2024 April 19 - جمعه 31 فروردين 1403
درباره ما
مرکز تخصصی آموزش عالی
(تربيت استاد و پژوهشگر در زمينه امامت و ولایت و پاسخگويي به شبهات وهابيت)

تعليم و تربيت همانند ساير معارف بشرى در جهان امروز از جايگاه ويژه اى برخوردار است. به همين دليل كمتر كشورى را مى توان يافت كه انجمنهاى تخصصى در رشته‏ هاى مختلف علوم تربيتى در آن تشكيل نشده باشد. اما در كشور ما با اين كه موضوع امامت از منظر قرآن و روايات اهل بيت عصمت و طهارت از اهميت ويژه‏اى بر خوردار است به طوى كه در آيه بلاغ خطاب به رسول اكرم صلى‏ الله ‏عليه ‏و‏آله‏ و سلم آمده:
«وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته».يعنى بدون معرفى على به عنوان امام و جانشين خود، رسالت حق نا تمام وتلاش بى وقفه 23 ساله به ثمر نخواهد نشست.
و در روايات اول كتاب وسائل الشيعه از امامان نور آمده: «بني الإسلام على خمس: على الصلاة والزكاة والصوم والحج والولاية ولم يناد بشئ كما نودي بالولاية...». وسائل الشيعة: ج 1 ص 17. يعنى امامت جايگاهى برتر از نماز، زكات، روزه و حج دارد.
ولى متأسفانه مسأله‏ ى امامت و ولايت در طول تاريخ همواره از مظلوم ترين‏ها بوده است، و پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز، اهميت شايسته به جايگاه ولايت و امامت داده نشده است، جوان‏ها ما به ويژه دانشجويان حتى طلاب حوزه‏هاى علميه ما آموزشهاى بايسته را نديده ‏اند كه بتوانند در برابر سيل تهاجمات مخالفان مقاومت نمايند، و از حريم ولايت دفاع كنند.
حوزه‏ هاى علميه ما در طول اين 27 سال، نتوانسته است كه اساتيد و شخصيتهاى توانمند علمى كافى را تربيت كند كه در عرصه‏ هاى بين الملل و در سطح اينترنت و ماهواره بتوانند از حريم نورانى ولايت دفاع به آن گونه‏اى زيبنده او است دفاع نمايند و در مناظرات با انديشمندان وهابى و اهل سنت پيروز و سرفراز بيرون بيايند.
در مناظره‏ هاى متعددى كه در سال های اخير در شبكه ماهواره‏اى «المستقله» ميان وهابيت و شيعه انجام گرفت، وهابيت عالى‏ترين شخصيتهاى علمى خود را به صحنه آورد. با وجود اين كه مسئوليت دفاع توانمند به عهده حوزه علميه قم و نجف بود ولى تاكنونى كسى را به ميدان نفرستاده است. و يا اگر بى پرده بگوييم كسانى را كه بتواند در اين عرصه بين المللى از نظر علمى و فن مناظره به ميدان بفرستد، تربيت ننموده است.
كوتاهى و عدم حضور فعال حوزويان در اين امر خطير موجب شده است كه صاحب‏نظران و اساتيد در امر امامت و ولايت به تعداد انگشتان دست تقليل پيدا كنند و تاكنون على رقم ضرورت تأسيس رشته تربیت مدرس در باره امامت و ولايت كه ركن اصلى اسلام است، اقدام جدى و عملى متناسب در اين زمينه صورت نگرفته است و تنها برخى افراد به صورت فردى عهده دار كارهايى در اين مورد بوده‏ اند و اگر مراکزی نیز به این امر همت گماردند چون رویکرد آنها اثباتی بود تا نقد و پاسخ به شبهه موفقیت خوبی نداشته اند.
جا دارد حوزه علمیه بعنوان متولى اين امر قدم هاى جدى‏ترى در اين راه بردارد و با ايجاد مركز تربیت مدرس به آموزش ‏ها و پژوهش ‏هاى اساسى در اين عرصه ـ كه جدا جاى آن خالى است ـ و سپس ارائه و تبليغ آن در داخل و خارج به پردازد.تمامى اين مسائل ما را بر آن مى دارد كه به اين مقوله‏ى مهم و حيات بخش به گونه‏اى فوق تخصصى و به روش آموزش ضمن تحقيق بپردازيم.

اهم فعالیت های این مرکز:
1 – برگزاری دوره های کوتاه مدت ویژه طلاب و ودانش پژوهان
2 – برگزاری دوره های کارگاهی ویژه روحانیون و فضلا مستقر در شهرها و استان های سنی نشین
3 – آشنا نمودن مبلغان حوزه علمیه قم و شهرستان ها با روش های نقد ، مناظره و پاسخ به شبهات
4 – برگزاری دوره تخصصی تربیت استاد و مدرس در پاسخ به شبهات (همراه با مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا).
5 – برگزاری دوره های آشنایی با امامت و ولایت و نقد شبهات وهابیت ویژه دانشجویان
6 - برگزاری دوره های آشنایی با امامت و ولایت و نقد شبهات وهابیت ویژه گروه های تبلیغی غیر روحانی