2024 March 29 - جمعه 10 فروردين 1403
ادله امامت الهي و خلافت بلا فصل حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام
کد مطلب: ١٣٩٧٥ تاریخ انتشار: ٢٥ تير ١٤٠٠ - ١٠:٠٣ تعداد بازدید: 4235
مقالات » امیرالمؤمنین علیه السلام
ادله امامت الهي و خلافت بلا فصل حضرت اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام

بسم الله الرحمن الرحيم

1 - چرا بايد از مذهب تحقيق كنيم

2 - أدله شيعه بر فرقه ناجيه بودن خود از حديث پيامبر صلی ‌الله عليه وآله

3 – ادله امامت الهي و خلافت بلا فصل علي عليه السلام در قرآن و سنت

4 - اگر علي عليه السلام خليفه بلافصل مي شد چه مي شد؟

5 - چرا با علي عليه السلام بيعت نكردند؟

1 - چرا بايد از مذهب تحقيق كنيم

بشارت خداوند به بندگان براي انتخاب بهترين راه :

خداوند رحمن و رحيم در قرآن کريم ميفرمايد :

{فَبَشِّرْ عِبَادِي * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمْ اللهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الاَلْبَابِ} الزمر: 17 – 18

بنابراين بندگان مرا بشارت ده، کساني که سخنان را مي‌شنوند و از نيکوترين آنها پيروي مي‌کنند، آنها کساني هستند که خدا هدايتشان کرده و آنها خردمندانند.

انتخاب فرقه ناجيه از ميان گروه هاي باطل:

طبق روايتي که با سند هاي معتبر در کتب شيعه و اهل سنت آمده است پيامبر صلی الله عليه وآله فرمودند: «وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً». امت من به هفتاد و سه فرقه تقسيم خواهد شد که تمام آنها اهل آتش جهنم هستند بجز يک فرقه .

سنن الترمذي : ج 4 ص 135 ح 2779 .

كليني از علماء بزرگ شيعه از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود: اين امت بعد از پيامبر اكرم صلی الله عليه وآله به هفتاد و سه فرقه تقسيم شده: «اثْنَتَانِ وسَبْعُونَ فِرْقَةً فِي النَّارِ وفِرْقَةٌ فِي الْجَنَّةِ» هفتاد و دو فرقه در آتش و يك فرقه در بهشت خواهد بود.

كافي: ج8 ص224 .

از اين رو، بر ما لازم است راجع به مذهب صحيح و فرقه ناجيه در کلام رسول الله صلی الله عليه وآله بحث و تحقيق بکنيم تا بتوانيم بهترين فرقه و گروه را انتخاب و از آن پيروي کنيم.

2 - أدله شيعه بر فرقه ناجيه بودن خود از حديث پيامبر صلی ‌الله عليه وآله

بشارت در قيامت:

نبي مکرم اسلام صلي الله عليه واله وسلم به اميرالمؤمنين علي عليه السلام اشاره کردند و فرمودند: «وَالَّذِي نَفْسِي بِيِدِهِ إِنَّ هَذَا وشيعَتَهَ لَهُمُ الفَائِزُونَ يَوْمَ القِيَامَةِ» قسم به کسي که جانم در دست اوست همانا اين (علي عليه السلام) و شيعيانش در روز قيامت رستگارند.

فتح القدير ج 5 ص 477

بشارت بهشت به شيعيان علي عليه السلام:

ابن مَرْدَوَيْه از حضرت علي عليه السلام نقل كرده كه فرمود: اين امت به هفتاد و سه فرقه تقسيم مي شوند، هفتاد و دو فرقه گرفتار آتش جهنم خواهند شد «وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَهُمْ أَنَا وَشِيْعَتِي» و يك فرقه به بهشت خواهند رفت و آنها من و شيعيان من خواهند بود.

مناقب ابن مردويه ص44.

حديث كشتي نجات بودن اهل بيت:

حاكم نيشابوري از رسول اكرم صلی ‌الله عليه وآله نقل كرده كه فرمود: مَثَلُ أَهْلٍ بَيْتِي مَثَلُ سَفِينَةِ نُوحٍ ، مَنْ رَكِبَهَا نَجَا ، وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ» هان بدانيد كه مثال اهل بيت من همچون كشتي نوح است -كه هر كس از آنان اطاعت نمود - و سوار اين كشتي شد، نجات يافت و هر كس با آنان مخالفت كرد، در درياي گمراهي غرق خواهد شد.

حاكم نيشابوري گفته: اين روايت صحيح است و شرائط صحيح مسلم را دارد.

مستدرك ج 2 ص 343.

3 – ادله امامت الهي و خلافت بلا فصل علي عليه السلام در قرآن و سنت

آيه ولايت:

{إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَ كِعُونَ} .

المائدة : 55.

سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و کسانى که ايمان آورده اند; همانها که نماز را بر پا مى دارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند.

طبري از علماء بزرگ اهل سنت از مجاهد روايت کرده است {إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} نَزَلَتْ فِي عَلي بن أبي طالب تَصَدَّقَ وَهُوَ راكِعٌ. زماني كه علي بن ابي طالب در حالت رکوع صدقه داد، اين آيه در حق او نازل شد.

تفسير الطبري ج 6 ص 390

و همچنين ابن ابي حاتم از عتبه بن ابي حکيم اين مطلب را نقل کرده است.

تفسير ابن أبي حاتم ج 4 ص1162 .

ابن تيميه ميگويد: تفاسيرهم متضمّنة للمنقولات التي يعتمد عليها في التفسير تفسير طبري و ابن ابي حاتم از تفاسيري است که مطالب آن در تفسير آيات قابل اعتماد است.

منهاج السنة ج 7 ص179.

آلوسي سلفي مي گويد: « وغالب الأخباريّين على أنّ هذه الآية نزلت في ‌علي‌» اکثر اخباري ها معتقد هستند که اين آيه در حق علي نازل شده است.

تفسير روح المعاني ج6ص167.

همچنين مي گويد: «والآية عند معظم المحدثين نزلت في علي» بيشترين محدثين بر اين عقيده هستند كه اين آيه در حق علي بن ابي طالب نازل شده است.

تفسير روح المعاني ج6ص186.

آيه ابلاغ:

{يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67.

اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن; و اگر چنين نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند.

ابن ابي حاتم از علماء بزرگ اهل سنت از ابو سعيد خُدْرِي نقل کرده است: «نزلت هذه الآية . . . في علي بن أبي طالب» اين آيه ابلاغ، در حق علي بن ابي طالب نازل شده است.

تفسير ابن أبي حاتم ج 4 ص1172.

آلوسي از علماء اهل سنت از عبد الله بن مسعود نقل مي کند که ما در زمان رسول الله صلي الله عليه وآله اين آيه را اين گونه مي خوانديم: «بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ إنّ عليّاً وليُّ المؤمنين وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده که علي ولي امر مؤمنين است را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن ، و اگر چنين نکنى، رسالت او را انجام نداده اى.

روح المعاني ج6 ص193

سيوطي و شوكاني و محمد رشيد رضا نيز اين حديث را نقل كرده اند.

الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدير ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463 .

آيه اکمال دين:

{أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمْ الاِسْلاَمَ دِيناً}. المائدة: 3

امروز، دين شما را برايتان کامل کردم; و نعمت خود را بر شما تمام نمودم; و اسلام را بعنوان آيين (جاودان) شما پذيرفتم .

خطيب بغدادي از علماء بزرگ اهل سنت از ابوهريره نقل کرده است : روز غدير خم، زماني که پيامبر دست علي بن ابي طالب را گرفت ، سپس فرمود : «أَلَسْتُ وَلِيَّ المُؤْمِنِين؟» آيا من ولي مؤمنين نيستم؟ گفتند : بلي اي رسول خدا! فرمود: «مَنْ كُنْتَ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ» هرکس که من مولاي او هستم پس علي مولاي اوست . بعد عمر بن خطاب گفت : تبريک تبريک بر تو اي فرزند ابو طالب از اين پس تو مولاي من و مولاي همه مسلمانان هستي ، سپس اين آيه نازل شد : امروز، دين شما را برايتان کامل کردم. (سند اين روايت معتبر است)

تاريخ بغداد ج8 ص284

و در روايتي که ابن کثير آورده، عمر بن خطاب گفت: «أَصْبَحْتَ الْيَومَ وَلِيَّ كُلِّ مُؤْمِنٍ» يا علي! از اين پس تو ولي تمام مؤمنان شدي.

البداية والنهاية ج 7 ص350 .

ادله امامت الهي و خلافت بلا فصل علي عليه السلام در سنت

حديث ولايت:

حاكم نيشابور از علماء‌ اهل سنت از پيامبر صلي الله عليه وآله نقل كرده كه فرمودند: «إنَّ عَلِيّاً مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ وَهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي» علي از من و من از علي هستم و او ولي تمام مؤمنان بعد از من است. اين روايت برمبناي شرط مسلم صحيح است و همچنين ذهبي نيز اين روايت را تصحيح کرده است.

مستدرك ج 3 ص 110

الباني از علماي بزرگ وهابي نقل كرده كه پيامبر صلی الله عليه وآله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: «أَنْتَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَمُؤْمِنَةٍ» تو ولي امر تمام مردان و زنان مؤمن هستي. حاکم و ذهبي اين روايت را تصحيح کرده اند و همانگونه که اين دو گفته اند سند روايت صحيح است.

السلسلة الصحيحة ، ج 5 ص263 . المستدرك ج3 ص133.

حديث الخلافة :

ابن أبي عاصم از علماي بزرگ اهل سنت نقل كرده كه پيامبر صلی الله عليه وآله به اميرالمؤمنين فرمودند: «وَأنْتَ خَلِيفَتِي فِي كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي» تو بعد از من، خليفه من، بر تمام مؤمنين هستي. الباني هم گفته: سند اين روايت حسن است.

كتاب السنة 551 .

الباني از علماء بزرگ وهابي نقل كرده كه پيامبر صلی الله عليه وآله به اميرالمؤمنين فرمودند: «لَا يَنْبَغِي اَنْ اَذْهَبَ اِلَّا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي» شايسته نيست که من بروم جز اينکه تو جانشين من باشي. الباني مي گويد : حاکم و ذهبي اين روايت را تصحيح کرده اند و همانگونه که اين دو گفته اند سند روايت صحيح است.

سلسلة الصحيحة ج 5 ص263 .

حديث امامت:

حاكم نيشابوري نقل كرده كه پيامبر صلی الله عليه وآله فرمود: به من وحي شده «علي إمام المتقين» علي امام تقوا پيشه کنندگان است. سند روايت صحيح است.

مستدرك حاكم ج3 ص133 .

خوارزمي از علماء اهل سنت نقل كرده كه رسول اكرم صلی ‌الله عليه وآله، به اميرالمؤمنين فرمود: «أَنْتَ إِمَامُ كُلِّ مُؤْمنٍ وَمُؤْمِنَةٍ» تو امام تمام مردان و زنان مؤمن هستي.

مناقب ص 61.

استدلال امام باقر عليه السلام به آيات ولاية وابلاغ و اكمال بر ولايت علي عليه السلام

كليني با سند صحيح از امام باقر عليه السلام نقل كرده كه فرمود: خداوند متعال به رسول اكرم صلی الله عليه وآله دستور داد ولايت علي عليه السلام اعلام كند و آيه 55 سوره مائده، {إِنَّما وَلِيُّكُمُ‏ اللَّهُ...} را نازل فرمود «وفَرَضَ وَلَايَةَ أُولِي الْأَمْرِ» بدين وسيله ولايت علي بر همگان واجب نمود.

و همچنين آيه 67 سوره مائده، «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ‏ مِنْ رَبِّكَ» نازل فرمود و امر نمود كه وحي الهي را به مردم ابلاغ نمايد، رسول گرامي صلی ‌الله عليه وآله دستور خدا را اجرا نمود « فَقَامَ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ × يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ» و در روز غدير خم ولايت علي عليه السلام را اعلام نمود و دستور فرمود كه اين قضيه را حاضرين به غائبين برسانند.

آنگاه امام باقر عليه السلام فرمود: آخرين واجب را كه ولايت علي عليه السلام بود، با نزول آيه 3 سوره مائده، كامل نمود‏ {الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ‏ وأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي} امروز دين شمارا كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام كردم. «قَدْ أَكْمَلْتُ لَكُمُ الْفَرَائِضَ» و در حقيقت تمام واجبات بر شما كامل كردم.

كافي، ج1، ص 289 ح 4.

4 - اگر علي عليه السلام خليفه بلافصل مي شد چه مي شد؟

علي عليه السلام زمينه ­ساز عمل به كتاب و سنت:

ابن شُبّه نُمَيري از علماي بزرگ اهل سنت از خليفه دوم نقل كرده كه به ابن عباس گفت: إنَّ أَحْراهُمْ إنْ وَلِيَهَا أَنْ يَحْمِلَهُمْ عَلَى كِتَابِ اللّهِ وَسُنَّةِ نَبِيِّهِمْ صَاحِبُكَ، يَعِنِي عَلِيّاً. شايسته ترين كسي كه اگر خليفه شود، مسلمان ها را بر عمل به كتاب خدا و سنت پيامبر صلی الله عليه وآله وادار كند رفيق تو علي بن ابي طالب است

تاريخ المدينة المنورة ج 3 ص 883.

باعث هدايت مردم به صراط مستقيم :

احمد بن حنبل رئيس فرقه حنبلي ها با سند صحيح از رسول اكرم صلی الله عليه وآله نقل كرده كه فرمود: واِن تُؤَمِّرُوا عَلِيًّا رضي الله عنه وَلاَ أُرَاكُمْ فَاعِلِينَ يَأْخُذُ بِكُمُ الطَّرِيقَ الْمُسْتَقِيمَ.

اگر علي را امير (المؤمنين) قرار دهيد - گر چه مي د انم نمي كنيد - همه شما را به راه راست وادار مي سازد.

مسند أحمد ج 1 ص 537.

ابو نعيم اصفهاني از علماي بزرگ اهل سنت از رسول اكرم صلی الله عليه وآله نقل كرده كه فرمود: «إِنْ تَسْتَخْلِفُوا عَلِيّاً وَمَا أَرَاكُمْ فَاعِلِينَ تَجِدُوهُ هَادِياً مَهْدِيّاً ، يَحْمِلُكُمْ عَلَى الْمَحَجَّةِ الْبَيْضَاءِ». اگر علي را خليفه خود قرار دهيد _گر چه مي دانم نمي كنيد – او را هدايتگر و هدايت يافته مي يابيد و تمام شما به راه راست و روشن وادار مي كند.

حلية الأولياء ج 1 ص 64.

موجب اتحاد جامعه اسلامي:

حاكم نيشابوري از رسول اكرم صلی الله عليه وآله نقل كرده كه به علي عليه السلام فرمود: «أَنْتَ تُبَيِّنُ لِأُمَّتِي مَا اخْتَلَفُوا فِيهِ بَعْدِي». تو بيانگر و برطرف كننده اختلاف امت اسلامي بعد از من هستي! واين حديث صحيح است و شرائط صحيح بخاري و مسلم را دارد.

المستدرك: ج 3 ص 122.

و در حديث ديگر رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمود : «وَأَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأُمَّتِي مِنَ الْاِخْتِلافِ» اهل بيت من، مايه امنيت امت اسلامي از هر گونه اختلاف هستند و اگر هر قبيله اي با آنان مخالفت كند به حزب ابليس مي پيوندد. و اين حديث صحيح است.

مستدرك ج 3 ص 149.

ضامن رفاه دنيوي مردم:

حضرت صديقه طاهره در خطبه غراء خود فرمود: «يَالَلّهِ لَوْ تَكَافَؤُا عَلِي زِمَامٍ نَبَذَهُ رَسُولُ اللهِ صلی الله عليه وآله ...لَفُتِحَتْ عَلَيْهِمْ بَرِكَاتٌ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» اي خدا! اگر زمام خلافت را به كسي كه پيامبر معين كرده بود مي سپردند بركات آسمان و زمين بر روي آنان گشوده مي شد.

بلاغات النساء، ص24 .

سلمان گفت: «لَوْ بَايَعُوا عَلِيّاً لَأَكَلُوا مِنْ فَوقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ» اگر با علي بيعت مي كردند از نعمت هاي سرشار آسمان و زمين بهره مند مي شدند

أنساب الأشراف ج 2 ص 274. مصنف ابن أبي شيبة ج 7 ص 443.

حضرت امير عليه السلام فرمود: «وَلَو أَنَّ الْأُمَّةَ مُنْذُ قَبَضَ اللهُ نَبِيَّهُ، اِتَّبَعُونِي وَأَطَاعُونِي لَأَكَلُوا مِنْ فَوقِهِمْ وَمِنْ تَحْتَ أَرْجُلِهِم رَغَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ». اگر امت اسلامي بعد از آن كه پيامبر اكرم صلی الله عليه وآله رحلت نمود تابع ما بودند و از ما اطاعت مي كردند از نعمت هاي آسماني و زميني بهره مي بردند و تا قيامت داراي زندگي خوش و با رفاه بودند.

كتاب سليم بن قيس ج 1 ص 658 و احتجاج طبرسي ج 1 ص 223.

ضامن رستگاري و سعادت اخروي:

عبد الرزاق صنعاني از عبد الله بن مسعود از رسول اكرم صلی الله عليه وآله نقل كرده كه فرمود: «أَمَا وَالَّذِي نَفْسِي بيده، لَئِنْ أَطَاعُوهُ لَيَدْخُلَنَّ الْجَنَّةَ أَجْمَعِينَ أَكْتَعِينَ». اگر مردم بعد از من از علي عليه السلام اطاعت كنند همه آنان را دسته جمعي وارد بهشت خواهد كرد.

المصنف، ج 11، ص 317.

5 - چرا با علي عليه السلام بيعت نكردند؟

خود خواهي و انحصار طلبي:

حضرت علي عليه السلام در پاسخ بعضى از يارانش كه از آن حضرت پرسيد: چگونه قوم شما (قريش)، شما را از اين مقام (خلافت) كنار زدند، در حالى كه شما سزاوارتر بوديد؟

حضرت پاسخ داد: اما استبداد ديگران در امر خلافت عليه ما - با اينكه ما از نظر نسب والاتر، و از نظر پيوند با رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله محكم تر هستيم «فَإِنَّهَا كَانَتْ أَثَرَةً شَحَّتْ عَلَيْهَا نُفُوسُ قَوْمٍ وَ سَخَتْ عَنْهَا نُفُوسُ آخَرِينَ وَ الْحَكَمُ اللَّهُ وَ الْمَعْوَدُ إِلَيْهِ الْقِيَامَةُ» بر اثر خودخواهى و انحصارطلبى، به ما اهل بيت بخل ورزيدند، و (با نداشتن شايستگى، حق ما را غصب کردند) و ما اهل بيت نيز، با سخاوت از آن چشم پوشيديم. خدا در ميان ما و آن ها داورى خواهد کرد و بازگشت همه به سوى او در قيامت است (وعده گاه ما با آنان قيامت).

كينه هاي نهفته در سينه ها :

أبو يَعْلَى از علماء بزرگ اهل سنت از حضرت علي عليه السلام نقل مي كند كه فرمود: ... رسول اكرم صلی الله عليه وآله مرا در آغوش گرفت و با صداي بلند گريه كرد. گفتم: يا رسول الله چرا گريه مي كني؟ فرمود: «ضَغَائِنٌ فِي صُدَورِ أَقْوامٍ لَا يُبْدُونَهَا لَكَ إِلَّا مِنْ بَعْدِي» كينه هائي از تو در سينه هاي گروهي است كه بعد از من آشكار خواهند كرد.

مسند أبو يعلى ج 1 ص 427 ح 565. .

خيانت و پيمان شكني:

حاكم نيشابوري از حضرت علي عليه السلام نقل كرده كه فرمود: «إنَّ مِمَّا عَهِدَ إِلَيَّ النَّبِيُ صلى الله عليه وسلم أَنَّ الْأُمَّةَ سَتَغْدِرُ بِي بَعْدَهُ» از وصيت هاي پيامبر اكرم صلی الله عليه وآله به من اين بود كه امت در حق من خيانت و پيمان شكني خواهند كرد. و سند اين روايت صحيح است. ذهبي نيز روايت را صحيح دانسته است.

مستدرك ح 3 ص 150 ح 4676.

قريش و انتقام كينه هاي نهفته از پيامبر اكرم صلی الله عليه وآله :

حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: خدايا! از تو بر قريش کمک مي‌خواهم «فَإِنَّهُمْ أَضْمَرُوا لِرَسُولِكَ ضُرُوباً مِنَ الشَّرِّ وَالْغَدْرِ فَعَجِزُوا عَنْهَا وَحُلْتَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَهَا فَكَانَتِ الْوَجْبَةُ بِي وَالدَّائِرَةُ عَلَيَّ» آنان کينه‌ها و خيانت زيادي نسبت به پيامبرت صلی الله عليه وآله در دل داشتند؛ اما از اجراي آن ناتوان ماندند و تو بين آنان و نيت هاي ناپاكشان مانع شدي، و اکنون نوبت به من رسيده است و به طرف من هجوم آورده‌اند (انتقام آن حضرت را از من مي گيرند).

بار خدايا حسن و حسين مرا حافظ باش، و تا زنده هستم دست قريش را از آسيب رساندن به آنان دور فرما، وچون از دنيا رفتم تو خود بر آنان حافظي، وتو بر هر چيزي شاهد و ناظري.

شرح نهج البلاغة: ج 20 ص 298.

تلافي ضرب شمشير علي عليه السلام :

حَسَكاني از علماء اهل سنت از امام باقر عليه السلام نقل مي كند كه خداوند به رسول اكرم صلی الله عليه وآله دستور داد علي را به عنوان ولي امر مسلمين معرفي كند، پيامبر گرامي صلی الله عليه وآله عرض كرد: «يَا رَبِّ اِنَّ قَوْمِي قَرِيبُوا عَهْدٍ بِالْجَاهِلِيِّةِ وَفِيهِمْ تَنَافُسٌ وِفَخْرٌ ، وَمَا مِنْهُمْ رَجُلٌ اِلَّا وقد وتره وليهم خدايا قوم من (قريش) با توجه به نزديكي آنان به دوران جاهليت، رقابت و تفاخر در روحيه آنها وجود دارد، ومن واهمه دارم كه مرا تكذيب كنند؛ چون بستگان هر يك از اين ها توسط علي عليه السلام به هلاكت رسيده . آنگاه جيرئيل آيه 67 سوره مائده را نازل كرد اي پيامبر ولايت علي را به مردم ابلاغ كن «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» خداوند تو را از شر مردم حفظ خواهد نمود.

شواهد التنزيل ج 1 ص 254.

حضرت صديقه طاهره در خطبه آتشين خود در مسجد فرمود: «نقموا من أبي حسن ! نقموا واللّه نكيرَ سيفه!» از علي عليه السلام انتقام گرفتند! به خدا سوگند انتقام ضرب شمشير او را گرفتند (و خلافت را از او دور كردند).

بلاغات النساء لابن طيفور: 20.

ابن ابي الحديد از حضرت امير عليه السلام نقل مي كند كه فرمود: «مَالِي وَلِقُرَيْشٍ! إِنَّمَا وَتَرْتُهُمْ بِأَمْرِ اللّهِ وَأَمْرِ رَسُولِهِ» چرا قريش اين همه دشمني با من دارند؟ اگر كسان آنان را در جنگهاي عصر نبوت به قتل رساندم به دستور خدا و پيامبر صلی الله عليه وآله بوده! آيا اين است پاداش كسي كه از خدا و پيامبرش اطاعت كند؟

شرح نهج البلاغة: ج20 ص 328.



Share
1 | مهدی امامی | Iran - Tehran | ٠٩:٢٥ - ٠٣ خرداد ١٤٠٠ |
سلام علیکم
اجر و پاداش شما همنشینی با امیر المومنین در بهشت باشد.
آیا مشابه این مقاله در بخش عربی هم آمده است؟
اگر نیست لطفا در در تعریب آن بکوشید که خیلی لازم تر از فارسی آن است.
آجرکم الله

پاسخ:
با سلام
این مقاله به تازگی در بخش فارسی قرار داده شده است.
ان شاء الله به مرور در بخش عربی هم قرار خواهد گرفت.
موفق و موید باشید
گروه پاسخ به شبهات
موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
2 | جلال پارسافر | Iran - Tehran | ٠٢:٥٧ - ٢٨ خرداد ١٤٠٠ |
با سلام و عرض ادب و احترام.اینکه همواره ما باید به اهل سنت جواب بدیم واقعا بی انصافی است.چرا که بجای اینکه خودشان برن دنبال حقیقت و حداقل منابع معتبر خودشون را مطالعه کنند اقدام به طرح شبهه میکنن که اساتید محترم شیعه پاسخ آنها را از منابع خودشون میدن.این نشون میده که اصلا هیچ گونه تسلطی بر منابع خودشون ندارن.حالا من بر اساس 2 حدیث 2سوال از برادران اهل سنت میپرسم که قطعا جوابی ندارن بدن چون قبلا هم در جواب این سوالات درمانده شدن.حدیث:من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه-2-ائمه کلهم من قریش.بر اساس این دو حدیث هر کس باید امام قریشی زمان خودش را بشناسد.سوال:امام قریشی اهل سنت کیست؟
امام زمان حضرت فاطمه چه کسی بود؟
سعدبن عباده امام زمان خود را شناخت یا به مرگ جاهلیت مرد؟
امام قریشی حضرت فاطمه چه کسی بود؟
3 | جلال پارسافر | Iran - Tehran | ٠٣:١٠ - ٢٨ خرداد ١٤٠٠ |
به نظر من برادران اهل سنت،مجری سنت رسول خدا نیستن بلکه مجری سنت شیخین هستن.چون سنت رسول خدا دوستی فاطمه است.دوستی علی است-غدیر است-آیه تطهیر است-حدیث ثقلین است-حدیث سفینه است-حدیث منزلت است-حدیث مدینه العلم است-حدیث رایت است-فدک است-...آیا سقیفه سنت پیامبر است؟آیا هجوم به خانه فاطمه سنت پیامبر است؟آیا سوزاندن درب خانه فاطمه سنت پیامبر است؟آیا سقط محسن سنت پیامبر است؟آیا مجروح کردن و به شهادت رساندن فاطمه سنت پیامبر است؟غصب فدک سنت پیامبر است؟برادران اهل سنت توهم اهل سنت رسول الله را دارن اما در حقیقت پیرو سنت شیخین هستن.صیغه سنت پیامبر بود.چی شد؟آیا وضوی پیامبر را تغییر ندادن؟کدام سنت رسول خدا! باید بگن سنت عایشه و ابوهریره.سنت پیامبر لعن معاویه و ابوسفیان است.اهل سنت واقعا به این سنت عمل میکنن؟
   
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
  

آخرین مطالب