1. رسول ختمی مرتبت مغز و محور تمام هستی است. او به توفیق الهی، عالمِ به اول و آخر، ظاهر و باطن، اسرار و نهانِ تمام زمین ها و آسمان های هفت گانه است. تمام حقایق بهشت و جهنم، عرش و کرسی، ملک و ملکوت در نزد او حاضر است. او می فرماید:
«اشتاقت الجنة إلى ثلاثة: علیّ و عمّار و سلمان»
الحاکم النیسابوری، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرک على الصحیحین، ج3، ص 148، دار الکتب العلمیة – بیروت، الطبعة الأولى ، 1411 – 1990، تحقیق : مصطفى عبد القادر عطا، عدد الأجزاء : 4، مع الکتاب : تعلیقات الذهبی فی التلخیص(رک: تصویر پایین)
2. «الجنة» از برترین مخلوقات الهی است که مسکن انبیاء و مقربین درگاه خداوند است. آدم(ع) وقتی از آن خارج شد سال های سال گریه کرد. بهشت پاداش اعمال صالح بندگان مومن است که در آن هیچ اندوه، پلیدی، سختی و ناگواری نیست. خداوند به بندگان با تقوا و پروای خویش دستور داده که با سرعت به سوی بهشت بشتابند.(آل عمران/133) بندگان خداوند همواره شوق رسیدن به بهشت برین را دارند.
3. اشتیاق در استعمال فصیح عرب به «کنده شدن قلب به سوی چیزی همراه با هیجان، محبت و فرح بسیار زیاد» اطلاق می شود.
تاج العروس ؛ ج13 ؛ ص258
4. درک حقایق بهشتی مافوق عقل و ادراک بشری است. اما آن چیزی که باعث حیرت تمام حکما شده است آن است که «الجنة» اشتیاق علیّ(ع)، عمّار و سلمان را دارد! اینجا قاعده خلاف جهت است و این بهشت است که برای وصال از خود بی خود شده است.