بسم الله الرحمن الرحیم
تاریخ: 96/09/06
موضوع: لزوم پاسخگوئی به شبهات معاندین، در عصر مهدوی
(سخنرانی در حرم مطهر حضرت معصومه در هشتم ربیع الأول)
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی نبینا محمد رسول الله و علی آله آل الله لا سیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی أعدائهم أعداء الله إلی یوم لقاء الله أفوض أمری إلی الله إنّ الله بصیرٌ بالعباد حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله
فرارسیدن ایام امامت و ولایت حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا لتراب مقدمه الفداه) را به همه آزادان، آزاد اندیشان و دلباختگان اهلبیت عصمت و طهارت و شما گرامیان تبریک و تهنیت عرض میکنم.
خدا را قسم میدهم به آبروی این عصاره عالم وجود، عیدی ما را فرج موفور السرور این بزرگوار قرار بدهد با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد.
همچنین پیروزی مقاومت و اسلام راستین محمدی (صلی الله علیه و آله) بر وهابیت تکفیری را به پیشگاه مقدس حضرت بقیة الله الأعظم، همه مراجع عظام بالأخص مقام معظم رهبری و همه تلاشگران عرصه این پیروزی و شما عزیزان، تبریک میگویم.
باشد که انشاءالله این پیروزیها مقدمات ظهور آن سرور عزیزمان حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در آینده بسیار نزدیک برای ما به مبارکی فراهم آورد.
من در این چند دقیقهای که خدمت شما گرامیان و بزرگواران هستم اجازه بدهید مقداری در رابطه با امام حسن عسکری (سلام الله علیه) که امروز روز شهادت مظلومانه آن بزرگوار بود سخن بگویم و بعد وارد بحث مهدویت در حدی که وقتمان به ما اجازه میدهد بشوم.
در رابطه با امام حسن عسکری سخن برای گفتن زیاد است. گرچه مدت امامت این بزرگوار شش سال بیشتر نبود، اما شش سال با برکت بود به طوری که تمام مردم اعم از شیعه و سنی و حتی غیر مسلمانان از فیوضات این بزرگوار حداکثر استفاده را کردند.
یکی از توفیقات خداوند عالم به ما، به برکت کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تألیف موسوعههای ائمه طاهرین (علیهم السلام) بود. ما توانستیم موسوعه امام عسکری (علیه السلام) را در شش جلد ارائه بدهیم.
بنده زمانی که به آیت الله مؤمن عرض کردم ما موسوعه امام حسن عسکری را در شش جلد چاپ و منتشر کردیم، فرمود: این بهترین بشارت در عمر من بود که در مدت شش سال امامت، آثار آن به حد شش جلد هفتصد صفحهای میرسد.
در رابطه با امام حسن عسکری (علیه السلام) سخن برای گفتن بسیار زیاد است. بنده تنها به دو عبارت از بزرگان اهل سنت و از استوانههای علمی آنان که در برابر عظمت امام حسن عسکری سر تعظیم فرود آوردند اشاره میکنم.
سخن اول از آقای «جاحظ» متوفای 250 هجری هست که خود معاصر امام هادی و امام عسکری (علیهم السلام) بود. و جالب است که اولین کتابی که علیه شیعه و علیه امیرالمؤمنین به نام «العثمانیة» نوشته شد توسط «جاحظ» بود!!
بزرگان شیعه همانند «اسکافی»، «مرحوم شیخ مفید» و دیگران، پاسخهای کوبنده ای به کتاب او دادند تا جایی که خود «جاحظ» علیه کتاب خودش کتاب نوشت و از عقاید خودش و ارائه شبهات برگشت و اظهار ندامت کرد.
آقای «جاحظ» در کتاب «الرسائل» صفحه 106 زمانی که به امام حسن عسکری (علیه السلام) میرسد، مینویسد:
"به قدری جایگاه امام حسن عسکری و پدران بزرگوارشان در عبادت، شجاعت، تقوا و هدایت مردم بالا و والاست و آنچنان دودمانی هستند که در تاریخ بشریت این چنین دودمانی نه در میان عرب و نه در میان عجم چشمی ندیده است و تاریخ سراغ ندارد."
جمله دوم از آقای «شبراوی شافعی» از متأخرین و متوفای 1117 هجری است. او زمانی که به امام حسن عسکری (علیه السلام) میرسد آنچنان عنان قلم از دستش میرود که مینویسد:
« ويكفيه ( يعنى الإمام الحسن العسكري ) بأن الامام المهدى المنتظر من أولاده، همین شرف برای امام حسن عسکری بس که حضرت مهدی منتظر از فرزندان آن بزرگوار است.
فلله در هذا البيت الشريف...
این دودمان شریف شرافت بالایی دارند.
ایشان به جایی میرسد که مینویسد:
فياله من بيت عالي الرتبة سامي المحلة،... وكم اجتهد قوم في خفض منارهم والله يرفعه، أحيانا الله على حبهم وأماتنا عليه»
افراد بسیاری کوشیدند نور اهلبیت را خاموش کنند و اهلبیت را در جامعه به زاویه بکشانند، اما خداوند عالم این دودمان را برتری و فضیلت داد و مقام آنان را بالا برد.
الاتحاف بحب الاشراف؛ ص 68
عزیزان میدانند دودمان بنی امیه و بعد از آن دودمان بنی عباس تمام تلاش خود را به کار بردند تا فضائل ائمه طاهرین (علیهم السلام) و اهلبیت را مخفی کنند و از کتابها حذف کنند. آنها جایی که نتوانند فضائل آن بزرگواران را از کتب حذف کنند اشکال سندی یا دلالی میگیرند و اگر راهی نداشتند اشکالات دیگری میگیرند.
آقای «ذهبی» یکی از استوانههای علمی اهل سنت است. به طوری که گفته شده است اهل سنت عیال کنار سفره چهار نفر هستند؛ «ذهبی»، «ابن حجر عسقلانی»، «المزی» و «عراقی»!
«ذهبی» در کتابی به نام «سیر اعلام النبلاء» جلد نهم به روایت زیبایی در فضیلت امیرالمؤمنین میرسد که پیغمبر اکرم به امیرالمؤمنین فرمودند:
« أنت سيد في الدنيا سيد في الآخرة حبيبك حبيبي وحبيبي حبيب الله وعدوك عدوي وعدوي عدوالله فالويل لمن أبغضك بعدي »
سير أعلام النبلاء، اسم المؤلف: محمد بن أحمد بن عثمان بن قايماز الذهبي أبو عبد الله، دار النشر: مؤسسة الرسالة - بيروت - 1413، الطبعة : التاسعة، تحقيق: شعيب الأرناؤوط , محمد نعيم العرقسوسي؛ ج 9، ص 575
او وقتی به این روایت میرسد تمام تلاش خود را به کار میبرد تا بتواند اشکال سندی و دلالی کند، اما نمیتواند. به همین خاطر مینویسد:
«یشهد القلب أنه باطل»
میزان الاعتدال فی نقد الرجال، المؤلف: شمس الدین أبو عبد الله محمد بن أحمد بن عثمان بن قَایماز الذهبی (المتوفی: 748 هـ)، تحقیق: علی محمد البجاوی، الناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر، بیروت – لبنان، الطبعة: الأولی، 1382 هـ - 1963 م، ج 1، ص 213، ش 293
قلب ذهبی به این دلیل به باطل بودن این روایت شهادت میدهد که با مبانی اعتقادی او انطباقی ندارد.
دومین نکتهای که در رابطه با امام حسن عسکری به ذهنم رسید در این محضر با عظمت بیان کنم، تلاشهایی بود که امام حسن عسکری (علیه السلام) در راستای آماده سازی جامعه برای عصر غیبت انجام دادند.
مردم به ویژه شیعیان نزدیک 260 سال با ائمه طاهرین (علیهم السلام) مأنوس بودند، در مشکلاتی که برای آنان پیش میآمد، مشکلات علمی و غیره، پناهگاهشان ائمه طاهرین (علیهم السلام) بود. ولی تقدیر الهی چنین رقم خورده بود که از سال 260 هجری به بعد، جامعه شیعه برای دوری از امام، مولا و رهبرشان آماده باشند.
امام حسن عسکری (علیه السلام) در این زمینه تلاشهای زیادی داشتند که بنده تنها به یکی دو مورد از آن اشاره میکنم.
افراد زیادی خدمت آن بزرگوار میرسیدند و عرضه میداشتند: یابن رسول الله! امام بعد از شما کیست؟! ما فرزندی برای شما سراغ نداریم. آیا بعد از شما سلسله امامت قطع خواهد شد؟!
امام حسن عسکری خواصی از شیعه را حتی نزدیک به 40 نفر که از قم به سامرا رفته بودند را جمع میکند و وجود مقدس حضرت مهدی (ارواحنا له الفداه) را به آنان نشان میدهد و معرفی میکند. آن بزرگوار عقیقه میکشد و به خانه تمام شیعیان دور و نزدیک میرساند که این عقیقه حضرت مهدی فرزند من و امام بعد از من هست.
نکته دیگری که در رابطه با امام حسن عسکری حائز اهمیت است سیل شبهاتی بود که در جامعه آن روز مطرح بود.
از وجود امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) و حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تا امام حسن عسکری، در حوزه پاسخگویی به شبهات و برتری کسانی که در این حوزه کار میکنند روایات متعددی آمده است. روایت مشهور آن بزرگوار چنین است:
«[عُلَمَاءُ] شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِی الثَّغْرِ- الَّذِی یلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ، یمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا، وَ عَنْ أَنْ یتَسَلَّطَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ النَّوَاصِب»
کسی که در حوزه پاسخگویی به شبهات و رفع وسوسههای شیاطین از اذهان جوانان شیعه تلاش میکند از یک میلیون رزمندهای که در میدان نبرد مشغول جهاد است برتری دارد.
التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری علیه السلام، محقق / مصحح: مدرسه امام مهدی علیه السلام، ص 343، ح 221
امام حسن عسکری (علیه السلام) جمله بسیار لطیف و زیبایی در این زمینه دارد. آن بزرگوار به نقل از پدر بزرگوارشان امام هادی (علیه السلام) میفرماید:
«لَوْ لَا مَنْ یبْقَی بَعْدَ غَیبَةِ قَائِمِکمْ مِنَ الْعُلَمَاءِ الدَّاعِینَ إِلَیهِ وَ الدَّالِّینَ عَلَیهِ، وَ الذَّابِّینَ عَنْ دِینِهِ بِحُجَجِ اللَّهِ، وَ الْمُنْقِذِینَ لِضُعَفَاءِ عِبَادِ اللَّهِ مِنْ شِبَاک إِبْلِیسَ وَ مَرَدَتِهِ، وَ مِنْ فِخَاخِ النَّوَاصِبِ »
اگر در دوران غیبت فرزندم حجة بن الحسن علما و اندیشمندانی نباشند تا از حوزه مذهب تشیع دفاع کنند و شبهات نواصب و مخالفین و معاندین را پاسخ بگویند و از تزلزل اعتقادی جوانان جلوگیری کنند و در برابر نواصب بایستند؛
«لَمَا بَقِی أَحَدٌ إِلَّا ارْتَدَّ عَنْ دِینِ اللَّهِ»
مردم از دینشان مرتد میشدند.
التفسیر المنسوب إلی الإمام الحسن العسکری علیه السلام، محقق / مصحح: مدرسه امام مهدی علیه السلام، ص 344، ح 225
امروز هم شبهاتی در فضای مجازی یا رسانهها مطرح میشود که به تعبیر مقام معظم رهبری، امروز فضای مجازی قتلگاه جوانان شده است. امام حسن عسکری (علیه السلام) افزون بر تشویق مردم برای حضور در حوزه پاسخگویی به شبهات، شخصاً در این حوزه اقدام میکردند.
شاید شما بارها شنیده باشید که در عصر امام حسن عسکری «اسحاق کندی» یکی از فلاسفه مشهور عصر امام، تناقضات قرآن کریم را جمع میکند و آیات قرآن را با یکدیگر مقایسه میکند و میگوید: این آیات باهم در تناقض هستند!!
امام حسن عسکری (علیه السلام) به تعدادی از شاگردان «اسحاق کندی» فریاد میزند:
«أَ مَا فِیکمْ رَجُلٌ رَشِیدٌ یرْدَعُ أُسْتَاذَکمُ الْکنْدِی عَمَّا أَخَذَ فِیهِ مِنْ تَشَاغُلِهِ بِالْقُرْآنِ»
آیا در میان شما جوانمردی وجود ندارد که در برابر شبهات قرآنی اسحاق کندی پاسخگو باشد؟!
«فَقَالَ التِّلْمِیذُ نَحْنُ مِنْ تَلَامِذَتِهِ کیفَ یجُوزُ مِنَّا الِاعْتِرَاضُ عَلَیهِ فِی هَذَا أَوْ فِی غَیرِه»
بحار الأنوار، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: جمعی از محققان، ج 10، ص 392، ح 1
شاگردان او عرضه میدارند: یابن رسول الله! ما توانایی پاسخگویی نداریم. امام حسن عسکری به تعبیر ما میفرمایند: اگر کلاس روش پاسخگویی برای شما راه اندازی کنم و روش پاسخگویی را یاد بدهم حاضرید شبهات او را پاسخ دهید؟!
شاگردان او دعوت امام حسن عسکری را اجابت میکنند. آن بزرگوار برای شاگردان «اسحاق کندی» کلاس پاسخگویی به شبهه تأسیس میکند و به این افراد روش پاسخ گفتن به شبهات را آموزش میدهد. شاگردان او در برابر «اسحاق کندی» مبارزه میکنند، او را از پای درمیآورند، مغلوب میکنند و از نظراتشان برمیگردانند. به طوری که «اسحاق کندی» احساس میکند روشها و سخنانی که در این زمینه داشته همگی اشتباه و غیرصحیح است.
یکی از رسالاتی که ما امروز در عصر غیبت حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفدا) داریم، با این امواج شبهاتی که از طریق رسانهها، فضای سایبری و مجازی راه اندازی میشود، همین پاسخگویی به شبهات است.
من خدمت همه عزیزان، سردار بزرگوار قائم مقام فرمانده سپاه و همچنین جناب آقای اعرافی بزرگوار، سرور معظم و مسئول حوزههای علمیه و ریاست محترم جامعة المصطفی و تولیت مقدس آستان حضرت معصومه عرض میکنم داعش تمام شد، اما فکر او تمام نشده است!!
این افراد در حوزه فیزیکی کاربرد خودشان را از دست دادند، اما بعد از این در حوزه فرهنگی چندین برابر گذشته سرمایه گذاری خواهند کرد. این افراد تفکر تکفیری خودشان را با تمام توان با استفاده از تمام امکانات و ظرفیتها شروع خواهند کرد.
ما باید در این حوزه چندین برابر حوزه نظامی و فیزیکی آماده مقابله باشیم. ما باید آماده باشیم تا جوانان ما را فریب ندهند و عقاید جوانان ما را متزلزل نکنند.
یکی از پدیدههای شومی که مخصوصاً در حوزه مهدویت در کشورمان وکشور عراق و بعضی از کشورها انجام میشود تحت عنوان مهدویتهای دروغین یا مُصلحان دروغین است که یکی از آنها فردی به «أحمد الحسن» نام دارد.
او مدعی است من فرزند حضرت مهدی هستم و آمدهام تا زمینه را برای آمدن پدرم فراهم کنم. متأسفانه بعضی از افرادی که به ظاهر لباس روحانیت دارند از آنجایی که جاهل و نادان هستند فریب این شیاطین و دجالها را میخورند. من واقعاً تعجب میکنم!!
بنده بارها در «شبکه جهانی ولایت» اعلام کردم و در اینجا هم عرض میکنم با کسب اجازه از تولیت محترم آستان مقدسه کریمه اهلبیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) بنده اعلام عمومی می کنم که حاضرم با طرفداران او – خودش که معلوم نیست اصلاً وجود خارجی دارد یا ندارد. - در همین جا مناظره کنم.
بیایند ثابت کنند آیا واقعاً این شخص فرزند حضرت مهدی است؟! آیا واقعاً حدیث وصیت از پیغمبر اکرم درباره «أحمد الحسن دجال» است؟ آقا اگر می توانید بیائید ما را قانع کنید! بنده قول میدهم اگر منِ قزوینی را قانع کنید حداقل به واسطه من چند میلیون نفر به شما خواهد پیوست. ما اینقدر در میان جوانان محبوبیت داریم.
چرا برای بحث و مناظره نمیآیید؟! شما در مناظره هم عاجز شدید. بنده اعلام میکنم والله العلی الأعلی نزدیکترین عزیزانم را در همین جا برای مباهله با این افراد میآورم تا ثابت کنم این افراد دجالهایی بیش نیستند.
من ثابت می کنم که آمریکا و صهیونیست این افراد را راه اندازی کرده و حتی در رأس هیئتهای بالای اینها، از طرفداران نزدیک «مسعود رجبی» هستند که دارند طراحی می کنند!!
پولهای این افراد از سوئد یا کشورهای دیگر تأمین میشود و اعلام میکنند مرجعیت شیعه، روحانیت شیعه و حوزههای علمیه مانع آمدن حضرت مهدی است. اگر ما بخواهیم حضرت مهدی بیاید باید این افراد را از سر راه برداریم.
شما ببینید چه افکار شوم و خطرناک و شیطانی دارند!! بنده در شبکه ولایت؛ ده، دوازده دقیقه بحث در این زمینه داشتم. بعضی از دوستان میگفتند که این کلیپ ما، در فضای مجازی در کمتر از سه هفته بیش از 50 میلیون نفر بازدید داشته است.
بنده در آنجا به اندازه یک سر سوزن پرده را بالا کشیدم و گفتم که آقای «أحمد الحسن» که ادعای فرزندی حضرت مهدی را دارد و ادعا میکند که از طرف پدرم آمدم تا زمینه را فراهم کنم، اصلاً منکر خاتمیت نبی گرامی اسلام است!!
من از دوستان تقاضا میکنم این کلیپ را که در فضای مجازی منتشر شده را ملاحظه کنند. بنده عین کتابهای خودشان را روی آنتن آوردم که او میگوید: "اصلاً بحث رسالت و بحث نبوت خاتمه نیافته است و این با روایات همخوانی ندارد!!" آقا اصلاً بحث روایات نیست، بلکه این خود قرآن کریم است که میفرماید:
(ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکمْ وَ لکنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیین)
محمد پدر هیچیک از مردان شما نبود، ولی رسول خدا و خاتم و آخرین پیامبران است.
سوره أحزاب (33): آیه 40
ولی این شخص ادعا میکند که رسالت و خاتمیت خاتمه نیافته و یکی از رسولان و پیامبران منِ «أحمد الحسن» هستم!! او نسبت به امیرالمؤمنین وقیحترین تعبیر را دارد که والله العلی الأعلی شما از هر فقیهی سؤال کنید پاسخ میدهد که این تعبیر موجب ارتداد او از دین است. او نسبت به حضرت یونس میگوید: یونس در قعر جهنم با قارون همنشین است!!
کسی که نسبت به انبیاء، نسبت به نبی گرامی اسلام و ائمه طاهرین این چنین سخنان زشت، وقیح و ارتدادآور دارد ادعا میکند که من آمدهام تا زمینه را برای آمدن پدرم فراهم کنم.
در هر صورت یکی از شبهات روز این است. امیدواریم که انشاءالله عزیزان ما، سربازان حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداه) در حوزههای علمیه، عزیزان ما در سپاه و بسیج با تمام توان در برابر این شبهات به ویژه شبهاتی که امروز در حوزه مهدویت مطرح است قیام کنند و این شبهات را به صورت کوبنده و قاطع پاسخ بگویند.
بنده عرایضم را در همین جا خاتمه میدهم، اما اجازه بدهید چندین دعا کنم و سپس از محضر عزیزمان سردار سلامی استفاده خواهیم کرد.
خدایا تو را قسم میدهیم به آبروی حضرت مهدی فرج حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا له الفدا) را نزدیک بگردان. خدایا ما را از یاران واقعی و سربازان فداکارش قرار بده. خدایا انقلاب ما را به انقلاب جهانی آن بزرگوار متصل بفرما.
خدایا خدمتگزاران به اسلام و قرآن و اهلبیت بالأخص مقام معظم رهبری را موفق و مؤید بدار. خدایا خیر دنیا و آخرت به ما ارزانی دار و شر دنیا و آخرت را از ما دور بگردان. هدیه به ارواح پاک انبیاء، اولیاء، شهداء، صدیقین بالأخص امام راحل صلواتی ختم بفرمایید.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم