختلف باشد ...
211   نام و نام خانوادگي:  صنعتي     -   تاريخ:  10 دي 91 - 23:43:12
سال 1368 من مشغول گذراندن خدمت مقدس سربازي بودم.دو نفر از هم خدمتي هايم از برادران اهل سنت بودند. من مهندس مكانيك و آن دو يكي مهندس صنايع غذايي و ديگري مهندس ماشين آلات كشاورزي.بچه هاي مودب و خوبي بودند . يه روز عصر من مشغول نماز بودم ( نماز ظهر در غير اول وقت آن) . نمازم كه تمام شد مهندس چ.(صنايع غذايي) آومد پيشم و با تبسمي مودبانه گفت : آقاي مهندس قبول باشه. ولي يه سوال دارم. گفتم چ. جان بفرما. فلاني چرا شما شيعه ها به نماز اول وقت اهميت نمي دين؟ من در مورد اهميت نماز اول وقت باهاش حرف زدم. غفلت و شرمندگي خودم رو به او گوشزد كردم.از او درباره شيطان سوال كردم . مهندس گفت شيطانو حتي كفار هم قبول دارن . چ. گفت شيطان از خير و شر اعمال ما آگاه است. گفتم چ. جان قبول دارين كه شيطان مي داند كه چه نمازي پيشگاه خداوند پذيرفته است؟ گفت هيچ ترديدي ندارم. گفتم چ. جان شيطان مي داند نماز شما پيشگاه خدا... پس دليلي ندارد كه شيطان از اقامه آن در اول وقت و غير آن شما را غافل كند. شيطان پيش خود مي گويد بگذار هرچه دلش مي خواهد از اين نماز .... بخواند.ولي شيطان از نماز ما (بويژه اول وقت آن) بشدت در هراس است . مي داند اين نماز نجات بخش است لذا دايم ما را وسوسه مي كند كه..... چ. گفت من ديگر با تو بحث نمي كنم. دوست خوب من فقط يه بار آخر خدمت به من گفت اختلاف ما يه اختلاف تاريخي است. من نظر دوستمو نپذيرفتم. و.....
212   نام و نام خانوادگي:  عليرضا ن     -   تاريخ:  18 دي 91 - 19:15:26
با سلام با توجه به ايه33سوره انفال :( وَ مَا كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنت فِيهِمْ وَ مَا كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَستَغْفِرُونَ=ولى خداوند، تا تو در ميان آنها هستى آنها را مجازات نخواهد كرد، و (نيز) تا استغفار مى كنند خدا عذابشان نمى كند). گروه پاسخ به شبهات، ايا اين مانع غذاب شدن پيامبر مخصوص به مسلمانان بود يا کفار را نيز مي شد، مثلاً در جريان مباهله قرار بود که يکي از دو طرف هلاک شود، يعني با وجود پيامبر اسلام ، مسيحيان به هلاکت برسند. مقداري توضيح دهيد؟ با تشکر
جواب نظر:
باسلام
دوست گرامي
اصلاً نگاه اين آيه به مشركان مكه قبل از هجرت است و بنظر مي رسد منظور از عذاب، عذاب همگاني باشد(كه در دو صورت نازل نمي شود يكي حضور رسول الله ص و ديگر توبه و استغفار) و الا فردي در غدير خم در مقابل ديدگان مردم و با وجود حضور رسول الله صلي الله و عليه و آله نبايد هلاك مي شد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
213   نام و نام خانوادگي:  مرتضي تلاتف     -   تاريخ:  11 بهمن 91 - 11:26:56
سلام.من يك دانشجوي رشته الهيات وشيعه مذهب هستم وبه مذهب خودم افتخار ميكنم وكتب اهل سنت را هم مطالعه نموده ام چند سوال از علماي شيعه خود دارم چطور حضرت علي(ع)تماشاگر بود كه عمر به زنش حمله كند پس غيرت وشجاعت علي كجا رفت؟طبق گفته علامه طباطبايي عمر با دختر حضرت علي (ع)بنام ام گلثوم ودختر فاطمه ازدواج نموده پس چطور امام علي دخترش را به قاتل زنش ميدهد؟قران از همسران پيامبر به عنوان مادران مومنان ياد ميكند پس چرا ما به مادر خودمان توهين ميكنيم درصورتي كه قران ميفرمايد زنان پاك مال مردان پاك هستند البته درست است بعضي از پيامبران زنانشان مشرك بوده اند اما زن هيچ پيامبري نا پاك نبوده چطور پيامبر زن ناپاك را در خانه خود نگه ميدارد.لطفا جواب منطقي به ما بدهيد.
جواب نظر:
باسلام
دوست گرامي؛ سؤالاتي كه مطرح كرده ايد بارها در قسمتهاي مختلف اين سايت جواب داده شده است با جستجو كردن مطالب مورد نظر در همين سايت يا در گوگل ولي به همراه آدرس سايت(مانند ام كلثوم valiasr-aj) مطالب را پيدا كرده و مطالعه فرماييد.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات (1)
214   نام و نام خانوادگي:  حميد ولي زاده     -   تاريخ:  17 بهمن 91 - 16:31:41
با تشکر و قدرداني ، به عرض مي رساند که مطالب جامع و کامل نيستند، و نمي شود که جوابي کامل براي مجهولاتي که در ذهن داري پيدا کرد. اما فکر مي کنم اگر چند کتاب در اين مورد مطالعه کنيم ، از جميع آنها به هدف نزديکتر مي شويم هرجند که باز هم شايد بطور کامل به جوابي قانع کننده نرسيم. با تشکر مجدد حميد ولي زاده
215   نام و نام خانوادگي:  جوهر     -   تاريخ:  04 اسفند 91 - 10:34:47
من در کتابهاي ديگري هم تقريبا همين موضوعات سياسي را خوانده ام که براي مثال يکي را برايتان ذکر ميکنم " کتاب عايشه بعد از پيامبر " نوشته کورت فريشلر آلماني ترجمه سال 1356 ؛ در ضمن عايشه در زمان ازدواج با پيامبر 9 ساله نبوده واين يک دروغ ساختگي بزرگ هست اگر درست تحقيق کنيد با توجه به زمان اسلام آوردن عايشه وزمان مرگ و همچنين اختلاف سني که با خواهرش داشته وزمان مرگ خواهرش و همچنين نامزد قبلي که عايشه 8 سال قبل از ازدواج با پيامبر داشته خواهيد فهميد که عايشه در زمان ازدواج با پيامبر تقريبا هفده يا هجده يا نوزده ساله بوده است... با تشکر از همه دوستان که لطف ميکنند تحقيق ميکنند
216   نام و نام خانوادگي:  رامين     -   تاريخ:  16 اسفند 91 - 00:05:57
با سلام و احترام
متاسفانه با تمام مطالب نوشته شده مخالفم و كاملا تمام مطالب توجيهي بيش نيست
217   نام و نام خانوادگي:  عاشق اميرالمومنين علي     -   تاريخ:  22 اسفند 91 - 00:17:33
با سلام؛ چند سوال بي پاسخ: 1.چرا اهل سنت فکر ميکنند ما به عايشه نعوذ بالله تهمت فحشا مي زنيم؟! 2.چرا اهل سنت براي احتجاج با ما از کتب خودشان استفاده ميکنند؟!! 3.اهل سنت ميگويند آيه 6 احزاب يعني:پيامبر نسبت به مومنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادرانشان است.بسيار خب! با اين حديث نبوي چه ميکنند:116)حدثنا علي بن محمد حدثنا أبو الحسين أخبرني حماد بن سلمة عن علي بن زيد بن جدعان عن عدي بن ثابت عن البراء بن عازب قال أقبلنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في حجته التي حج فنزل في بعض الطريق فأمر الصلاة جامعة فأخذ بيد علي رضي الله عنه فقال ألست أولى بالمؤمنين من أنفسهم قالوا بلى قال ألست أولى بكل مؤمن من نفسه قالوا بلى قال فهذا ولي من أنا مولاه اللهم وال من والاه اللهم عاد من عاداه. پيغمبر فرمود:آيا من از مومنان به خودشان سزاوارتر نيستم؟گفتند:بله!فرمود:پس علي ولي هر کسي است که من مولاي اويم! سنن ابن ماجه 4.چرا دو آيه قبل اين و سياق آيات را ملاحظه نميکنند؟! آيات قبل گفته همسران شما مادران شما نيستند پس با ظهار حرام نميشوند.پسرخوانده ها هم پسر شما نيستند پس حرام نيستند(البته با رضاع کبير محرم ميشوند!!) اما رسول اکرم وقتي دستوري داد واجب الاطاعه است و بايد او را بر خود مقدم بداريد(البته غير از دستوراتي که درباره اهل بيت به خصوص حضرت علي داده!!) و همسران او مادران شما هستند.يعني همسران شما مادرانتان نيستند که ازدواج با آنان حرام شود ولي همسران پيامبر مادرانتان هستند و ازدواج با آنان حرام! همين! 5.آيه 32 احزاب هم جايگاه اجتماعي همسران رسول الله را مشخص ميکند و چه ربطي به اين که همه همسران رسول الله خوب هستند دارد؟! 6.مثلا بين ام حبيبه دختر ابوسفيان در حبشه و پيامبر چه رابطه محبت آميزي بوده؟! پيامبر بنا به اقتضا با زنان ازدواج ميکردند.اما اين ازدواجها اجباري نبوده که بعضي عزيزان ميپرسند پس آن دختر چه گناهي کرده؟! بعد از ازدواج هم پيامبر وظيفه شوهري يعني خوش اخلاقي به تمام و کمال را انجام ميدادند که خوش اخلاقي و رحمت پيامبر شامل همه افراد منافق و کافر و مشرک و مومن و ... هم ميشده.به حدي که خداوند در آيه 43 سوره توبه پيامبر اکرم را به خاطر اين قدر رأفت در برابر منافقان مورد عتاب قرار ميدهد.مثل پدر و مادري که از شدت درس خواندن فرزندشان به او بگويند:چقدر درس ميخواني؟! که اين عتاب بيانگر فضيلت پيامبر است نه مذمت آن حضرت. 7.چرا اهل سنت کتابهاي خودشان را مطالعه نميکنند؟! خصوصي ترين مسائل خانه پيامبر در آنها عيان است! اعترافات عايشه به کارهايي مثل اذيت پيامبر و همسران ديگر و حسادت نسبت به تمام آنان و ... 8.اگر اهل سنت معتقدند هرکس بگويد قرآن تحريف شده کافر است،نظرشان درباره عايشه چيست که ميگفت قرآن تحريف شده؟!! البته من معتقدم نبايد از آنان به عنوان کافر يا مشرک ياد کرد.چون لااقل شهادتين بر زبان جاري کردند.بلکه معمولا اين افراد،منافقند که بغض حضرت علي بهترين نشانه آن است! البته کافر باطني هم درست است! چند سوال با پاسخ : 1.چرا متن مربوط به سال 88 است ولي بعضي نظرات مربوط به سال 87 ؟! ويرايشي صورت گرفته؟ 2.گروه پاسخ به شبهات چه کساني هستند و چند نفرند؟ آيا فقط همان کارشناسان شبکه ولايت هستند؟ با تشکر
جواب نظر:
باسلام
دوست گرامي؛‌ مطالب موجود در بخشهاي مختلف سايت در مناسبتهاي مختلف براي مشاهده کاربران، به صفحه اول و ابتداي مطالب منتقل مي شود و سايت بطور خودکار تاريخ قبلي را عوض کرده و آن را بروز مي کند.
گروه پاسخ به شبهات حدود ده نفرند که در بخشهاي مختلف همچون پاسخ و نمايش نظرات، تهيه برنامه تلويزيوني، پاسخ به شبهات بخش طرح پرسش، پاسخ به شبهات تلفني و... مشغول به پاسخگويي مي باشند. طبيعتا اين افراد محدود به کارشناسان شبکه ولايت نمي باشند.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
218   نام و نام خانوادگي:  ه محمدي     -   تاريخ:  08 ارديبهشت 92 - 11:18:56
پيامبر گرامي ما اين همه فضيلت خوب داره چرا فقط به همسراداريش گير دادين؟ درسته نبايد كور كورانه بعضي چيزارو قبول كرد وتحقيق عاقلانه از منابع معتبر لازمه اما بعضي موارد هستن كه با تحقيق نميشه به جايي رسيد مثل موضوع همسران پيامبر كه چرا بااينا ازدواج كرده در حالي كه كم سن وسال بودن .اگه پذيرفته باشيم پيامبر حق هست واعمالش معصوم وبنابه مصلحت خداپس مصلحت هايي پشت اين ازدواج بوده كه عقل ما قادر به فهمش نيست
219   نام و نام خانوادگي:  ه محمدي     -   تاريخ:  08 ارديبهشت 92 - 16:44:12
دليل گفتن ام المومنين به زنان پيامبر به اين خاطر بوده كه بعد وفات پيامبر كسي با همسرانش ازدواج نكندپس دليل بر پاك بودن اين زنان نيست.
220   نام و نام خانوادگي:  ه محمدي     -   تاريخ:  08 ارديبهشت 92 - 17:19:25
خيلي ازسني ها ميگن سوره نور ميفرمايدمردان مومن بازنان مومن ازدواج ميكند پس عايشه مومن بوده ولي شان ايه اين است كه مردان زناكار با زنان پاك ازدواج نكند عايشه زناكار نبوده پس ميتوانست با پيامبر ازدواج كند
221   نام و نام خانوادگي:  محمد     -   تاريخ:  21 ارديبهشت 92 - 18:37:02
اين چه جوابي نوشتيد خجالت بکشيد مردم همه عقل و شعور دارن !! رهبر انقلاب گفتند توهين به عايشه و هر يک از نمادهاي اسلامي اهل تسنن حرام است www.shia-news.com/fa/pages/?cid=19127
222   نام و نام خانوادگي:  محسن     -   تاريخ:  24 ارديبهشت 92 - 23:50:16
خواهش ميكنم جواب سؤالم؟؟؟؟؟؟ چرا خود پيامبر گرامي اسلام قرآن را نمي نوشتند؟ با اينكه خود در احاديث مختلف تاكيد به نوشتن قرآن و علوم و روايات مي كردند؟
جواب نظر:
با سلام 
دوست گرامي
پيامبر صلي الله عليه و آله هر چند بر خواندن و نوشتن توانايي داشت، ولي بخاطر اينكه  راه را بر بهانه جويي مخالفان ببندد از نوشتن اجتناب مي ورزيد؛ زيرا اگر او مانند ديگران مي خواند و مي نوشت، مخالفان نبوت حضرت، آن را دست آويز قرار داده، چنين وانمود مي کردند که آيين توحيد او و شرايع و احکام وي زاييدۀ افکار ديگران و نتيجه مطالعات مکتب هاي قبلي  است و با جهان وحي و خداوند ارتباطي ندارد. قرآن در سوره عنکبوت،آيه ،48 اين حقيقت را  اين چنين بيان کرده و مي فرمايد:«وَ مَا کُنتَ تَتلُوا مِن قَبلِهِ مِن کِتَبٍ وَلَا تَخُطُهُ بِيَمِينِکَ...». پيش از نزول قرآن، کتابي نمي خواندي و چيزي نمي نوشتي [زيرا] در غير اين صورت،کافران در آيين تو ترديد مي کردند.
بنابراين پيامبر صلي الله عليه و اله بخاطر مصلت هاي مهم  از بکاربردن قلم اجتناب مي ورزيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
 
223   نام و نام خانوادگي:  مرجان     -   تاريخ:  01 خرداد 92 - 10:54:05
با سلام وسپاس بايد به خانم فرشته صديقي بگويم که خواهش مي کنم در آيات قرآن عميق بينديشيم واز خداوندي که ما وشما به يگانگي ميشناسيم بخواهيم که همه ي ما را به راه راست هدايت کند ان شاءالله چنان که بسيارس چنين کردند و راه را يافتند از جمله خود بنده لطفا در اين آيه بينديشيد که خداوند فرمود «قل لا اسئلکم عليه اجرا الّا موده في القربي » ومن به اين انديشيدم که آيا کسي از فرزند پيامبر به او نزديکتر هست؟ فرزندي که به روايت شيعه وسني ، سوره ي کوثر درباره اش نازل شد پيامبر در بارهاش فرمود که او پاره ي تن من است وايا کسي که دختر پيامبر را به خاطر خلافت مي کشد واجر پيامبر را ضايع ميگرداند لياقت جانشيني پيامبر را دارد؟ جالب اينجاست که خداوند به پيامبر ميگويد بگو يعني اين نظر خداوند است نه نظر شخص پيامبر . ونيز خداوند ميفمايد که اين اجر هم براي خود شماست ومعلوم ميشود که اين مودت براي ما سودمند است ................... کمي بينديشيم
224   نام و نام خانوادگي:  محمدعلي از كرج     -   تاريخ:  03 خرداد 92 - 11:23:22
سلام. ما هيچ بحثي نداريم داداش.عايشه كافر بود چون به پيامبر و خدا افترا بست.فرآن رو تحريف كرد.از خودش فتوا به رضاع كبير داد. پس طبق قرآن در سوره مائده هم فاسق هم ظالم هم كافره.پس بر عايشه ؟؟؟
225   نام و نام خانوادگي:  مو هو     -   تاريخ:  30 خرداد 92 - 09:27:01
خانم مرجان؛کZ مZ گه اهل سنت سوره کوثر رو درباره حضرت فاطمه(رض)مZ دوند؛شما با اZن گفته خودتون که حضرت عمر فاروق‏(‏رض)دخت پZامبر رو شهZد کرد مقام حضرت حZدر رو پاZZن مZارZZن و اون بهشتZ رو (نعوذ بالله) دZوث و بZ غZرت جلوه مZ دZن
226   نام و نام خانوادگي:  mo ho     -   تاريخ:  30 خرداد 92 - 09:31:38
در ضمن اگه همZن طورZ ادامه بدZن؛راه رو نZافتZن که هZچ در مZ بZنمت که از رو پل صراط مZ افتZ تو قعر جهنم
227   نام و نام خانوادگي:  اميرمحمدبهزادي     -   تاريخ:  01 تير 92 - 01:32:39
با سلام برشما عزيزان وعرض احترام به ساحت مقدس امام زمان ارواحنا فدا. برادران عامه(اهل سنت!)تنها به خاطر اينکه عايشه دختر ابوبکر است واز روي تعصب وحب به ابوبکري که بي شک وارد به بهشت نميشود ايات واحاديث را اين چنين تفسير ميکنند.. حالا چرا ابوبکر وارد بهشت نميشود؟ در حديثي متواتر ميان شيعه و عامه(اهل سنت!)ميخوانيم که: پيامبر ميفرمايد فاطمه ي زهراگلي است از گلهاي بهشت....اين حديث در صحاح وهن چنين در تاريخ طبري امده است..خوب حالا سوال من اينجاست ايا بيعت نکردن گلي از گلهاي بهشت با ابوبکر خود دليل بر اين نيست که ابوبکربر صراط حق نيست و وارد بهشت نميشود؟؟ اميدوارم برادران عامه(اهل سنت!)براي خود پاسخي منطقي و به دور از تعصب براي اين حديث متواتر داشته باشند. با تشکر ياحيدر کرار
228   نام و نام خانوادگي:  اميرمحمدبهزادي     -   تاريخ:  01 تير 92 - 01:45:42
در پاسخ به آن عزيزي که پرسيد ((در کجاي قران اسمي از شيعه برده شده است؟؟))بايد بگويم در قران 12بار واژه ي امام و12بارواژه ي شيع و12 بار اسماعيل امده است.
229   نام و نام خانوادگي:  حسن مرادي     -   تاريخ:  01 تير 92 - 23:46:48
به نظر من دين شيعه از شيوع مي ايد و کاملا بي اساس است واي بر شاه نا عباس
جواب نظر:
با سلام
دوست گرامي
 واژه «شيعه» در لغت به معناي پيرو و طرفدار است و در اصطلاح  به کساني مي گويند که تنها از علي(ع)پيروي مي‏ کنند و قائل به امامت منصوص اويند و او را وصي مي‏دانند» محمدبن عبدالکريم، شهرستاني، الملل و النحل، ج ۱، ص ۱۳۰. ابن حزم نيز گفته است: شيعه به کسي گفته مي‏شود که معتقد است علي(ع) پس ازپيامبر(ص) برترين مردم و سزاوارترين به امامت است. علي بن احمد، ابن حزم، الفصل في الملل و الاهواء و النحل، ج ۲، ص ۲۲۶
و آغاز پيدايش شيعه به زمان خود پيامبر ضلي الله عليه و آله مي رسد . جهت اطلاع بيشتر در اين مورد  به اين آدرس رجوع كنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
230   نام و نام خانوادگي:  قانع نشده     -   تاريخ:  11 تير 92 - 00:38:21
با سلام و احترام 1- متاسفانه با تمام مطالب نوشته شده مخالفم و كاملا تمام مطالب توجيهي بيش نيست و سفسطه ي تمام عيار است و اين دليل تراشي ها هيچ آدم عقل را قانع نميكند. 2- عايشه مادران مومنان است –البته اگر مومن به خدا و رسول خدا هستيد. 3- رهبر عزيز انقلاب فرمودند توهين به عايشه و هر يک از نمادهاي اسلامي اهل تسنن حرام است. 4- و در پاسخ به اميرمحمدبهزادي از خدا بترس و شرم كن زيرا ابوبكر (رض) يكي از 10 يار بهشتي و رفيق غار نبي (ص) و ... بوده كه پيامبر بخاطر راستگويي ايشان را (صديق)ناميدند و بيساري از فضايل ديگر. ** ضمناً گروه پاسخ به شبهات بيشتر مطالعه كنيد بر مبناي (( اتقو الله)). زيرا توجيهات شما در سطح پاييني است نه بيشتر بعلاوه شبهات فراوان ديگري را درست ميكنيد.
جواب نظر:
باسلام
دوست گرامي؛ خوشحال مي شويم دليل شما را هم بشنويم.
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
231   نام و نام خانوادگي:  م.م     -   تاريخ:  14 تير 92 - 23:10:04
سلام ،مي خواستم بپرسم علت اينکه پيامبر به حضرت علي فرمودند بعد از مرگ من طلاق همسرانم با تو باشد چه بوده است؟
جواب نظر:
با سلام
دوست گرامي
مقصود  از طلاق دادن زنان پيامبر  صلي الله عليه و آله توسط حضرت علي عليه السلام، اسقاط ام المومنين بودن آنها در صورت عصيان و نافرماني ايشان است. 
برطبق روايتي که شيخ صدوق رحمه الله از سعد بن عبدالله قمي از امام زمان عليه السلام  نقل کرده است، ام المؤمنين بودن زنان پيامبر (ص) با عصيان ايشان ساقط مي شود.
َحدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ حَاتِمٍ النَّوْفَلِيُّ الْمَعْرُوفُ بِالْكِرْمَانِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى الْوَشَّاءُ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ طَاهِرٍ الْقُمِّيُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَحْرِ بْنِ سَهْلٍ الشَّيْبَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مَسْرُورٍ  عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّيِّ... قَال‏ فَقُلْتُ لَهُ مَوْلَانَا وَ ابْنَ مَوْلَانَا إِنَّا رُوِّينَا عَنْكُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص جَعَلَ طَلَاقَ نِسَائِهِ بِيَدِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع حَتَّى أَرْسَلَ يَوْمَ الْجَمَلِ إِلَى عَائِشَةَ أَنَّكِ قَدْ أَرْهَجْتِ عَلَى الْإِسْلَامِ  وَ أَهْلِهِ بِفِتْنَتِكِ وَ أَوْرَدْتِ بَنِيكِ حِيَاضَ الْهَلَاكِ بِجَهْلِكِ فَإِنْ كَفَفْتِ عَنِّي غَرْبَكِ «2» وَ إِلَّا طَلَّقْتُكِ وَ نِسَاءُ رَسُولِ اللَّهِ ص قَدْ كَانَ طَلَاقُهُنَّ وَفَاتَهُ قَالَ مَا الطَّلَاقُ قُلْتُ تَخْلِيَةُ السَّبِيلِ قَالَ فَإِذَا كَانَ طَلَاقُهُنَّ وَفَاةَ رَسُولِ اللَّهِ ص قَدْ خُلِّيَتْ لَهُنَّ السَّبِيلُ فَلِمَ لَا يَحِلُّ لَهُنَّ الْأَزْوَاجُ قُلْتُ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَرَّمَ الْأَزْوَاجَ عَلَيْهِنَّ قَالَ كَيْفَ وَ قَدْ خَلَّى الْمَوْتُ سَبِيلَهُنَّ قُلْتُ فَأَخْبِرْنِي يَا ابْنَ مَوْلَايَ عَنْ مَعْنَى الطَّلَاقِ الَّذِي فَوَّضَ رَسُولُ اللَّهِ ص حُكْمَهُ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَقَدَّسَ اسْمُهُ عَظَّمَ شَأْنَ نِسَاءِ النَّبِيِّ ص فَخَصَّهُنَّ بِشَرَفِ الْأُمَّهَاتِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ يَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ هَذَا الشَّرَفَ بَاقٍ لَهُنَّ مَا دُمْنَ لِلَّهِ عَلَى الطَّاعَةِ فَأَيَّتُهُنَّ عَصَتِ اللَّهَ بَعْدِي بِالْخُرُوجِ عَلَيْكَ فَأَطْلِقْ لَهَا فِي الْأَزْوَاجِ وَ أَسْقِطْهَا مِنْ شَرَفِ أُمُومَةِ الْمُؤْمِنِينَ
سعد بن عبدالله گويد: گفتم اى مولى و اى فرزند مولاى ما از ناحيه شما براى ما روايت كرده‏ اند كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم طلاق زنان خود را به دست امير المؤمنين عليه السّلام قرار داد تا جايى كه در روز جمل به دنبال عايشه فرستاد و به او فرمود: تو با فتنه انگيزى خود بر اسلام و مسلمين غبار ستيزه پاشيدى و فرزندان خود را از روى نادانى به پرتگاه نابودى كشاندى، اگر دست از من برندارى تو را طلاق مى ‏دهم، در حالى كه زنان رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم با وفات وى مطلّقه شده‏ اند. فرمود: طلاق چيست؟ گفتم: باز گذاشتن راه فرمود: اگر طلاق آنها با وفات رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم صورت مى گيرد چرا بر آنها حلال نبود كه شوهر كنند؟ گفتم: براى آنكه خداى تعالى شوهر كردن را بر آنها حرام كرده است، فرمود: چرا در حالى كه وفات رسول خدا راه را بر آنها باز گذاشته است؟ گفتم: اى فرزند مولاى من! پس آن طلاقى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم حكمش را به امير المؤمنين عليه السّلام واگذار كرد چه بود؟
فرمود: خداى تعالى شأن زنان پيامبر را عظيم گردانيد و آنان را به شرافت مادرى امّت مخصوص كرد و رسول خدا به امير المؤمنين فرمود: اى ابا الحسن؟
اين شرافت تا وقتى براى آنها باقى است كه به طاعت خدا مشغول باشند و هر كدام آنها كه پس از من خدا را نافرمانى كند و بر تو خروج نمايد راه را براى شوهر كردن وى بازگذار و او را از شرافت مادرى مؤمنين ساقط كن.
ابن بابويه، محمد بن على، كمال الدين و تمام النعمة، اسلاميه - تهران، چاپ: دوم، 1395ق.ج‏2 ؛ ص459
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
232   نام و نام خانوادگي:  شمس الدين جليليان     -   تاريخ:  01 مرداد 92 - 07:44:53
کامنت230 قانع نشده . با سلام خدمت شما به عرض مي رساند اولا به نظر شيعه اين حديث عشره ي مبشره جعلي است و با آموزه هاي قرآني و سنت و عقل آدمي منافات دارد .برادر يا خواهر عزيز قدري منطقي فکر کن طبق روايت عشره ي مبشره که عمر آن را در آخرين لحظات زندگي و به هنگام تشکيل شوراي شش نفره بيان کرده و هيچ کس ديگري آن را نقل نکرده , 6 نفر عضو شورا و شيخين هم جزو اين ده نفر هستند اما طلحه و زبير که در برابر خليفه ي وقت _که خودشان جزو اولين بيعت کنندگان با او بوده اند _ خروج کرده اند و توبه اي هم صورت نگرفته و هرطرف هم خو درا بر حق مي دانسته و طلحه و و زبير در همين جنگ هم کشته شده اند . حال کدام عقل سليمي قبول مي کند هم علي و هم طرفهاي مقابل اهل بهشت باشند ؟ به هرحال از اين دو حال خارج نيست يا علي بر حق بوده يا طلحه و زبير و ماجراي جمل هم اختلاف شخصي بين دو يا سه نفر نيست که خداوند در روز قيامت به راحتي از آن بگذرد به دلايل زير 1- اولين بار در اسلام بناي خروج در مقابل خليفه که به نطر اهل سنت گناهي نابخشودني است و بعدها نيز تکرار شد پايه ريزي گرديد .2- براي اولين بار مسلمان به روي مسلمان شمشير کشيد و تعداد کثيري کشته شدند و قبح طغيانگري و برادرکشي شکسته شد و تفرقه در امت پيامبر پيش آمد . از طرفي عملکرد خليفه ي دوم نيز خلاف روايتي است که خودش نقل کرده از طرفي علي را جزو عشره ي مبشره دانسته و از طرفي با هماهنگي خليفه ي اول به خالدبن وليد دستور مي دهند که علي را به هنگام سلام نماز بکشد که ابوبکر قبل از سلام نماز در بدعتي آشکار حين نماز سخن گفت و از خالد خواست اين کار را نکند . شما برادران و خواهران اهل سنت يک مشکل اساسي داريد و آن هم اين است که فورا جبهه مي گيريد و فکر مي کنيد شيعه از روي تعصب حرف مي زند البته ما تعصب در عقايدمان را مقدس مي دانيم اما در مقام گفتگو و براي اثبات حق تعصب را کنار مي گذاريم و دوست داريم در فضايي دوستانه و منطقي سخن گفته شود و بهترين سخن هم پذيرفته شود . موفق باشيد
233   نام و نام خانوادگي:  ن.ع     -   تاريخ:  15 مرداد 92 - 02:08:54
کسي چنين ايمان وديني داشته باشد روز قيامت منتظر چه جايگاهي است




234   نام و نام خانوادگي:  محسن     -   تاريخ:  18 مرداد 92 - 00:11:35
آيا برادران اهل سنت ازدواج حفصه وعايشه را بعد از وفات پيامبرقبول دارند؟ اگر اين امر را قبول دارن چطور ازدواج آنها بعد از پيامبر را توجيه ميکنن؟ مگه خدا در قرآن نفرموده که همسران پيامبران امهات المومنين (مادران همه مسلمانان) هستتند؟ مگه مسلمان ميتونه با مادرش ازدواج کنه؟
235   نام و نام خانوادگي:  محمد     -   تاريخ:  22 مرداد 92 - 22:15:46
مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَيَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ‏ خدا هركه را ( به سبب انتخاب راه بد و به خاطر انجام اعمال زشت و نابكاريهاي هميشگي او ، از كتابهاي آسماني منحرف و از راه حق ) گمراه سازد ، هيچ راهنمائي نخواهد داشت ، و خداوند آنان ( يعني چنين كسي و افرادي چون او گمراه ) را رها مي‌سازد تا در طغيان و سركشي خود سرگردان و ويلان شوند ( و به سبب اصرار بر كفر و ضلال و دشمني مستمرّ باايمان و كمال ، راه به جائي نبرند ).
236   نام و نام خانوادگي:  اميري     -   تاريخ:  26 مرداد 92 - 23:59:45
شعبه پرستان دين! با داد و فرياد که شما داريد" فلان چنين گفته فلان چنان گفته", نميگذاريد کلام شيرين خدا لذت ببريم. اين نقل قول ها گاهي توام با پرداس کاري ها از قرنها به اين طرف جز انقسام مضاعف باورها چيزي ديگري در پي نداشته است. اين يک به دو و دو به چهار و چهار به هفتاد تا به کي. شما به بيان نکات جزي خودتان بين خودتان قسمت قسمت شده ايد چه رسد به بحث روي دو قطب مخالف بزرگ( شيعه و سني). لااقل اي کاش ميان شما پيشگامان دين فرهنگ تحمل و همديگر پذيري باشد. چه به سادگي دشمنان اسلام در بين شما رخنه کرده است. من درد فرزنداني را مينويسم که در کشور سوريه, کراچي پاکستان, افغانستان ....تمام اعضاي خانواده اش را به جرم مذهب از دست داده اند. قتل هم قتل فجيع اختراع گونه, که بتواند به بهترين وجه کينه و کدورت مذهبي شان را بيرون بريزند. بخشي از صفحات تاريخ اسلام را که پر از خون و جنايات مذهبي است نميخواهم ورق بزنم.
237   نام و نام خانوادگي:  ريسمان     -   تاريخ:  08 شهريور 92 - 11:20:03
متاسفم براي جهان اسلام که سني و شيعي دارند مسلمان ندارند و شما که ......
238   نام و نام خانوادگي:  فقط بگو يا الله     -   تاريخ:  29 مهر 92 - 02:01:31
هر چيزي كه در مورد حضرت عايشه گفتيد از كتاب شيعه و سني و مخالف و موافق و ........ گرفتيد و گفتيد.اما اينو كجاي دلتون مي زاريد؟؟؟كه خداوند در قرآن بزرگ مي فرمايند:هميران پيامبر از پاكترين مومنانند و مادران امت هستند..اين را خداوند فرموده اند و چيزايي را كه شما مي گيد توسط انساني نوشته شده اند، كه طمع و حسد و تفرقه اندازي و ريا و فريبكاري و ....... از جمله وسوسه هاي شيطانييند كه تمام انسان ها رو فرا ميگيره پس قران راست ميگه.......................
جواب نظر:
با سلام
دوست گرامي
اولا: درکجاي قرآن گفته شده است همسران پيامبر از پاکترين مومنان هستند؟! اين را شما از خودتان اضافه کرده و به قرآن نسبت مي دهيد اما اينکه از قرآن نقل کرديد که همسران پيامبر(ص) مادران امتند، بايد توجه داشت که  تشبيه آنان به مادران مؤمنين، تشبيه به برخى از آثار مادرى است و شامل همه آثار آن نشده و تمام احكام، حقوق و ضوابطى كه بر مادر واقعى هر فرد حكمفرما و جارى است، شامل آنان نمى‌شود که علماي اهل سنت نيز به اين مسئله اعتراف دارند جهت اطلاع بيشتر به اين آدرس رجوع کنيد
ثانيا: همان خدايي که همسران پيامبر(ص) را مادران امت مي داند، همان خدا در موارد فراواني همسران پيامبر صلي الله عليه واله را بخاطر برخي از کارهايشان مذمت کرده است . جهت اطلاع به اين آدرس رجوع کنيد
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
239   نام و نام خانوادگي:  محمد رضا     -   تاريخ:  08 آبان 92 - 13:25:11
سلام
به نظر من عايشه رو باباش ابوبکر بخاطر جاسوسي در خانه پيامبر به عقد پيامبر درآورده و پيامبر رو مجبور به ازدواج با عايشه کرده و عايشه رو از شوهر قبليش جدا کرده و چندين بار براي کشتن و زهر دادن پيامبر اقدام کرده و در آخر پيامبر رو مسموم کردند
عايشه چون دشمن حضرت علي ع بوده لايق لعن و فحش هست شک نکنيد
240   نام و نام خانوادگي:  مصيب رضايي     -   تاريخ:  18 آبان 92 - 00:57:57
والاماخول شديم




  صفحه بعد [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7]   صفحه قبل

آموزش رجال | مناظرات | فتنه وهابيت | آرشيو اخبار | آرشيو يادداشت | پايگاه هاي برتر | گالري تصاوير | خارج فقه مقارن | درباره ما | شبکه سلام |  ارتباط با ما