2018 December 10 - دوشنبه 19 آذر 1397
چرا شيعيان ، همانند اهل تسنن نمازهايشان را در پنج وقت نمي خوانند ؟
کد مطلب: ٥٢١١ تاریخ انتشار: ٢٧ آذر ١٣٨٦ تعداد بازدید: 43678
پرسش و پاسخ » عقائد شيعه
چرا شيعيان ، همانند اهل تسنن نمازهايشان را در پنج وقت نمي خوانند ؟

سؤال كننده : علي اكبر سليمي

پاسخ :

خواندن نماز هم در پنج وقت جايز است و هم در سه وقت ؛ البته اگر مشكلي براي تحصيل و شغل شخص نداشته باشد ، بهتر است كه در پنج وقت خوانده شود . شيعيان بر اين مطلب اتفاق نظر دارند و براي اثبات اين مطلب دلايل محكم و قاطعي هم از كتاب هاي شيعه و هم از صحيح ترين كتب اهل سنت دارند . از آن جايي كه طرف ما در اين مسأله اهل تسنن هستند ، ما فقط به دلايلي از كتاب هاي آن ها مي پردازيم .

بخاري و مسلم هر دو در صحيح ترين كتاب هاي اهل سنت بعد از قرآن و نيز احمد حنبل رئيس حنابله و احمد الطيالسي در مسندشان نقل كرده اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّي بِالْمَدِينَةِ سَبْعًا وَثَمَانِيًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مدينه نماز ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء را ، هشت ركعتي و هفت ركعتي خواند .

يعني نماز ظهر و عصر را كه در مجموع هشت ركعت مي شوند و نيز نماز مغرب و عشاء را كه در مجموع هفت ركعت مي شوند ، يك جا خواند ؛ همان طوري كه امروزه شيعيان مي خوانند .

صحيح البخاري ، ج 1 ، ص 182 ، باب مواقيت الصلاة و ج 1 ، ص 186 و صحيح مسلم ، ج 1 ، ص 491 ، باب صلاة المسافرين ، و مسند أحمد بن حنبل ، ج3 ، ص 280 ، ح 1918 و ج 3 ، ص 283 ، ح 1929 و ج 4 ، ص 154 ح 2465 و ص 201 ح 2582 و مسند أبي داود الطيالسي ، ص 341 ، 342 ، ح 2164 ، 2629 .

همچنين مسلم در صحيح خود ، مالك بن أنس ، رئيس مالكي ها در المؤطأ ، ابو داود ، نسائي و بيهقي در سننشان ، احمد بن حنبل و ابوعوانه در مسندشان اين روايت را نقل كرده اند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ صَلَّي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ جَمِيعًا وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ جَمِيعًا فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا سَفَرٍ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم ، نماز ظهر و عصر را باهم و نيز نماز مغرب و عشاء را باهم خواندند ؛ در حالي نه ترسي وجود داشت و نه در سفر بودند .

صحيح مسلم ، ج1 ، ص 489 ، باب صلاة المسافرين و الموطأ ، ص 73 ، ح 327 و سنن أبي داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1210 ، 1214 و سنن النسائي ، ج 1 ، ص 315 ح 600 و مسند أحمد بن حنبل ، ج 3 ، ص 292 ، ح 1953 و ج 4 ، ص 191 ، ح 2557 و صحيح ابن خزيمة ، ج 2 ، ص 85 ، ح 971 و مسند أبي عوانة ، ج 2 ، ص 353 و السنن الكبري ، ج3 ، ص 166 ، 167 .

و جالب اين است كه الباني وهابي كه بن باز مفتي اعظم عربستان از او با عنوان «بخاري دوران» ياد مي كرد ، در كتاب هاي صحيح سنن أبي داود ، ج 1 ، ص 224 ، ح 1068 و صحيح سنن النسائي ، ج 1 ، ص 130 ح 585 اين روايت را تصحيح كرده است .

اما متأسفانه اهل سنت با اين كه اين همه روايت صحيح السند در اين باره در صحيح ترين كتاب هاي آن ها وجود دارد ، لجاجت به خرج مي دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمي دهند . و همين مسأله باعث شده است كه بسياري از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند ؛ چون نه مي توانند به تحصيل شان برسند و نه به كسب و كار . اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد ، هيچ مشكلي براي مردم پيش نخواهد آمد و هر كسي كه مسلمان است به راحتي مي تواند فرايض خود را انجام دهد . ظهر كه براي استراحت به منزل مي رود ، نماز ظهر و عصر را با هم مي خواند و براي كار و درس او هيچ مزاحمتي ندارد . همين در مغرب و عشاء .

و جالب تر اين كه روايات فراواني در صحيح ترين كتاب هاي اهل سنت آمده است كه همين نظر ما را تأييد مي كند . مسلم بن حجاج در صحيح خود ، ترمذي ، أبي داود ، نسائي و بيهقي در سننشان و نيز احمد حنبل و أبي عوانه در مسندشان نقل مي نويسند :

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ جَمَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ بِالْمَدِينَةِ فِي غَيْرِ خَوْفٍ وَلَا مَطَرٍ فِي حَدِيثِ وَكِيعٍ قَالَ قُلْتُ لِابْنِ عَبَّاسٍ لِمَ فَعَلَ ذَلِكَ قَالَ كَيْ لَا يُحْرِجَ أُمَّتَهُ .

ابن عباس مي گويد : رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم در مدينه ميان ظهر و عصر و مغرب و عشاء جمع كرد ؛ در حالي كه نه ترسي بود و نه باراني وجود داشت . وكيع ( رواي روايت ) مي گويد از ابن عباس سؤال كردم ، پيامبر چرا اين كار را مي كرد ؟ گفت : به اين دليل كه امتش به سختي نيفتند .

صحيح مسلم ، 1 ، ص 490 ، باب صلاة المسافرين و سنن الترمذي ، ج 1 ، ص 354 ، ح 187 و سنن أبي داود ، ج 2 ، ص 6 ، ح 1211 و سنن النسائي ، ج 1 ، ص 315 ، ح 601 و مسند أحمد بن حنبل ، ج 5 ، ص 81 ، ح 3235 و ص 113 ، ح 3323 و مسند أبي عوانة ، ج 2 ، ص 353 و سنن البيهقي ، ج 3 ، ص 167 .

ألباني اين روايت را نيز در صحيح سنن أبي داود ، ج 1 ، 224 ، ح 1070 و صحيح سنن النسائي ، ج 1 ، ص 130 ، ح 586 و در إرواء الغليل ، ج 3 ، ص 34 ، ح 579 تصحيح كرده است .

اين نشان مي دهد كه رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم تمامي اين مسائل را پيش بيني كرده بوده و به فكر امت خود بوده است . وقتي بشود نماز را در سه وقت بخوانيم ، چه ضرورتي وجود دارد كه به مردم سخت بگيريم و با اين كار جوانان مسلمان را به هر چه نماز و عبادت است ، بدبين و دلسرد كنيم .

البته همان طور كه پيش از اين گفتيم ، اگر كسي بتواند در پنج وقت بخواند مشكلي ندارد و شايد ثواب بيشتري هم ببرد ؛ ولي خواندن در سه وقت نيز اشكالي ندارد .

چندين روايت ديگر نيز در صحيح مسلم و ديگر كتب اهل سنت وجود دارد كه نظر ما را تأييد مي كند كه به همين اندازه بسنده مي كنيم .

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

مؤسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر (عج)





Share
161 | رسول | | ٢٢:٣٩ - ٢٨ اسفند ١٣٩٥ |
تعصبی نباش سنی

162 | علی | | ١٨:٠١ - ٠٦ فروردين ١٣٩٦ |
10
 
2
پاسخ نظر
شیعه بیشتر یک جریان سیاسی است تا مذهبی بگونه ای که رسیدن به هدف وسیله را توجیه می کند.
حزب شیعه دروغی بیش نیست و رهروان این حزب رهروان جهل و بی خردی هستند. ایمان بیاورید وگرنه پشیمان خواهید شد.

پاسخ:
باسلام
دوست گرامی
ای کاش در این خصوص مقداری تحقیق می کردید بعد قضاوت می کردید وقتی خود پیامبر صلی الله علیه و آله بنیانگذرا شیعه می باشد شما چطور بدون تحقیق و با عجولانه مذهبی را که پیامبر (ص) آن را پایه گذاری کرده است، متهم به دروغ می کنید آیا این حرف شما توهین به پیامبر اسلام نیست!!!!
مقاله بالا را خوب مطالعه کنید تا برای شما روش شود که مذهب شیعه اعتقادی است یا جریان سیاسی!!!
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
163 | اسلام | | ٢٠:٤٩ - ٣٠ خرداد ١٣٩٦ |
اگر با دقت منابع رو نگاه کنید نوشته باب صلاه المسافر
ور مسافرت مجاز هستیم نماز را جمع بخوانیم
دوست عزیز اگر بدور ازتعصب و کاملا احادیث اهل سنت مطالعه کرده باشی یا با یک سنی میانه رو صحبت کرده باشی اهل سنت اینقدر خشک هم نیستند در موارد خاص مثلا کسی کار داشته باشه مثلا امتحان داره وقت عصر دیر میشه یا مغرب دیر میشه یا پزشکی که عمل جراحی داره یا مسافر یا کسی که میدونه اگه به نماز جدا بخونه به کارش نمیرسه میتونی جمع بخونه

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
از روایات استفاده می شود که پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه نماز را بدون اینکه در سفر باشد و یا عذری داشته باشد، جمع می خواندند
518 حدثنا أبو النُّعْمَانِ قال حدثنا حَمَّادٌ هو بن زَيْدٍ عن عَمْرِو بن دِينَارٍ عن جَابِرِ بن زَيْدٍ عن بن عَبَّاسٍ أَنَّ النبي صلى الله عليه وسلم صلى بِالْمَدِينَةِ سَبْعًا وَثَمَانِيًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ.
صحيح البخاري، ج1، ص201، 491
از ابن عباس نقل شده كه رسول خدا صلي الله عليه و‌آله در مدينه هفت ركعت و هشت ركعت نمازهاي ظهر و عصر، مغرب و عشاء را انجام داد.
و یا آمده است که ابن عباس بدون اشاره به علت جمع ميان دو نماز، تصريح مي‌كند كه ما در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله بين نمازها جمع مي‌كرديم:
وحدثنا بن أبي عُمَرَ حدثنا وَكِيعٌ حدثنا عِمْرَانُ بن حُدَيْرٍ عن عبد اللَّهِ بن شَقِيقٍ الْعُقَيْلِيِّ قال قال رَجُلٌ لابن عَبَّاسٍ الصَّلَاةَ فَسَكَتَ ثُمَّ قال الصَّلَاةَ فَسَكَتَ ثُمَّ قال الصَّلَاةَ فَسَكَتَ. ثُمَّ قال لَا أُمَّ لك أَتُعَلِّمُنَا بِالصَّلَاةِ وَكُنَّا نَجْمَعُ بين الصَّلَاتَيْنِ على عَهْدِ رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم.
صحيح مسلم، ج1، ص492،
عبد الله بن شقيق عقيلي مي‌گويد:‌ مردي به ابن عباس سه مرتبه گفت: نماز، نماز، نماز (يعني اعلام نمود كه وقت نماز است) و ساكت شد. ابن عباس گفت: اي بي‌مادر ! آيا تو نماز را به ما ياد مي‌دهي؟ در حالي‌كه ما در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله دو نماز را با هم مي‌خوانديم.
در اين روايت، عبارت: «وَكُنَّا نَجْمَعُ بين الصَّلَاتَيْنِ على عَهْدِ رسول اللَّهِ»، به صورت مطلق و بدون قيد آمده؛ يعني ابن عباس نگفته‌است كه ما در زمان رسول خدا، در حال خوف و يا در حال باران آمدن، بين دو نماز جمع مي‌كرديم.
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
164 | عمران | | ٢٠:٢٣ - ٠١ تير ١٣٩٦ |
الأنعام
إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﻳﻨﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺨﺶ ﺑﺨﺶ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻭﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﺷﺪﻧﺪ ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﻮﻧﺪﻯ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻛﺎﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺁﮔﺎﻫﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .(159)

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
البته لازم به ذکر است در این آیه معنای لغوی شیعا، مراد است نه معنای اصطلاحی که مراد شیعیان حضرت علی علیه السلام هستند لذا باید دقت کرد بین این دو خلط حاصل نشود
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
165 | alam | | ١٨:٤٩ - ١٠ آبان ١٣٩٦ |
با عرض سلام.
حرف دل با برادر سنی مذهبم که ان شاء الله موفق در امور دین و دنیا باشن.
برادر گرامی! خواهر ارجمند! شما به پاسخ هایی که بعد از این مقاله از طرف برخی که خود را سنی معرفی می کنند دقت کنید، به نظر می رسد که این افراد یا اصلا مسلمان نیستند، یا سنی نیستند و یا شاید اصلا مقاله را نخوانده اند.
مگر در روایت مسلم؛ بن عباس نگفت که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم نمازهای ظهر و عصر را جمع خواند بدون اینکه خوف از ضرر داشته باشند و یا اینکه مسافر باشند.
چرا باز آقای اسلام با نماد پرچم هلند به شیعیان نسبت تعصب میدن و میگن این احادیث ذیل باب نماز مسافر مطرح شده اند. بله مطرح شده اند اما شما متن روایت را هم بخوان که تصریح کردند فی غیر خوف و لا سفر.
مگر در روایت بعدی پیامبر نگفت که علت جمع بین دو نماز این است که امت به سختی و حرج نیوفتن( کی لا یحرج امتی) پس چرا علی از دانمارک نسبت بی خردی به ما شیعیان داد و گفت ما، ما معتقدیم که هدف وسیله را توجیه می کند؛ نخیر آقا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خود فرمودند که علت این جمع راحتی امت است اما متاسفانه شما رو برمیگردانی، چرا؟ چون آن قدر قوی و بزرگوار نیستی که راه اشتباه رفته را باز گردی و جبران گذشته که جهل و اصرار بر آن و بستن چشم و گوش بر حقایقی که تا به حال انکارش می کردی برای نفست آرامش بخشتر است از رسیدن به حق.
در آخر از تمام حق طلبان، چه شیعه و چه سنی، و حتی کفاری که دنبال حق هستند تشکر می کنم و از خدای بالای سر می خواهم ما را هدایتی کند که در آن گمراهی نباشد.
یا صحاب الزمان! ي کشتی دوران! ای مولای من! ای کسی که اگر نشناسمت به موت جاهلی مرده ام چنانچه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلية دستم را بگیر و دست تمام بشر را که به سوی تو داز شده است.
166 | سنت | | ٠٥:٤٨ - ١٢ تير ١٣٩٧ |
شناختن اوقات نماز مهمترین کار است برای نماز، چون با فرا رسیدن وقت نماز است که نماز واجب می‌گردد و با گذشتن وقت نماز است که نماز فوت می‌شود، و دلیل تعیین اوقات نمازهای پنجگانه قرآن کریم و سنت شریف نبوی و اجماع امت اسلامی است. خداوند می‌فرماید:

﴿إِنَّ ٱلصَّلَوٰهَ کَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ کِتَٰبٗا مَّوۡقُوتٗا ١٠٣﴾ [النساء: ۱۰۳].

«به حقیقت نماز بر مؤمنان در اوقات معین فرض شده است».

و پیامبر صلی الله علیه وسلم گفت: «أَمَّنِی جِبْرِیلُ عِنْدَ الْبَیْتِ مَرَّتَیْنِ، فَصَلَّى بِی الظُّهْرَ حِینَ زَالَتِ الشَّمْسُ، وَکَانَتْ بِقَدْرِ الشِّرَاکِ، وَصَلَّى بِی الْعَصْرَ حِینَ کَانَ کُلُّ شَیْءٍ مِثْلَ ظِلِّهِ، وَصَلَّى بِی الْمَغْرِبَ حِینَ أَفْطَرَ الصَّائِمُ، وَصَلَّى بِی الْعِشَاءَ حِینَ غَابَ الشَّفَقُ، وَصَلَّى بِی الْفَجْرَ حِینَ حَرُمَ الطَّعَامُ وَالشَّرَابُ فِی الصَّائِمِ، وَصَلَّى بِی الْغَدَ الظُّهْرَ حِینَ کَانَ کُلُّ شَیْءٍ مِثْلَ ظِلِّهِ، وَصَلَّى بِی الْعَصْرَ حِینَ کَانَ ظِلُّ کُلِّ شَیْءٍ مِثْلَیْهِ، وَصَلَّى بِی الْمَغْرِبَ حِینَ أَفْطَرَ الصِّائِمُ، وَصَلَّى بِی الْعِشَاءَ ثُلُثَ اللَّیْلِ الأَوَّلَ، وَصَلَّى بِی الْفَجْرَ فَأَسْفَرَ، ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ، فَقَالَ: یَا مُحَمَّدُ، هَذَا الْوَقْتُ وَقْتُ النَّبِیِّینَ قَبْلَکَ، الْوَقْتُ مَا بَیْنَ هَذَیْنِ الْوَقْتَیْنِ». (رواه أبوداود والترمذی وحَسَّنه وصحَّحّه ابن خزیمه والحاکم).

«جبریل امین دوبار نزد خانه خدا (خانه کعبه) به امامت من ایستاد و (پشت سر او نماز را خواندم) نماز ظهر را وقتی برایم خواند که خورشید از خط استوا زوال کرده و سایه به اندازه بند کفش بود، و وقتی نماز عصر را برایم خواند که سایه هر چیزی به اندازه خودش بود، و نماز مغرب را وقتی برایم خواند که روزه دار افطار می‌کند و روزه‌اش را می‌گشاید، وقتی نماز عشاء را برایم خواند که شفق احمر و سرخی کنار آسمان ناپدید شده بود، و نماز بامداد و صبح را وقتی برایم خواند که خوردن و نوشیدن بر روزه دار حرام می‌شود، و چون فردا آمد نماز ظهر را وقتی برایم خواند که سایه هر چیزی به اندازه خودش بود، و نماز عصر را وقتی برایم خواند که سایه هر چیزی به اندازه دو برابر خودش بود، و نماز مغرب را وقتی برایم خواند که روزه دار افطار می‌کند، و نماز عشا را وقتی برایم خواند که یک سوم اول شب گذشته بود، و هنگامی نماز صبح را برایم خواند که هوا به خوبی روشن شده بود. سپس به من نگریست و گفت: ای محمد! این است وقت نیایش و نماز پیامبران پیش از تو، و اوقات نماز تو بین اوقات این دو روز قرار دارد که برایت نماز خواندم».
(و بخاری به روایت ترمذی گفت: این حدیث صحیح‌ترین حدیث است درباره اوقات نمازهای فرض پنجگانه).

کلمه «شراک» که در حدیث آمده است به معنی یکی از بندهای کفش و نعل است. فرق بین «ظِلّ» و «فییء» آن است که ظل سایه اول روز تا آخر روز است، و «فییء» اختصاص به سایه بعد از زوال دارد. پس یعنی اول وقت نماز ظهر وقتی است که سایه هر چیز به اندازه یکی از بندهای نعل و تسمه آن است، و سایه هنگام زوال خورشید در شهرها و مناطق مختلف فرق می‌کند. در جایی که شاخص به هنگام زوال سایه ندارد مانند مکه و صنعاء همان پدید آمدن سایه زوال محسوب می‌شود و افزونی سایه در جایی که شاخص سایه دارد زوال محسوب می‌شود که اول و وقت زوال در حالت استواء به اندازه خودش شد، (سایه وقت زوال سایه هر چیز به اندازه خودش) آخر وقت نماز ظهر است و اول وقت نماز عصر. لیکن باید اندکی سایه بیشتر باشد در آخر وقت نماز ظهر تا وقت عصر فرا رسد که با این مقدار زیادت سایه وقت عصر از وقت ظهر جدا می‌شود و شناخته می‌گردد، و هرگاه سایه هر چیز دو برابر آن شد وقت اختیار نماز عصر سپری میشود چون جبریل در نمازش برای پیامبر r بار دوم آن را اختیار کرد آن را وقت اختیاری نماز عصر می‌نامند[۱]، و بعد از آن وقت، وقت جواز نماز عصر شروع می‌شود و تا زمان غروب خورشید ادامه دارد چون پیامبر r گفت:

«وَقْتُ العَصْرِ ما لَم تَغْرُبِ الشَّمْسُ» (رواه مسلم).

«وقت نماز عصر تا زمانی است که خورشید غروب نکرده باشد».

[۱]– از وقتی که سایه هر چیزی بعد از سایه وقت زوال به اندازه خودش شد تا وقتی که سایه هر چیزی دو برابر خود به اضافه سایه وقت زوال می‌شود وقت اختیار عصر است.
 [1] [2] [3] [4] [5]   قبلی
آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها
صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | فروشگاه | طرح پرسش | گنجینه ولایت | نسخه موبایل | آثار و تألیفات | العربیة | اردو | English