2024 May 4 - شنبه 15 ارديبهشت 1403
سند حديث شريف كساء
کد مطلب: ٦٠٧٥ تاریخ انتشار: ١٨ شهریور ١٣٨٧ تعداد بازدید: 17825
يادداشت » عمومي
سند حديث شريف كساء



تصوير ذيل سند راويان حديث كساء مي باشد كه از آيت الله سيد صادق حسيني شيرازي از جابر ابن عبدالله انصاري از صديقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها نقل گرديده اين سند نزد مرجع عالي قدر موجود و در بعضي از كتب حديث كسا به چاپ رسيده است.

ومن جملة طرقي المذكورة ما أروي بها حديث الكساء الشريف فإني أرويه عن والدي عن الشيخ عباس القمي عن الميرزا حسين النوري عن الشيخ مرتضي الأنصـاري عن المولي أحمد النراقي عن السيد بحر العلوم عن الوحيد البهبهـاني عن أبيه الشيخ محمد أكمل عن المولي محمد باقر المجلسي عن أبيه المولي محمد تقي المجلسي عن الشيخ البهائي عن أبيه الشيخ حسين بن عبد الصمد عن الشهيد الثاني عن أحمد بن محمد بن خاتون عن الشيخ عبد العالي الكركي عن علي بن هلال الجزائري عن أحمد بن فهد الحلي عن الشيخ علي بن خازن الحائري عن ضياء الدين علي بن الشهيد الأول عن أبيه محمد بن مكي العاملي عن فخر المحققين عن أبيه العلامة الحلي عن خاله المحقق الحلي عن ابن نما عن محمد بن إدريس الحلي عن ابن حمزة الطوسي عن محمد بن شهر آشوب عن الطبرسي صاحب الإحتجاج عن الحسن بن محمد بن الحسن الطوسي عن أبيه شيخ الطائفة عن الشيخ المفيد عن الشيخ الصدوق عن أبيه عن علي بن إبراهيم (حيلولة) وعن ابن قولويه عن الشيخ الكليني عن علي بن ابراهيم عن أبيه إبراهيم بن هاشم عن أحمد بن محمد بن أبي نصر البزنطي عن القاسم بن يحيي الجلاء الكوفي عن أبي بصير عن أبان بن تغلب عن جابر بن يزيد الجعفي عن جابر بن عبد الله الأنصاري رضوان الله تعالي عليهم جميعاً عن سيدتنا ومولاتنا الصديقة الكبري فاطمه الزهراء سلام الله عليها بنت رسول الله صلي الله عليه وآله أنها قالت:

دَخَلَ عَلَيَّ اَبي رَسُولُ اللَّهِ في بَعْضِ الْأَيَّامِ، فَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا فاطِمَةُ، فَقُلْتُ عَلَيْكَ السَّلامُ قالَ اِنّي اَجِدُ في بَدَني ضُعْفاً، فَقُلْتُ لَهُ اُعيذُكَ بِاللَّهِ يا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ، فَقَالَ يا فاطِمَةُ ايتيني بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطّيني بِهِ، فَاَتَيْتُهُ بِالْكِسآءِ الْيَماني فَغَطَّيْتُهُ بِهِ، وَصِرْتُ اَنْظُرُ اِلَيْهِ، وَاِذا وَجْهُهُ يَتَلَأْلَؤُ كَاَنَّهُ الْبَدْرُ في لَيْلَةِ تَمامِهِ وَكَمالِهِ، فَما كانَتْ اِلاَّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِيَ الْحَسَنِ قَدْ اَقْبَلَ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّاهُ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي، فَقالَ يا اُمَّاهُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رآئِحَةً طَيِّبَةً، كَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّي رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَاَقْبَلَ الْحَسَنُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا جَدَّاهُ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَدْخُلَ مَعَكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا صاحِبَ حَوْضي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ، فَدَخَلَ مَعَهُ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَما كانَتْ اِلاَّ ساعَةً وَاِذا بِوَلَدِيَ الْحُسَيْنِ قَدْ اَقْبَلَ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا اُمَّاهُ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا قُرَّةَ عَيْني وَثَمَرَةَ فُؤادي، فَقالَ لي يا اُمَّاهُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رآئِحَةً طَيِّبَةً، كَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّي رَسُولِ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ فَقُلْتُ نَعَمْ اِنَّ جَدَّكَ وَاَخاكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَدَنَي الْحُسَيْنُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا جَدَّاهُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَنِ اخْتارَهُ اللَّهُ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَكُونَ مَعَكُما تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا وَلَدي وَيا شافِعَ اُمَّتي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ فَدَخَلَ مَعَهُما تَحْتَ الْكِسآءِ فَاَقْبَلَ عِنْدَ ذلِكَ اَبُوالْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِبٍ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا اَبَا الْحَسَنِ وَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ فَقالَ يا فاطِمَةُ اِنّي اَشَمُّ عِنْدَكِ رائِحَةً طَيِّبَةً كَاَنَّها رآئِحَةُ اَخي وَابْنِ عَمّي رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ نَعَمْ ها هُوَ مَعَ وَلَدَيْكَ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَاَقْبَلَ عَلِيٌّ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَكُونَ مَعَكُمْ تَحْتَ الْكِسآءِ، قالَ لَهُ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا اَخي يا وَصِيّي وَخَليفَتي وَصاحِبَ لِوآئي، قَدْ اَذِنْتُ لَكَ فَدَخَلَ عَلِيٌّ تَحْتَ الْكِسآءِ، ثُمَّ اَتَيْتُ نَحْوَ الْكِسآءِ، وَقُلْتُ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبَتاهُ يا رَسُولَ اللَّهِ، اَتَاْذَنُ لي اَن اَكُونَ مَعَكُمْ تَحْتَ الْكِسآءِ، قالَ وَعَلَيْكِ السَّلامُ يا بِنْتي وَيا بَضْعَتي قَدْ اَذِنْتُ لَكِ، فَدَخَلْتُ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَلَمَّا اكْتَمَلْنا جَميعاً تَحْتَ الْكِسآءِ، اَخَذَ اَبي رَسُولُ اللَّهِ بِطَرَفَيِ الْكِسآءِ، وَاَوْمَئَ بِيَدِهِ الْيُمْني اِلَي السَّمآءِ، وَقالَ اَللَّهُمَّ اِنَ هؤُلاءِ اَهْلُ بَيْتي وَخآصَّتي وَحآمَّتي، لَحْمُهُمْ لَحْمي، وَدَمُهُمْ دَمي، يُؤْلِمُني ما يُؤْلِمُهُمْ، وَيَحْزُنُني ما يَحْزُنُهُمْ، اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ، وَسِلْمٌ لِمَنْ سالَمَهُمْ وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُمْ، وَمُحِبٌّ لِمَنْ اَحَبَّهُمْ، اِنَّهُمْ مِنّي وَاَ نَا مِنْهُمْ، فَاجْعَلْ صَلَواتِكَ وَبَرَكاتِكَ وَرَحْمَتَكَ، وَغُفْرانَكَ وَرِضْوانَكَ عَلَيَّ وَعَلَيْهِمْ، وَاَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَطَهِّرْهُمْ تَطْهيراً، فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ يا مَلائِكَتي وَيا سُكَّانَ سَمواتي، اِنّي ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِيَّةً، وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً، وَلا قَمَراً مُنيراً، وَلا شَمْساً مُضِيئَةً، وَلا فَلَكاً يَدُورُ، وَلا بَحْراً يَجْري، وَلا فُلْكاً يَسْري، اِلاَّ في مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ الَّذينَ هُمْ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ الْأَمينُ جِبْرآئيلُ يا رَبِّ وَمَنْ تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ عَزَّوَجَلَّ هُمْ اَهْلُ بَيْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ، هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها، فَقالَ جِبْرآئيلُ يا رَبِّ، اَتَاْذَنُ لي اَنْ اَهْبِطَ اِلَي الْأَرْضِ لِأَكُونَ مَعَهُمْ سادِساً، فَقالَ اللَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَكَ، فَهَبَطَ الْأَمينُ جِبْرآئيلُ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللَّهِ، الْعَلِيُ الْأَعْلي يُقْرِئُكَ السَّلامَ، وَيَخُصُّكَ بِالتَّحِيَّةِ وَالْإِكْرامِ، وَيَقُولُ لَكَ وَعِزَّتي وَجَلالي اِنّي ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِيَّةً، وَلا اَرْضاً مَدْحِيَّةً، وَلا قَمَراً مُنيراً، وَلا شَمْساً مُضيئَةً وَلا فَلَكاً يَدُورُ، وَلا بَحْراً يَجْري، وَلا فُلْكاً يَسْري، اِلاَّ لِأَجْلِكُمْ وَمَحَبَّتِكُمْ، وَقَدْ اَذِنَ لي اَنْ اَدْخُلَ مَعَكُمْ، فَهَلْ تَاْذَنُ لي يا رَسُولَ اللَّهِ، فَقالَ رَسُولُ اللَّهِ وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا اَمينَ وَحْيِ اللَّهِ، اِنَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَكَ، فَدَخَلَ جِبْرآئيلُ مَعَنا تَحْتَ الْكِسآءِ، فَقالَ لِأَبي اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَوْحي اِلَيْكُمْ يَقُولُ: اِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ، وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً، فَقالَ عَلِيٌّ لِأَبي يا رَسُولَ اللَّهِ، اَخْبِرْني ما لِجُلُوسِنا هذا تَحْتَ الْكِسآءِ مِنَ الْفَضْلِ عِنْدَ اللَّهِ؟ فَقالَ النَّبِيُّ وَالَّذي بَعَثَني بِالْحَقِّ نَبِيّاً، وَاصْطَفاني بِالرِّسالَةِ نَجِيّاً، ما ذُكِرَ خَبَرُنا هذا في مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الْأَرْضِ، وَفيهِ جَمْعٌ مِنْ شَيعَتِنا وَمُحِبّينا، اِلاَّ وَنَزَلَتْ عَلَيْهِمُ الرَّحْمَةُ وَحَفَّتْ بِهِمُ الْمَلائِكَةُ، وَاسْتَغْفَرَتْ لَهُمْ اِلي اَنْ يَتَفَرَّقُوا، فَقالَ عَلِيٌّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَفازَ شيعَتُنا وَرَبِّ الْكَعْبَةِ، فَقالَ النَّبِيُّ ثانِياً يا عَلِيُّ وَالَّذي بَعَثَني بِالْحَقِّ نَبِيّاً، وَاصْطَفاني بِالرِّسالَةِ نَجِيّاً، ما ذُكِرَ خَبَرُنا هذا في مَحْفِلٍ مِنْ مَحافِلِ اَهْلِ الْأَرْضِ، وَفيهِ جَمْعٌ مِنْ شيعَتِنا وَمُحِبّينا، وَفيهِمْ مَهْمُومٌ اِلاَّ وَفَرَّجَ اللَّهُ هَمَّهُ، وَلا مَغْمُومٌ اِلاَّ وَكَشَفَ اللَّهُ غَمَّهُ، وَلا طالِبُ حاجَةٍ اِلاَّ وَقَضَي اللّهُ حاجَتَهُ، فَقالَ عَلِيٌّ اِذاً وَاللَّهِ فُزْنا وَسُعِدْنا، وَكَذلِكَ شيعَتُنا فازُوا وَسُعِدُوا فِي الدُّنْيا وَالْأخِرَةِ، وَرَبِّ الْكَعْبَةِ.

ترجمه برگرفته شده از كتاب مفاتيح الجنان:

به سندي صحيح از جابر بن عبداللّه انصاري روايت شده از فاطمه زهرا سلام اللّه عليها دختر رسول خدا صلي اللّه عليه و آله، جابر گويد شنيدم از فاطمه زهرا كه فرمود: وارد شد بر من پدرم رسول خدا در بعضي از روزها و فرمود: سلام بر تو اي فاطمه در پاسخش گفتم: بر تو باد سلام فرمود: من در بدنم سستي و ضعفي درك مي كنم، گفتم: پناه مي دهم تو را به خدا اي پدرجان از سستي و ضعف فرمود: اي فاطمه بياور برايم كساء يماني را و مرا بدان بپوشان من كساء يماني را برايش آوردم و او را بدان پوشاندم و هم چنان بدو مي نگريستم و در آن حال چهره اش مي درخشيد همانند ماه شب چهارده پس ساعتي نگذشت كه ديدم فرزندم حسن وارد شد وگفت سلام بر تو اي مادر گفتم: بر تو باد سلام اي نور ديده ام و ميوه دلم گفت: مادرجان من در نزد تو بوي خوشي استشمام مي كنم گويا بوي جدم رسول خدا است گفتم: آري همانا جد تو در زير كساء است پس حسن بطرف كساء رفت و گفت: سلام بر تو اي جد بزرگوار اي رسول خدا آيا به من اذن مي دهي كه وارد شوم با تو در زير كساء؟ فرمود: بر تو باد سلام اي فرزندم و اي صاحب حوض من اذنت دادم پس حسن با آن جناب بزير كساء رفت ساعتي نگذشت كه فرزندم حسين وارد شد و گفت: سلام بر تو اي مادرگفتم: بر تو باد سلام اي فرزند من و اي نور ديده ام و ميوه دلم فرمود: مادر جان من در نزد تو بوي خوشي استشمام مي كنم گويا بوي جدم رسول خدا صلي الله عليه وآله است گفتم آري همانا جد تو و برادرت در زير كساء هستند حسين نزديك كساء رفته گفت: سلام بر تو اي جد بزرگوار، سلام بر تو اي كسي كه خدا او را برگزيد آيا به من اذن مي دهي كه داخل شوم با شما در زير كساء فرمود: و بر تو باد سلام اي فرزندم و اي شفاعت كننده امتم به تو اذن دادم پس او نيز با آن دو در زير كساء وارد شد در اين هنگام ابوالحسن علي بن ابيطالب وارد شد و فرمود سلام بر تو اي دختر رسول خدا گفتم: و بر تو باد سلام اي اباالحسن و اي امير مؤمنان فرمود: اي فاطمه من بوي خوشي نزد تو استشمام مي كنم گويا بوي برادرم و پسر عمويم رسول خدا است؟ گفتم: آري اين او است كه با دو فرزندت در زير كساء هستند پس علي نيز بطرف كساء رفت و گفت سلام بر تو اي رسول خدا آيا اذن مي دهي كه من نيز با شما در زير كساء باشم رسول خدا به او فرمود: و بر تو باد سلام اي برادر من و اي وصي و خليفه و پرچمدار من به تو اذن دادم پس علي نيز وارد در زير كساء شد، در اين هنگام من نيز بطرف كساء رفتم و عرض كردم سلام بر تو اي پدرجان اي رسول خدا آيا به من هم اذن مي دهي كه با شما در زير كساء باشم؟ فرمود: و بر تو باد سلام اي دخترم و اي پاره تنم به تو هم اذن دادم، پس من نيز به زير كساء رفتم، و چون همگي در زير كساء جمع شديم پدرم رسول خدا دو طرف كساء را گرفت و با دست راست بسوي آسمان اشاره كرد و فرمود: خدايا اينانند خاندان من و خواص ونزديكانم گوشتشان گوشت من و خونشان خون من است مي آزارد مرا هرچه ايشان را بيازارد وبه اندوه مي اندازد مراهرچه ايشان را به اندوه در آورد من در جنگم با هر كه با ايشان بجنگد و در صلحم با هر كه با ايشان درصلح است ودشمنم باهركس كه با ايشان دشمني كند و دوستم با هر كس كه ايشان را دوست دارد اينان از منند و من از ايشانم پس بفرست درودهاي خود و بركتهايت و مهرت و آمرزشت و خوشنوديت را بر من و بر ايشان و دور كن از ايشان پليدي را و پاكيزه شان كن بخوبي پس خداي عزوجل فرمود: اي فرشتگان من و اي ساكنان آسمانهايم براستي كه من نيافريدم آسمان بنا شده و نه زمين گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلك چرخان و نه درياي روان و نه كشتي در جريان را مگر بخاطر دوستي اين پنج تن اينان كه در زير كسايند پس جبرئيل امين عرض كرد: پروردگارا كيانند در زير كساء؟ خداي عزوجل فرمود: آنان خاندان نبوت و كان رسالتند:آنان فاطمه است و پدرش و شوهر و دو فرزندش جبرئيل عرض كرد: پروردگارا آيا به من هم اذن مي دهي كه به زمين فرود آيم تا ششمين آنها باشم خدا فرمود: آري به تو اذن دادم پس جبرئيل امين به زمين آمد و گفت: سلام بر تو اي رسول خدا، (پروردگار) عليّ اعلي سلامت مي رساند و تو را به تحيت و اكرام مخصوص داشته و مي فرمايد:به عزت و جلالم سوگند كه من نيافريدم آسمان بنا شده و نه زمين گسترده و نه ماه تابان و نه مهر درخشان و نه فلك چرخان و نه درياي روان و نه كشتي در جريان را مگر براي خاطر شما و محبت و دوستي شما و به من نيز اذن داده است كه با شما در زير كساء باشم پس آيا تو هم اي رسول خدا اذنم مي دهي؟ رسول خدا(ص) فرمود و بر تو باد سلام اي امين وحي خدا آري به تو هم اذن دادم پس جبرئيل با ما وارد در زير كساء شد و به پدرم گفت: همانا خداوند بسوي شما وحي كرده و مي فرمايد: «حقيقت اين است كه خدا مي خواهد پليدي (و ناپاكي) را از شما خاندان ببرد و پاكيزه كند شما را پاكيزگي كامل» علي 7 به پدرم گفت: اي رسول خدا به من بگو اين جلوس (و نشستن) ما در زير كساء چه فضيلتي (و چه شرافتي) نزد خدا دارد؟ پيغمبر(ص) فرمود: سوگند بدان خدائي كه مرا به حق به پيامبري برانگيخت و به رسالت و نجات دادن (خلق) برگزيد كه ذكر نشود اين خبر (و سرگذشت) ما در انجمن و محفلي از محافل مردم زمين كه در آن گروهي از شيعيان و دوستان ما باشند جز آنكه نازل شود بر ايشان رحمت (حق) و فرا گيرند ايشان را فرشتگان و براي آنها آمرزش خواهند تا آنگاه كه از دور هم پراكنده شوند، علي (كه اين فضيلت را شنيد) فرمود: با اين ترتيب به خدا سوگند ما رستگار شديم و سوگند به پروردگار كعبه كه شيعيان ما نيز رستگار شدند، دوباره پيغمبر فرمود: اي علي سوگند بدانكه مرا بحق به نبوت برانگيخت و به رسالت و نجات دادن (خلق) برگزيد ذكر نشود اين خبر (و سرگذشت) ما درانجمن ومحفلي از محافل مردم زمين كه در آن گروهي از شيعيان و دوستان ما باشند و در ميان آنها اندوهناكي باشد جز آنكه خدا اندوهش را برطرف كند و نه غمناكي جز آنكه خدا غمش را بگشايد و نه حاجتخواهي باشد جز آنكه خدا حاجتش را برآورد، علي گفت: بدين ترتيب به خدا سوگند ما كامياب و سعادتمند شديم و هم چنين شيعيان ما كامياب و سعادتمند شدند در دنيا و آخرت به پروردگار كعبه سوگند.







Share
1 | بهرخ ايلخاص زاده | India - New Delhi | ١٢:٠٠ - ١٨ شهریور ١٣٨٧ |
با سلام مگر حديث کسا را جناب ام سلمه روايت نکرده اند؟

پاسخ:
دوست گرامي ! حديث شريف كساء سندهاي متعددي دارد و از طريق ام سلمه ، عائشه ، حضرت زهرا و ... نقل شده است ؛ اما حديث كساي مشهور كه در آخر مفاتيح الجنان نقل شده است ، از طريق جابر بن عبد الله انصاري از فاطمه زهرا سلام الله عليها روايت شده است .
2 | أعظمي | United States - Mountain View | ١٢:٠٠ - ١٢ بهمن ١٣٨٧ |
با سلام و احترام فراوان
به استحضار ميرسانم كه اسناد حديث كساء ذكر كرديد برايش به شما خسته نباشيد و خداوندعالم شما را صحت وسلامتى وطول عمرعنايت بفرمايدوهمجنان در خدمت ثقلين باشيد (إلهى آمين)
3 | موسوي | Germany - Rostock | ١٢:٠٠ - ١٨ بهمن ١٣٨٧ |
سلام عليکم خسته نباشيد پس جريان اينکه ... گفتن اين حديث از مفاتيح حذف کنند ومحدث قمي هم اين حديث را صحيح نمي ديده ممنون مي شم اگر اطلاعاتي در اين زمينه داشته باشيد به ما هم بگيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
ما اين صفحه را در پاسخ به چنين ادعاهايي قرار داده ايم
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
4 | موسوي | Germany - Rostock | ١٢:٠٠ - ١٩ بهمن ١٣٨٧ |
بنام خدا سلام عليکم اهل سنت مي گن حديث کسا در نزد شيعه با سند صحيحي وجود ندارد ومن با اجازه شما وبا ذکر مصدر اين مقاله را برايشان کپي کردم ولي انها چنين جوابي دادند که ابراهيم بن هاشم ضعيف است أولاً : إبراهيم بن هاشم لم ينص أحد من أئمة أهل البيت على توثيقه في كتب الشيعة كما لم ينص على توثيقه من قبل أحد من المتقدمين من علماء الشيعة الإمامية . ثانيا : لم ينص على عدالته أحد من متقدمي الشيعة الإمامية ، قال الشهيد الثاني في مسالك الأفهام 7/136 :" فيه إبراهيم بن هاشم ، ولم ينص الأصحاب على تعديله " فالرجل لم ينص على توثيقه بل والأدهى والأمر أنه لم ينص على عدالته. ثالثا : لم ينص على ضبط الرجل سواء ضبط الحفظ أو الكتابة أحد حتى ولو من العلماء المتاخرين . رابعا : الرجل مختلف فيه عند الشيعة الإمامية فقد قال الكاظمي في ترجمته :"[لم يوثق في كتب الرجال كما اعترف به جماعة ولذلك اختلف الفقهاء في حاله" تكملة الرجال 1/188 . خامسا : رد روايته ولم يقبل بها صاحب المدارك محمد العاملي فقال :" ويمكن المناقشة في الرواية من حيث السند بإبراهيم بن هاشم حيث لم ينص علماؤنا على توثيقه " 2/53 . سادساً : قال المحقق الأردبيلي " إبراهيم بن هاشم وهو غير مصرح بتوثيقه " المجمع 7/12 . سابعاً : قال السيد محسن الحكيم في " مستمسك العروة " 9/95 :" والتوقف في حجيته من جهة أن في السند إبراهيم بن هاشم ، وفيه كلام ، كما في المسالك ضعيف " . فالرجل إذن مختلف فيه عند علماء الشيعة الإمامية ولم ينص على توثيقه ولم ينص على عدالته وهناك من رد روايته ولم يقبل بها. ممنون مي شم اين شبهه را برطرف کنيد متشکرم

پاسخ:
مكانة ابراهيم بن هاشم
وثاقة و اعتبار ابراهيم بن هاشم در كتب رجالي شيعه
قال النجاشي: وأصحابنا يقولون: أوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم هو. له كتب.
رجال النجاشي: ص 16 رقم 18 .
قال الطوسي: وأصحابنا يقولون: إنّه أوّل من نشر حديث الكوفيّين بقم. له كتب.
الفهرست للطوسي ص 4 رقم 6 .
أورده العلاّمة: في القسم الأوّل وقال: «ولم أقف لأحد من أصحابنا على قول في القدح فيه، ولا على تعديله بالتنصيص والروايات عنه كثيرة، والأرجح قبول قوله».
الخلاصة ص 4 رقم 9 .
أورده ابن داود: في القسم الأوّل.
رجال ابن داود ص 34 رقم 43 .
وقع في أسناد تفسير القمّي الذي شهد مؤلفه علي وثاقة رواته.
تفسير القمّي ج 1 ص 27 ، 28 ، 30 ، و ... .
وقع في أسناد كامل الزيارات شهد مؤلفه علي وثاقة من وقع في أسانيده.
كامل الزيارات ص 24 ح 1 .
أورده محمّد طه نجف في الثقات وقال: ثقة، وسيأتي في الحسان ... .
إتقان المقال ص 10 .
وقال أيضاً: الأقوى عندي وثاقته ... لوجوه، أقربها تصريح ابنه على الثقة الجليل بوثاقة مشايخه في أوّل تفسيره ومن أكثرهم رواية أبوه.
إتقان المقال ص 158 .
قال بحر العلوم: كثير الرواية، واسع الطريق، سديد النقل، مقبول الحديث، له كتب روى عنه أجلاّء الطائفة وثقاتها ... ثمّ قال في ص 462 : والأصحّ عندي أنّه ثقة، صحيح الحديث.
الفوائد الرجاليّة ج 1 ص 439 .
قال المجلسي: ممدوح كصحيح.
الوجيزة ص 146 رقم 53 .
قال المحدث النوري: عدَّ المشهور حديثه حسناً وصرّح جمعٌ من المحقّقين بوثاقته وهو الحقّ ... .
مستدرك الوسائل ج 3 ص 551 .
قال المامقاني بعد نقل كلمات العلماء: فتلخّص من ذلك كلّه أنّ روايته من الصحيح بالاصطلاح المتأخّر أيضاً بلاريب ولاشبهة.
تنقيح المقال ج 1 ص 42 رقم 226 .
قال السيد الخوئي: لا ينبغي الشكّ في وثاقة إبراهيم بن هاشم.
معجم رجال الحديث ج 1 ص 317 رقم 332 .
أورده سيّد بن طاوس في كتابه وروى عن أمالي الصدوق رواية في سندها إبراهيم بن هاشم ـ قائلاً ـ : رواة الحديث ثقاة بالإتفاق.
فلاح السائل ص 158 س11 .
قال التستري: ولفّق المصنّف المامقاني . في توثيقه أموراً أحسنها قول إبنه في أوّل تفسيره المعروف «ونحن ذاكرون ومخبرون بما إنتهى إلينا ورواه مشايخنا وثقاتنا عن الذين فرض اللّه طاعتهم» (تفسير القمّي ج 1 ص4 ) وأبوه أكثر من روى عنه.
قاموس الرجال ج 1 ص 337 رقم 236 .
موفق باشيد
مديريت سايت

5 | موسوي | Germany - Rostock | ١٢:٠٠ - ٢١ بهمن ١٣٨٧ |
بنام خدا سلام عليکم اهل سنت مي گن سند ايرادهاي زيادي داره هم از لحاظ متني وهم سندي 1-عباس القمي أحد رجال سلسة الكذب أول من نبه على ضعف هذا الحديث كما ذكر محمد الريشهري في كتابه (أهل البيت في الكتاب والسنة ص39) 2-القاسم بن يحيي الجلاء الكوفي مي گن مجهوله واگر اين شخص همان القاسم بن يحيى بن الحسن باشه ضعيفه ضعفه ابن الغضائري في رجاله ص86 وكذلك العلامة الحلي في خلاصة الأقوال القسم الثاني ص389 3-القاسم بن يحيى لايروي عن أبي بصير دون واسطة, ومن الواضح وجود سقط في الإسناد 4-أول من ذكر هذا الحديث هو الشيخ الطريحي المتوفي سنة 1085هـ في كتابه المنتخب وقد ذكره من دون سند, فأين علماء الشيعة المتقدمين عن هذا الحديث؟! بعد مي گن اين حديث هم از لحاظ متن مشکل داره در حديث امده که عَلَيْکَ السَّلامُ يا اَمينَ وَحْيِ اللَّهِ، اِنَّهُ نَعَمْ قَدْ اَذِنْتُ لَکَ، فَدَخَلَ جِبْرآئيلُ مَعَنا تَحْتَ الْکِسآءِ، مي گن شيعه مي گن اصحاب کسا کلا 5 نفر هستند اينجا با ورود جبرييل مي شن 6 نفر واين خلاف عقيده شيعه است ممنون مي شم جواب اين شبهه بديد مخصوص اشکالي که از متن گرفتند

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
1- در ابتدا در مورد آنچه جناب آقاي ريشهري مطرح كرده اند :
اولا ادعاي جناب آقاي ريشهري با سخنان فرزند مرحوم شيخ عباس قمي در مورد اضافه شدن اين دعا به كتاب مفاتيح توسط خود مولف (در بخش ملحقات)‌ و در زمان خود ايشان منافات دارد و نيز نسخه اي كه از اين كتاب به دستخط خود مولف موجود است شامل اين دعا مي باشد .
ثانيا : جناب آقاي ريشهري براي اثبات كلام خويش به سخن مرحوم شيخ عباس استشهاد مي كنند كه اين روايت از متفردات منتخب طريحي است ؛ اما اين مطلب دلالت بر ضعف ندارد ؛ البته اگر جناب آقاي ريشهري كمي بيشتر تتبع مي فرمودند ، ملاحظه مي كردند كه مرحوم شيخ عباس در كتاب ديگر خويش از اين عقيده دست برداشته و مدرك ديگري نيز براي اين دعا پيدا كرده اند ، ايشان در كتاب الكني والالقاب مي فرمايند :
( الديلمي ) أبو محمد الحسن بن أبي الحسن محمد الديلمي الشيخ المحدث الوجيه النبيه صاحب كتاب إرشاد القلوب المعروف... والظاهر أنه كان في عصر الشهيد الأول وينقل عنه الشيخ ابن فهد في عدة الداعي بعنوان الحسن بن أبي الحسن الديلمي قيل : ان حديث الكساء المشهور الذي يعد من متفردات منتخب الطريحي موجود في غرر هذا الشيخ ( ره ) .
الكنى والألقاب شيخ عباس قمي ج 2 ص 238
ثالثا : به عكس ادعاي جناب آقاي ريشهري متخصصين در علم حديث هيچگونه اشكالي در سند اين روايت نمي دانند ، كه در ادامه به اشكالات احتمالي نيز پاسخ خواهيم داد .
2- قاسم به يحيي همان قاسم بن يحيي بن حسن بن راشد است كه ابن غضائري او را تضعيف كرده است ؛ اما تضعيفات ابن غضائري در نزد علماي ما اعتباري ندارد .
قاسم بن يحيي همان كسي است كه مرحوم صدوق حكم به صحت روايت وي كرده است و روايتي را كه وي در مورد زيارت امام حسين عليه السلام نقل مي كند اصح الروايات مي داند ؛ كه قطعا تضعيف ابن غضائري با توثيق مرحوم صدوق قابل قياس نيست .

3- قاسم بن يحيي تمامي روايات خويش را از جدش نقل مي كند و از غير او روايت يا ندارد يا بسيار نادر است ؛ و تمامي روايات او از ابي بصير از طريق جد او صورت گرفته است ؛ به همين جهت بر فرض وجود سقط در سند ، باز اين سقط مشخص است و ايرادي به سند ايجاد نمي كند . به عنوان نمونه به مواردي از نقل روايت قاسم بن يحيي از ابو بصير با واسطه جدش اشاره مي نماييم :
عن القاسم بن يحيى ، عن جده ، عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله
المحاسن برقي ج 2 ص 550 ش 883 و ص 553 ش 901 و ص 555 ش 907 و ص 562 ش 952
اصول كافي ج 2 ص 155 ش 22 و ج 3 ص 481 ش 2 و ...

4- اين روايت و دعا به خاطر قوت متن ، شكي در صحت آن نيست و به همين سبب علما (يا از باب تسامح در ادله سنن و يا از باب علم به صدور) ‌بدون توجه به سند آن را قرائت مي كرده اند ، و به هر صورت سند براي آن يافت شده است ؛‌ بودن سند در كتب متاخرين ضرري به صحت نمي زند .
مرحوم آيت الله مرعشي در مورد اين دعاي شريف مي فرمايند :
لنختم الكلام بإيراد نسخة من حديث السكاء سائرة دائرة في مجالس المؤمنين شيعة آل رسول الله صلى الله عليه وآله يستشفي بقرائته عند المرضى ويطلب قضاء الحاجات
شرح إحقاق الحق ج 2 شرح ص 553 تا 558

5- شيعه مي گويد اهل كساء كه رسول خدا (ص)‌ براي ايشان طلب تطهير كرد 5 نفرند و غير اين نمي گويد . يعني براي جبرئيل طلب تطهير نشده است و خداوند نيز براي همين پنج نفر آيه تطهير را فرو فرستاد .
جداي از اينكه حضور جبريل در زير كساء به همراه پنج تن مطلبي است كه حتي اهل سنت نيز آن را نقل كرده اند و در ساير روايات شيعه نيز آمده است :
ثعالبي از علماي اهل سنت در اين زمينه مي گويد:
ويروى أن جبريل عليه السلام انضم إليهم واندس فيهم تقربا إلى الله تعالى بمداخلتهم ...فمن ذلك الوقت سمى الخمسة أصحاب الكساء وسادسهم جبريل عليه السلام
ثمار القلوب في المضاف والمنسوب ج 1 ص 605 ، اسم المؤلف: أبي منصور عبد الملك بن محمد بن إسماعيل الثعالبي الوفاة: 429هـ ، دار النشر : دار المعارف - القاهرة
و روايت شده است كه جبريل نيز به ايشان ملحق شده و در به خاطر نزديكي به خدا در بين ايشان جاي گرفت !!!... از آن زمان اين پنج نفر را اصحاب كسا ناميدند و جبريل نيز ششمين ايشان شد .
6- بايد توجه داشت كه بر فرض ضعيف بودن اين سند ، سبب ترك خواندن اين دعا نمي شود ؛ زيرا همانطور كه در پاسخ قبلي كه براي شما ارسال شد اجماع اهل سنت بر عمل به روايات ضعيف در مورد غير عقائد و تكاليف است .
7- نيز بايد توجه داشت ، بر فرض كه اين دعا ضعيف باشد باز اصل ماجراي كساء در كتب شيعه و سني متواتر و با سند صحيح آمده است و به همين جهت اصل ماجرا قابل تشكيك نيست اما اهل سنت اين اشكال را به عنوان زير سوال بردن اصل ماجرا مطرح مي كنند .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
6 | آرش عارف | Iran - Kerman | ١٢:٠٠ - ٣٠ خرداد ١٣٨٨ |
با سلام وتشکر از سايت عاليتان ومنابع حديث کساء در اخبار اهل سنت : http://hojjah.googlepages.com/kasa.doc

پاسخ:
با تشكر از شما دوست گرامي
7 | ر.ن | Iran - Kerman | ١٢:٠٠ - ٣٠ خرداد ١٣٨٨ |
با سلام آيا حديث كسا براي خواندن هر نوع گرفتاري و مشكلي خوب است؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
طبق آنچه در متن حديث شريف كساء آمده است ، در هر حاجتي خوانده شود (طبق شروط ، مانند اينكه در جمعي از مومنين خوانده شود) ، ان شاء الله سبب برآورده شدن حاجت و رفع مشكل خواهد گرديد :
«ما ذكر خبرنا هذا في محفل من محافل اهل الأرض وفيه جمع من شيعتنا ومحبينا وفيهم مهموم إلا وفرج الله همه ولا مغموم إلا وكشف الله غمه ولا طالب حاجة إلا وقضي الله حاجته»
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
8 | احمد | United States - Wallisville | ١٢:٠٠ - ١٣ مرداد ١٣٨٨ |
سلام و خسته نباشيد

جواب شما برايم بسيار سود مند بود يک جهان سپاس.....
9 | احمد | Canada - Toronto | ١٢:٠٠ - ١٣ مرداد ١٣٨٨ |
سلام و عليکم من با يکي از دوستانم بحث داشم و او از من پرسيد که در حديث کسا چطور مولا علي(ع) مي توانند که امير المومنين باشند که فاطمه (س) ايشان را امير المومنين خطاب کردند در حالي که پيغمبر اسلام (ص) زنده بودند ؟ عَلِيُّ بْنُ اَبي طالِبٍ، وَقالَ السَّلامُ عَلَيْکِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ، فَقُلْتُ وَعَلَيْکَ السَّلامُ يا اَبَا الْحَسَنِ وَ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ فَقالَ يا فاطِمَةُ. طالب دعا احمد موفق باشيد

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
خود رسول خدا (ص)‌ به مردم دستور دادند كه امير مومنان را با اين لقب مورد خطاب قرار دهند «سلموا علي علي بأمرة المومنين»
مقصود از امير مومنان ، نه تنها مومنين زمان حضرت است ، بلكه شامل همه مومنين در همه زمان‌ها مي‌شود .
البته قطعا ، خود رسول خدا (ص)‌ برتر از حضرت هستند و امير بر حضرت ؛ و با قرينه قطعيه از اين خطاب خارج هستند . مانند جمله سرور جوانان اهل بهشت ، در مورد حسنين عليهما السلام كه قطعا رسول خدا و امير مومنان استثنا هستند .
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
10 | علي | Iran - Tehran | ١٢:٠٠ - ٢٥ ارديبهشت ١٣٨٩ |
عموما اشكالهائي كه به اين احاديث يا زيارات كرفته مي شود از باب خباثت است , زيرا اشكالهائي كه بيان مي شود در غالب احاديث موجود است اما اينها كه نمي توانند همه اش را غير معتبر جلوه دهند لذا يكي يكي دست به كار مي شوند , اكر همه اش معتبر نيست براي جه نمي كوييد؟؟؟؟؟؟ علاوه بر ان بي سواد نيز هستند, زيرا احاديث و زيارات مشهور بين علماء و مردم سند نياز ندارد, و گرنه سند ما به قران چيست؟؟؟؟
11 | علي110 | Iran - Tehran | ٠٢:٣٣ - ٠٣ شهریور ١٣٨٩ |
سلام پس چرا آيه الله مگارم اين حديث را از مفاتيح الجناني که به اسم مفاتيح نوين است حذف کرده است؟

پاسخ:
با سلام
دوست گرامي؛ اتفاقاً برخلاف گمان جنابعالي حدث كساء در مفاتيح الجنان نيامده بوده و بعدا اضافه شده است اما آقاي مكارم آن را در مفاتيح نوين آورده اند.
مي توانيد مراجعه كرده و در پايان كتاب بعد از نقل احكام مربوط به اموات آن را ببينيد.
اين كتاب در سايت معظم له وجود دارد. (http://makarem.ir/compilation/?lid=0&mid=61829&CatID=6513)
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات
(1)
12 | فاطمه جوكار | Canada - Montreal | ٢٣:٤٤ - ٢٠ ارديبهشت ١٣٩٠ |
سلام نقش حضرت زهرا در حديث کسا چيست.

پاسخ:

با سلام

خواهر گرامي

محور اصلي ارتباط بين 5 تن آل عبا که بالاترين مخلوقات الهي هستند ، حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها است ، و لذا خداوند متعال مي فرمايد «هم فاطمة وابوها وبعلها وبنوها» (البته اين به معني برتري حضرت صديقه بر رسول خدا و اميرمومنان نيست)

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات

13 | مدير وبلاگ شهدا آل علي | Iran - Tehran | ٢٣:١٧ - ٠٣ شهریور ١٣٩٠ |
برادران حديث كسا را به 5تن خلاصه نكنند زيرا
فاطمة وابوها وبعلها وبنوها كلمه بنوها كلمه جمع ابن است و تثنيه نيست پس تمام فرزندان فاطمه يعني 9امام ديگر را شامل مي شود.
ياحيدر
14 | منتظر وارث 12 - kmishavadkebiaee | Iran - Tehran | ١٣:٠٠ - ٠٨ مهر ١٣٩٠ |
سلام اسناد اين حديث رو تو کتب مختلف اهل خلاف در اين سايت ذکر ده است
اگر آري لطفا لينک آن را بگوييد
با تشکر kmishavadkebiaee.blogfa.com
15 | مجيد م علي | United States - Fremont | ١٩:٥٩ - ٠٩ مهر ١٣٩٠ |
با سلام
دوست عزيز جناب
13 نام و نام خانوادگي: منتظر وارث 12


خرج النبي ( صلى الله عليه وآله ) غداة و عليه مِرْط مرحّل من شعر أسود فجاء الحسن بن علي فأدخله ، ثم جاء الحسين فدخل معه ، ثم جاءت فاطمة فأدخلها ، ثم جاء علي فأدخله ، ثم قال : {... إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا } .

در صحيح مسلم : 4 / 1883 ، حديث : 2424 ،

1. أحمد بن حنبل : المسند : 6 / 292 ، طبع بيروت .

2. ابن الأثير : أسد الغابة : 7 / 343 طبع بيروت .

3. ابن الصباغ المالكي : الفصول المهمة : 21 ، طبع بيروت .

4. ابن المغازلي الشافعي : المناقب : 100 ، طبع بيروت .

5. ابن حجر : الإصابة : 4 / 568 ، طبع بيروت .

6. ابن حجر : الصواعق المحرقة : 143 ، طبع القاهرة .

7. ابن طلحة الشافعي : مطالب السؤول : 8 ، مخطوط .

8. ابن عبد ربه : الاستيعاب : 3 / 1100 ، طبع بيروت .

9. ابن عساكر : التاريخ ، ترجمة علي ( عليه السَّلام ) : 1 / 274 ، طبع بيروت .

10. ابن كثير : تفسير القرآن العظيم : 3 / 493 ، طبع بيروت .

11. أبو الطيب صدِّيق بن حسن بن علي الحسين القنوجي البخاري ، المتوفى سنة : 1307 هجرية : فتح البيان : 2 / 256 ، طبعة : بيروت .

12. البدخشاني : نزل الأبرار : 32 ، طبعة : بيروت .

13. البغوي : معالم التنزيل : 3 / 529 ، طبعة : بيروت .

14. لبلاذري : أنساب الأشراف : 2 / 104 ، طبعة : بيروت .

15. البيهقي : الاعتقاد على مذهب السلف : 186 ، طبعة : بيروت .

16. الجصاص : أحكام القرآن : 3 / 360 ، طبعة : دمشق .

17.الحاكم الحسكاني : شواهد التنزيل : 2 / 13 ، طبعة : بيروت .

18.الحاكم النيسابوري : المستدرك : 3 / 146 ، طبعة : بيروت .

19.الخازن : تفسير القرآن : 5 / 259 ، طبعة : بيروت .

20.الخطيب البغدادي : تاريخ بغداد : 10 / 278 ، طبعة : بيروت .

21. الخوارزمي : المناقب : 60 ، طبعة : قم .

22.الخوارزمي : مقتل الحسين : 1 / 75 طبعة : إيران .

23. الرازي : مفاتح الغيب : 8 / 71 ، طبعة : بيروت .

24. الزرندي : نظم درر السمطين : 131 ، طبعة : النجف .

25. الزمخشري : الكشاف : 1 : 369 ، طبعة : بيروت .

26. السبط بن الجوزي : تذكرة الخواص : 211 ، طبعة : بيروت .

27. السمهودي : جواهر العقدين : 193 ، طبعة : بيروت .

28.السيوطي : الإتقان : 2 / 563 ، طبعة : بيروت .

29.السيوطي : الدر المنثور : 5 / 198 ، طبعة : بيروت .

30.الشبراوي الشافعي : الإتحاف بحب الأشراف : 18 ، طبعة : مصر .

31.الشبلنجي : نور الأبصار : 111 ، طبعة : المكتبة الشعبية .

32. الشربيني : السراج المنير : 3 / 245 ، طبعة : بيروت .

33. الشوكاني : فتح القدير : 4 / 398 ، طبعة : بيروت .

34. الصبان : إسعاف الراغبين : 77 ، مخطوط .

35. أبو عيسى محمد بن عيسى بن سورة الترمذي : صحيح الترمذي : 5 / 351 حديث : 3205 ، طبعة : بيروت .

36. أبو الحسين مسلم بن الحجاج القشيري ، المتوفى سنة : 261 هجرية : صحيح مسلم : 4 / 1883 حديث : 2424 ، طبعة : بيروت .

37.الصفوري : نزهة المجالس : 558 ، طبعة : القاهرة .

38. الطبراني : المعجم الصغير : 1 / 135 ، طبعة : بيروت .

39. الطبري : الرياض النضرة : 3 / 152 ، طبعة : بيروت .

40.الطبري : تفسير القرآن : 12 / 6 ، طبعة : بيروت .

41. الطبري : ذخائر العقبى : 21 ، طبعة : بيروت .

42. الطحاوي : مشكل الآثار : 1 / 332 ، طبعة : بيروت .

43. القرطبي : الجامع لأحكام القرآن : 4 / 178 ، طبعة : القاهرة .

44. القندوزي : ينابيع المودة : 1 / 124 ، طبعة : النجف .

45. الكلبي : التسهيل لعلوم التنزيل : 3 / 137 ، طبعة : مصر .

46. الكنجي الشافعي : كفاية الطالب : 212 ، طبعة : بيروت .

47. المتقي الهندي : منتخب كنز العمال : 5 / 96 ، طبعة : المكتب الإسلامي .

48.النبهاني : الشرف المؤبد : 18 ، طبعة : القاهرة .

49. النبهاني : جواهر البحار : 1 / 115 ، طبعة : مصر .

50. النسائي : خصائص علي ( عليه السَّلام ) : 46 ، طبعة : إيران .

51. النيسابوري : ثمار القلوب : 2 / 865 ، طبعة : دمشق .

52. الهيثمي : مجمع الزوائد : 9 / 158 ، طبعة : بيروت .

53. الواحدي : أسباب النزول : 203 ، طبعة : بيروت

لبيك يا علي

16 | مهدي رستمي | Iran - Qom | ١٠:١٦ - ٠٤ دي ١٣٩١ |
سلام عليکم
همانگونه که برادران فرمودند و مجيد م علي نيز به طور کامل نام بردند اصل ماجراي کساء ، و انحصار اهل کساء به پنج تن آل عبا از واضحات و يقينيات اهل سنت است .
علاوه بر مواردي که برادر مجيد م علي نام بردند ده ها مورد ديگرنيز وجود دارد .
و محمد ناصرالدين الباني ( از پيشوايان و دانشمندان وهابي معاصر ) چندين بار گفته است که اين حديث ( ماجراي کساء و انحصار اهل کساء به پنج تن : محمد رسول الله ، علي و فاطمه و حسنين ) صحيح السند است .

مشكاة المصابيح ، ج 3 ص 338 ، رقم 6127 ، المكتب الإسلامي بيروت ، الطبعة الثالثة ، 1405 هـ / 1985 م
تحقيق : تحقيق محمد ناصر الدين الألباني
اباني گويد صحيح است .


سنن الترمذى ، ج 12 ص 10 ح 3510
همان ، ج 13 ص 408 رقم4156 ، موقع وزارة الأوقاف المصرية

سنن الترمذي ج 5 ص 351 ح 3205 ؛ دار إحياء التراث العربي بيروت ،
الباني گويد صحيح است .
همان حديث 3787 نيز الباني گفته است صحيح است .

محمد ناصر الدين ألباني ، صحيح وضعيف سنن الترمذي ج 7 ص 205 رقم 3205 ، مركز نور الإسلام لأبحاث القرآن والسنة بالإسكندرية
اباني گفته صحيح است .
همان رقم 3787 نيز الباني گفته صحيح است .
17 | علي | Canada - Montreal | ٢٠:٣٩ - ٣٠ بهمن ١٣٩٢ |
سلام پس چرا بعضي سايت هاي خبري گفتن حضرت آيت الله مکارم به سند حديث اشکال گرفتن و فرمودند بايد به نيت رجا خونده بشه؟

پاسخ:
با سلام

دوست گرامي

ما اصل نقل آيت الله مکارم شيرازي را از کتاي مفاتيح نوين براي شما نقل مي کنيم تا ديدگاه ايشان را در اين خصوص بدانيد . وي اصل حديث کساء را مشهور و معروف دانسته است و اگر هم فرموده است بايد به قصد رجاء خوانده شود مرادش آن نقل کتاب «عوالم» است که مولف آن شاگرد علامه مجلسي در قرن دوازدهم بوده است نه نقل هايي که سند صحيح دارد.

ايشان مي نويسد :

اصل حديث كِسا ميان شيعه و اهل سنّت بسيار مشهور و معروف است و جاى هيچ گونه ترديدى نيست كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در منزل حضرت زهرا (عليها السلام)، و يا در خانه خودش زير پارچه اى شبيه عبا قرار گرفت و حضرت على و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين (عليهم السلام) را زير آن جاى داد و از آنان به عظمت و بزرگى ياد نمود و آن جمع را مصداق آيه: «اِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً؛ همانا خداوند مى خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد»، معرّفى كرد.

آنچه در اينجا به عنوان حديث كِسا نقل مى شود، حديث مشروح و مفصلى است كه برابر روايتى، خواندن آن به اين نحو، داراى پاداش و آثار و بركات فراوانى است. و در ذيل آن آمده است: «در هر محفلى كه شيعيان و علاقه مندان ما اين حديث را بخوانند، رحمت الهى بر آنان نازل مى شود، فرشتگان براى آن ها استغفار مى كنند، اندوهِ غم زدگان برطرف مى شود و حاجات روا خواهد شد».

اين حديث نخستين بار در كتاب «منتخب طريحى» (متوفاى 1085) از علماى قرن يازدهم آمده است. محدّث بزرگوار مرحوم حاج شيخ عباس قمى در منتهى الآمال، در شرح زندگانى امام حسين (عليه السلام) پس از بيان اين نكته كه «حديث اجتماع خمسه طيبه (عليهم السلام) تحت كِسا» از احاديث متواتره است، مى نويسد: «اما حديث معروف به حديث كسا كه در زمان ما شايع است، به اين كيفيّت در كتب معتبر و معروف و اصول حديث و مجامع متقنه محدّثين ديده نشده، مى توان گفت از خصايص كتاب «منتخب» است».

از اين رو، جناب ايشان آن را در مفاتيح الجنان نياورده است و ناشران برخلاف ميل آن بزرگوار آن را در پايان مفاتيح اضافه كرده اند.

پس از كتاب «منتخب»، اين حديث در كتاب «عوالم» آمده است. صاحب كتاب عوالم (شيخ عبدالله بحرانى) از شاگردان مرحوم علاّمه مجلسى و از علماى قرن دوازدهم است. در اين كتاب براى اين حديث سندى ذكر كرده است كه از جهاتى جاى تأمل دارد:

الف) سند اين حديث مطابق نسخه خطى موجود در كتابخانه يزد، در متن كتاب نبوده است، بلكه در حاشيه آن آمده است و خط آن نيز با خطّ متن كه دست خطّ صاحب عوالم است، متفاوت مى باشد.

ب) برخى از افراد سلسله سند، حدود هشتاد سال با يكديگر فاصله دارند كه قاعدتاً يكى از آن ها نمى تواند از ديگرى نقل حديث نمايد.

ج) بعضى از افراد اين سند در كتب رجالى توثيق نشده اند.

ولى از آنجا كه محتواى حديث اشكال خاصّى ندارد و بعضى از علما به قرائت آن اهميّت مى دادند و با توجه به «احاديث من بلغ» مى توان آن را به «قصد رجا» و به اميد برآورده شدن حاجات خواند.

موفق باشيد

گروه پاسخ به شبهات
18 | سید محسن منتظرین | Iran - Qom | ١٠:٤١ - ١٠ مهر ١٣٩٦ |
با سلام در برخی از نقل قول ها از آیت الله مکارم شیرازی در باره حدیث شریف کساء این چنین آمده است:
آیت الله مکارم شیرازی: سند حدیث کساء مشکل دارد/ به نیت رجا خوانده شود
به گزارش پارسینه آیة الله مکارم شیرازی در توضيحى درباره حديث كِسا در مفاتیح نوین می نویسد :
اصل حديث كِسا ميان شيعه و اهل سنّت بسيار مشهور و معروف است و جاى هيچ گونه ترديدى نيست كه رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در منزل حضرت زهرا (عليها السلام)، و يا در خانه خودش زير پارچه اى شبيه عبا قرار گرفت و حضرت على و حضرت فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين (عليهم السلام) را زير آن جاى داد و از آنان به عظمت و بزرگى ياد نمود و آن جمع را مصداق آيه: «اِنَّما يُريدُ اللّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً؛ همانا خداوند مى خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد»، معرّفى كرد.
آنچه در اينجا به عنوان حديث كِسا نقل مى شود، حديث مشروح و مفصلى است كه برابر روايتى، خواندن آن به اين نحو، داراى پاداش و آثار و بركات فراوانى است. و در ذيل آن آمده است: «در هر محفلى كه شيعيان و علاقه مندان ما اين حديث را بخوانند، رحمت الهى بر آنان نازل مى شود، فرشتگان براى آن ها استغفار مى كنند، اندوهِ غم زدگان برطرف مى شود و حاجات روا خواهد شد».

اين حديث نخستين بار در كتاب «منتخب طريحى» (متوفاى 1085) از علماى قرن يازدهم آمده است. محدّث بزرگوار مرحوم حاج شيخ عباس قمى در منتهى الآمال، در شرح زندگانى امام حسين (عليه السلام) پس از بيان اين نكته كه «حديث اجتماع خمسه طيبه (عليهم السلام) تحت كِسا» از احاديث متواتره است، مى نويسد: «اما حديث معروف به حديث كسا كه در زمان ما شايع است، به اين كيفيّت در كتب معتبر و معروف و اصول حديث و مجامع متقنه محدّثين ديده نشده، مى توان گفت از خصايص كتاب «منتخب» است».

از اين رو، جناب ايشان آن را در مفاتيح الجنان نياورده است و ناشران برخلاف ميل آن بزرگوار آن را در پايان مفاتيح اضافه كرده اند.

پس از كتاب «منتخب»، اين حديث در كتاب «عوالم» آمده است. صاحب كتاب عوالم (شيخ عبدالله بحرانى) از شاگردان مرحوم علاّمه مجلسى و از علماى قرن دوازدهم است. در اين كتاب براى اين حديث سندى ذكر كرده است كه از جهاتى جاى تأمل دارد:
الف) سند اين حديث مطابق نسخه خطى موجود در كتابخانه يزد، در متن كتاب نبوده است، بلكه در حاشيه آن آمده است و خط آن نيز با خطّ متن كه دست خطّ صاحب عوالم است، متفاوت مى باشد.

ب) برخى از افراد سلسله سند، حدود هشتاد سال با يكديگر فاصله دارند كه قاعدتاً يكى از آن ها نمى تواند از ديگرى نقل حديث نمايد.

ج) بعضى از افراد اين سند در كتب رجالى توثيق نشده اند.

ولى از آنجا كه محتواى حديث اشكال خاصّى ندارد و بعضى از علما به قرائت آن اهميّت مى دادند و با توجه به «احاديث من بلغ» مى توان آن را به «قصد رجا» و به اميد برآورده شدن حاجات خواند.
با این وجود اهتمام مومنین نسبت به آن حدیث تقلیل خواهد یافت. لطفا توضیح دهید!
19 | سارا | Germany - Munich | ١٤:٤١ - ٢٢ مهر ١٣٩٦ |
سلام
چقدر اين حديث غريب هستش...و چقدر بحث حول درست و غلط بودنش هستش در حالي كه همه چي حول اين موضوع مي چرخه:
هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها

پاسخ:
با سلام
دوست گرامی
حديث کساء از احاديث متواتر و مورد اتفاق و مشهور در نزد شيعه و اهل سنت مي‌باشد
علامه اميني در خصوص اين حديث گويد: حديث الكساء الصحيح المتواتر المتفق . الغدير - الشيخ الأميني - ج 2 ص 305
آغا بزرگ تهراني نيز گويد: حديث الكساء المشهور. الذريعة - آقا بزرگ الطهراني - ج 6 ص 378
علامه سيد جعفر مرتضي عاملي آن از متواترات داتسته است که نياز به بررسي سند ندارد وي گويد: إن حديث الكساء متواتر وليس مشهوراً فقط وهذا مما لا يخفى على أحد من العلماء, ولا معنى لأن يبحث في سند المتواتر أما المشهور فإن للبحث في سنده مجالاً
خلفيات كتاب مأساة الزهراء ج2/271
با اين وجود کسي در اصل اين روايت شک و ترديدي ندارد اشکالی نیز باشد هر چند به این کیفیتی که امروزه شایع است اختلاف است
موفق باشید
گروه پاسخ به شبهات
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب
پربحث ترین ها
پربازدیدترین ها