نسخه موبایل
www.valiasr-aj .com
آيا علماي مذاهب چهارگانه ، درباره تبرّك و يا مس منبر و قبر پيامبر ( ص ) و يا قبور صالحين ، نظر مثبت دارند؟
کد مطلب: 5251 تاریخ انتشار: 22 خرداد 1398 تعداد بازدید: 8856
پرسش و پاسخ » وهابيت
آيا علماي مذاهب چهارگانه ، درباره تبرّك و يا مس منبر و قبر پيامبر ( ص ) و يا قبور صالحين ، نظر مثبت دارند؟

سؤال كننده : حميد گائيني

جواب دهنده: استاد نجم الدين طبسي

پاسخ :

آري ، از احمد بن حنبل رييس مذهب حنابله ، و رملي شافعي و محب الدين طبري و ابو الصيف يماني - يكي از علماي بزرگ مكه و زرقاني مالكي و عزامي شافعي و ديگران نقل شده است ، كه تفصيل آن به اين شرح است:

1 - عبداللّه ، فرزند احمد بن حنبل مي گويد: از پدرم پرسيدم: مسّ منبر رسول اللّه و تبرّك با مس آن ، و بوسيدن و يا مس و متبرّك شدن به قبر شريف و يا بوسيدن آن به قصد ثواب ، چه حكمي دارد؟ پدرم گفت: هيچ اشكالي ندارد .

الجامع في العلل و معرفة الرجال ، ج2 ، ص32 ؛ وفاءالوفا ، ج4 ، ص1414.

2 - رملي شافعي مي گويد: تبرّك به قبر پيامبر ( ص ) و يا عالم و يا اوليا جايز است و بوسيدن و استلام آن ايرادي ندارد .

كنز المطالب ، ص219.

3 - محب الدين طبري شافعي گويد: بوسيدن قبر و دست گذاشتن روي آن جايز است و سيره و عمل علما و صالحان بر آن است .

اسني المطالب ، ج1 ، ص331.

4 - از نظر تاريخي ثابت شده است كه مردم از خاك پاك قبر پيامبر( ص ) و حضرت حمزه بلكه از كلّ مدينه به عنوان تبرك بر مي داشتند و رواياتي هم وارد شده كه تربت مدينه شفاي هر دردي است و امان از جذام و صداع.

از جمله زركشي مي گويد : تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاك حرمين ، استثنا شده است؛ زيرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن براي معالجه صداع است .

وفاء الوفا ، ج1 ، ص69.

ابو سلمه از پيامبر ( ص ) نقل مي كند :

غُبارُ الْمَدِينَةِ يُطْفِي الْجذام .

ابن اثير جزري از پيامبر ( ص ) نقل كرده:

وَالَّذي نَفْسِي بِيَدِهِ إنَّ في غُبارِها شِفاءٌ مِنْ كُلِّ داءٍ .

سوگند به كسي كه جان من در دست اوست ، غبارِ خاك مدينه شفاي از هر دردي است .

سمهودي مي نويسد: روش صحابه و ديگران اين بود كه از خاك قبر پيامبر ( ص ) برمي داشتند

وفاء الوفا ، ج1 ، ص544

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)



Share
1 | العبيد | Iran - Tehran | 14:32 - 01 بهمن 1390 |
1
 
 
2
پاسخ نظر
سلام عليکم اين صحيح است و تخريب قبور را معني مي دهد: وهابي : عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى ع عَنِ الْبِنَاءِ عَلَى الْقَبْرِ وَ الْجُلُوسِ عَلَيْهِ هَلْ يَصْلُحُ قَالَ لَا يَصْلُحُ الْبِنَاءُ عَلَيْهِ وَ لَا الْجُلُوسُ وَ لَا تَجْصِيصُهُ وَ لَا تَطْيِينُه‏ علي بن جعفر مي گويد از موسي بن جعفر در مورد بناء روي قبر و نشستن روي آن يا کنار آن سوال کردم ايشان جواب دادند جايز نيست بناء روي قبور و نسشتن روي آن ونه نوشتن و کنده کاري روي قبر اين روايت صحيح است همانطور که مجلسي مي گويد موثق كالصحيح ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج‏3، ص: 298

پاسخ:

با سلام

دوست گرامي

اين روايت حمل به كراهت شده است همچنان كه خود علامه مجلسي در همان كتاب در ذيل اين روايت نظر چند تن از علماء را در اين باره مي آورد كه حمل به كراهت كرده اند .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

2 | سيد | Iran - Tehran | 16:26 - 25 بهمن 1390 |
2
 
 
2
پاسخ نظر
عالي بود . استفاده کرديم . با احترامي که براي برادران اهل تسنن قائل هستم ولي خدمتتان عرض کنم :
اگر پيامبر از قبر شريفش برخيزد و بگويد علي خليفه ي بعد از من است و ابوبکر و عمر و عثمان و ... حق علي را غصب نموده و در حق اهل بيت من جنايت کرده اند ، والله والله والله وهابي ها نخواهند پذيرفت ... والله نخواهند پذيرفت ...
چون ولايت اميرالمونين علي بن ابي طالب يک مقدمه مي خواهد و آن هم حلّيت نطفه است ...
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :