چرا دروغ؟ چرا تحريف؟
بسم الله الرحمن الرحيم
جلسه ختم بخاري ، جلسه ايست كه همه ساله بعد از آنكه عده اي از طلاب اهل سنت ، مقداري از صحيح بخاري را به صورتي گزينشي خواندند - زيرا در بسياري از روايات آن مطالبي آمده است كه در صورت آگاهي پيدا كردن اهل سنت از آن روايات ، در عقايد مستحكم ايشان تزلزل ايجاد مي شود !!! مانند روايات جسارت به رسول خدا و پيامبران و نيز روايات حوض ( روايات ارتداد عده زيادي از صحابه ) - در اين جلسه گرد هم آمده و به اصطلاح اجازه دستار به سر كردن (معمم شدن ) را پيدا مي كنند ؛ و اين جلسه ، به اصطلاح جلسه فارغ التحصيلي اين طلاب به حساب مي آيد .
وقتي در اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين راهداري - مديريت مدارس ديني نهاد نمايندگي و امام جمعه موقت زاهدان - با مطرح كردن اين مساله كه هر كتابي غير از قرآن از جمله صحيح بخاري بايد مورد تحقيق قرار بگيرد ، اهل سنت كه براي اين مساله پاسخي نداشتند ، بر خلاف رسم ميهمان داري رو به تحريف سخنان ايشان و هوچي گري در حضور خود ايشان آوردند ، كه اين مطلب با برخورد آگاهانه ايشان ( كه هنوز در جلسه حضور داشتند ) مواجه شده و خود ايشان ، بر تحريف سخنانشان توسط اهل سنت اشكال گرفتند و پاسخ ايشان را به صورت مستدل با بيان موردي از روايات موجود در صحيح بخاري كه با اعتقاد اهل سنت سازگار نيست ، بيان فرمودند .
بعد از اتمام سخنان ايشان ، مردم متوجه وجود اشكالاتي در صحيح بخاري شده بودند و اين سوال در بين حاضرين مطرح شده بود كه چرا ما نبايد در مورد صحيح بخاري تحقيق صورت بدهيم و آيا واقعا چنين رواياتي در بخاري موجود است يا خير ؛ لذا در اولين سخنراني بعد از ظهر آن روز ، مولوي گرگيج ( امام جمعه اهل سنت آزاد شهر) با سخناني عجيب ( و براي محققين خنده آور) سعي در توجيه اين اشكال داشت كه ما در انتها به نقد سخنان ايشان مي پردازيم.
عبد الغني بدري : تا لحظاتي كه گروه سرود حاضر مي شود ؛ بنده يك نكته اي را خدمت سروران گرامي عرض مي كنم ، يادداشتهايي عزيزان نوشته اند ، نسبت به صحبت يكي از سخنرانان عزيز و مهمانان گرامي ، سوء تفاهمي پيش آمده بود نسبت به اينكه يكي از سخنرانان فرمودند كه ده ها حديث از احاديث صحيح بخاري هستند كه بايد اين احاديث بيرون شوند و در بخاري اين ها نباشند ؛ خدمت سروران گرامي و عزيزان محترم عرض مي كنم كه اون چيزي كه جمهور علماي اهل سنت بر آن اجماع دارند و تقريبا بين محققين اهل سنت و جمهور علماي اهل سنت اين مساله متفق عليه است و اختلافي نيست ، اون اين است كه بعد از كتاب الله اصح الكتب بعد از كتاب الله صحيح بخاري هست وتقريبا تمام احاديث ( تشويق) كتاب صحيح بخاري از نظر اهل سنت صحيح اند و ايرادات جزيي كه بعضي نويسندگان ( تشويق)...
راهداري : صحبت بنده ؟
راهداري : اجازه بدهيد . من صحبت خودم است
راهداري : نه نه
بسم الله الرحمن الرحيم
راهداري : نه نه نمي شود اجازه بدهيد
عبد الغني بدري : بدون هماهنگي صحيح نيست
برادران عزيزم من...شما اگر
راهداري : يك دقيقه بايد صحبت شود ؛ تصرف شده
آقايان شما چرا ... در حرف بنده تصرف شده ؛ حرف بنده را خوب نگفته اند خدمتتان
راهداري : آقاجان من حرفم را مي گويم چرا شما گوش نمي دهيد؟ مگر انسان اهل منطق نبايد باشد ؛ من مي گويم .
راهداري : آقا صحبت من است ؛ من خودم گفتم من خودم موجودم ؛ من كه در جلسه هستم .
راهداري : آقاجان من خدمت برادران عزيز عرض كردم ، كه طلبه هايي كه فارغ التحصيل مي شوند اينها بايد اهل تحقيق باشند تفحص باشند جستجو باشند كه شايد ، ممكن است احاديث و رواياتي پيدا بشوند كه اينها در شان يك كتاب نباشد ، اين كجايش شلوغ دارد ، اين كجايش عيب است ؟ مگر در همين كتاب حديث صحيح بخاري در دوجايش نيست كه خليفه دوم جلوي قلم و كتاب را براي رسول خدا گرفت ، بخوانم آدرس هايش را ؟ اين اهل تحقيق است ديگر ؛ اين را بايد علما تحقيق كنند ، تفحص كنند ؛ يك طلبه تحقيق كند ؛من كي گفتم بايد ده ها حديث خارج بشود . من گفتم تحقيق مي خواهد تفحص مي خواهد .
راهداري : خوب خلاصه ديگر در كلام ما
عبد الغني بدري : خوب عزيزان حاضرين لطفا نظم جلسه را رعايت بفرمايند .
محمد حسين گرگيج : كتاب صحيح بخاري حدود هزار و سيصد سال جلوتر تاليف شده قاطبتا امت اسلام آن را پذيرفته اند ؛ امروز دوست اشاره اي كرد كه اين كتاب را نقد كنيد ، البته من متوجه نشدم كه گفتند حذف كنيد ، نقد كنيد ؛ به هر حال ، چيز خوبي است ؛ الحمد الله هزار و خورده اي سال اين كتاب نقد شده و اين كتاب شرح شده و بسط شده ؛ احتياجي نيست كه امثال طلبه هايي كه الان فارغ التحصيل مي شوند ، براي اين موضوع فكر داشته باشند . داشته باشند خوب است ، اشكال ندارد ؛ بحث تحقيقي بسيار بحث خوبي است ؛ برادران شيعه ما كتابي دارند به نام نهج البلاغه آن را مي گويند اخ القرآن ، برادر قرآن ؛ كتاب ديگري در حديث دارند ، نهج الفصاحة ؛ آن را مي گويند اخت القرآن ، خواهر قرآن ، و كتاب بزرگي هست به نام بحار الانوار ، صد و بيست و خورده اي جلد است ؛ در اون مقدمه كتاب نهج الفصاحة يعني اخت القرآن نوشته كه در بحار الانوار ، بحار جمع بحر است ، بحر ، دريا را مي گويند .
بيشتر وقت را نگيريد موضوع من بسيار مهم است ؛ احساساتي هم نشويد ؛ من همين قدر به اين مقدمه اكتفا مي كنم ؛ برادر ما صحبت علمي كرد ؛ ما هم صحبت علمي مي كنيم .
نهج الفصاحة اخت القرآن !!!
پاسخ :
در بسياري از اجازات علماء امامية ( چنان كه محدث نوري " عليه الرحمة " در كتاب مستدرك الوسائل بيان كرده : اين كتاب را به أخت القران ( خواهر قران ) وصف نموده اند ونهج البلاغه را أخ القران ( برادر قران ) گفته اند و همانطور كه قرآن كريم را خداي تعالي به زبان حضرت خاتم الانبياء ( صلي الله عليه وآله ) بيان فرموده ، نهج البلاغه و صحيفه را هم كه سخنان آن از منبع علم الهي تراوش كرده به زبان مقدس دو علي ( عليهما السلام ) جاري گردانيد است .
مقدمه صحفيه سجاديه
بحار الانوار صد وبيست و خورده اي جلد!!!
پاسخ :
آيا واقعا شيعيان با كتب اهل سنت اينگونه برخورد مي كنند ؟ وقتي سخنران شيعه جلسه ، مطلبي را با دقت تمام از صحيح بخاري ذكر مي كند و حتي مي گويد در دوجاي صحيح بخاري موجود است ، آيا مي توان اين عالم شيعه را با آن مولوي كه مي گويد بحار 120 جلد است قياس كرد ؟ جالب اينجاست كه عبارت كتاب نهج الفصاحة نيز تحريف شده است ؛ زيرا در نهج الفصاحة به اين ضرب المثل استشهاد مي كند كه دريا بي خس و خاشاك نيست ؛ اما ايشان با تغيير متن آنچه در اين كتاب آمده مي گويند :
يعني اينكه يا ايشان اين مطالب را تحريف كرده اند و يا اينكه اين را هم به ايشان گفته بودند و خود ايشان مطالعه نكرده و تنها از روي شنيده هاي خويش در مورد شيعه حكم مي كند .
در بحار هر خس و خاشاكي هست
نوشته در بحر هايي كه درياهايي كه در آن كتاب هستند ، مي فرمايند كه هر خس و خاشاكي هست ؛ اين در ابتداي كتاب نهج الفصاحة است ، وقتي برادران آن خس و خاشاك را بررسي كردند ، ما نيز ان شاء الله در مورد صحيح بخاري فكر مي كنيم ؛
پاسخ :
آيا اين جواب مي تواند جواب قابل قبولي باشد ؟
آيا اگر شيعه كه به نظر شما برحق نيستند و در مورد روايات نظر درستي ندارند ، در مورد كتاب هاي خويش تحقيق و جستجو نمي كنند ، آيا اين سبب مي شود كه شما كه داعيه بر حق بودن داريد نيز چنين نكنيد و جستجو و تحقيق در كتاب هاي خويش را مشروط به اين كنيد كه شيعيان نيز در كتب خويش جستجو كنند ؟ آيا معيار شما حق است يا شيعه ؟
قياس بحار الانوار با صحيح بخاري :
آيا شيعيان در كتب خويش جستجو نمي كنند و هر خس و خاشاكي را قبول مي نمايند ؟
اما علماي اهل سنت به مجرد ديدن نام صحيح بخاري ، حكم به صحيح بودن روايت موجود در آن مي كنند و ديگر روايت را از جهت سندي مورد بررسي قرار نمي دهند ؛ با اينكه در آن رواياتي است كه از جهت سندي ضعيف است . اما اهل سنت در اينجا مقياس را برعكس گذارده به جاي آنكه بگويند چون راوي اين روايت ضعيف است ، پس روايت مورد قبول نيست مي گويند چون روايت اين شخص در صحيح بخاري آمده است ، پس اين شخص مقبول است .
در اين زمينه كتاب گرانسنگ أضواء علي الصحيحين شيخ محمد صادق نجمي كلمات بيش از ده نفر از بزرگان اهل سنت را بر ضد بخاري و صحيحش كه در لابه لاي كلمات خويش آورده بودند ذكر مي كند و سپس به بيان اشكالات سندي ، و دلالي اين كتاب مي پردازد ؛ كاري كه اهل سنت بيش از 1300 سال از انجام آن پرهيز مي كرده اند .
2- اون ها بي منطق. خوب حالا ما چرا نبايد در کتب خودمان تحقيق کنيم . کتاب حليته المتقين از قول پيامبر مي گويد زني که باردار نمي شود از حصير دم در پست تر است.
اشکال ندارد که انساني با دو تا کنيز هم زمان در رختخواب بخوابد و جماع کند و .... اين احاديث تا کي بايد در اين کتب باشند.
پاسخ:
- اين روحاني گرامي شيعه به دعوت رسمي اهل سنت به آنجا رفته بودند ؛ البته اهل سنت ايشان را به اين دليل دعوت کرده بودند که نماينده نظام در امور حوزه هاي اهل سنت است .
- در مورد تحقيق در کتاب هاي شيعه همانطور که شما نظر داشتيد که اين کار لازم است ، علماي شيعه نيز همين نظر را داشته و ساليان سال است که مشغول تحقيق هستند ( به خلاف اهل سنت كه در همين جلسه ، تحقيق در صحيح بخاري را بدعت دانستهاند ) اما نکته اي که بايد مد نظر قرار گيرد نبودن امکانات مناسب براي تحقيق در آن زمان است ؛ ومطالبي که شما بدان اشاره نموديد همه نتيجه همين مطلب است ؛ اما با فراهم شدن وسائل پيشرفته تحقيق اين مشکل بحمد الله برطرف شده است ؛ ولي قرار نيست كه ما همانند اهل سنت اصل كتابها را تحريف نماييم .
موفق باشيد